Sonic Boom

Hands-on - Multi - mån 6 oktober 2014, kl 17.12

Jag tillhör en av dem som sitter på nålar i väntan på november och släppet av den nya installationen i sagan om Sonic the Hedgehog - Sonic Boom (eller Sonic Toon som den heter i Japan och som var det namn det gick under på Tokyo Game Show). Lyckan var således total när möjligheten presenterade sig på TGS att få prova både Wii U-spelet Rise of Lyric och 3DS-spelet Shattered Crystal.

Och det kan bara konstateras att båda spelen verkar lika lovande och välutvecklade som kunnat anas på förhand. Fokus ligger på den nya funktionen Enerbeam, som är en stråle som kan användas för att aktivera saker, för att rycka bort fiendesköldar, som lian, etc. Ett annat fokus spelet har, och som också har betonats i förväg, är vikten av samarbete. I båda spelen kan man närsom växla mellan de fyra huvudkaraktärerna med olika riktningar på styrkorset, och att använda rätt karaktärs individuella förmåga vid rätt tillfälle är avgörande för att progressa på banorna. Och i åtminstone Wii U-spelet kan man på vissa banor välja olika vägar till målet beroende av vilken karaktär man väljer.

Variation och omväxlande spelande verkar också vara en övergripande faktor. I 3DS-versionen verkar banorna inom samma värld vara uppbyggda på olika sätt, åtminstone om man ska tro det vi fått prova hittills. En bana fokuserade på att springa framåt och undvika hinder, en var en ren racingbana där man tävlade mot en AI, och en bana var som en vanlig klassisk plattformsbana. I Wii U-versionen varvas inom samma bana fartdelar, äventyrsmoment och stridsdelar där grupper av fiender attackerar och där individuella fiender har olika strategier för att kunna besegras.

Knappuppsättningen är i den mån det går dessutom identisk mellan båda spelen vilket givetvis underlättar och förstärker känslan av spelen som en enhet, ergo Sonic Boom, snarare än två från varandra fristående delar.

En viss inlärningströskel finns således och man kan ana att det kommer ta en hel del övning, och eventuellt även en del trial and error, innan de nya kontrollerna sitter. Men till skillnad från exempelvis fjolårets Sonic Lost World, som var ospelbart som följd av dålig speldesign, så verkar det i Sonic Booms fall i högsta grad görbart att klara spelet och förmågan att göra det beror enbart på spelarens egen förmåga och skicklighet. Och jag ser verkligen fram emot att få lära mig bemästra allt som spelen har att ge, och förhoppningsvis kommer de att hålla måttet när de så småningom äntligen når våra svenska spelhyllor.

ÄLSKAR DRAGON'S DOGMA!!! 07/06/2012 - 22:34

Skriv ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.
CAPTCHA
Fyll i texten från bilden för att bevisa att du inte är en maskin.
Copyright Skillpoint™     Chefredaktör: Sebastian Magnusson
Inget material på sajten får kopieras utan tillstånd.