Sorcery

Hands-on - Playstation 3 - fre 20 augusti 2010, kl 09.46

Jag vet inte vad det är med Move och Kinetic som får utvecklare att ana ett enormt behov av trollkarlsspel, trollkarlsspel som går ut på att man ska vifta med händerna som ett fiktivt trollspö. Det har gått ganska bra att spela fantasyspel tidigare utan denna function, men inte nu längre uppenbarligen. EA slog på stora trumman när de lät skådespelarna som spelar Weasley-tvillingarna i Harry Potter kliva upp på sin presskonferensscen för att demonstrera det kommande Harry Potter-spelet. ”Det är precis likadant som när vi filmar Harry Potter, samma rörelser!” sa de, uppenbart mutade, tvillingarna i kör. Nu halkar jag av ämnet, men om vi backar bandet så är alltså handrörelser för trollformler receptet för 2010.

Simsalabim! ...vift! ...vift!
Sony vill naturligtvis inte att Harry Potter ska ta alla potentiella kunder i genren utan har därför, med Move i åtanke från första början, utvecklat ett eget trollkarlsspel - Sorcery. Du är en ung, manlig trollkarl. Han heter Harr…nä. Det gör han inte. Men det är ofrånkomligt att tänka annat än Harry Potter-klon, från början till slut. Med hjälp av Move-kontrollen gör du gester i luften för olika trollformler. En viktig finess är även kombinationen av dem. Dra ett eldstreck på backen, styr upp en tornadomagi och du kan få en brinnande tornado. Perfekt att möta fienderna med. Andra ganska fiffiga funktioner som finns är bland annat en trolldrycksfunktion där du hittar trolldrycker, skakar dem tills glödlampan på move blir illgrön. Sen gör du en drickande rörelse och ser vad som händer. I demonstrationen hittades en trolldryck som förvandlade karaktären till en råtta så att han kunde ta sig genom ett hål i väggen. Mer sånt utlovas och det är positivt.

Faktum är att Sorcery, bakom det uppenbara plagiatet, faktiskt kan bli en bra titel för de lite yngre barnen. De som inte tänker på likheter, varumärkesintrång och gimmicköverdos. För egen del har jag dock inte haft någon önskan att gestikulera fram en besvärjelse när knapptryckningar gjort saken så mycket enklare, så länge. Men det är kanske bara något som gäller för mig.

Har säkrat åretväxten av gamers med sonen Adam 12/23/2011 - 13:48

Skriv ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.
CAPTCHA
Fyll i texten från bilden för att bevisa att du inte är en maskin.
Copyright Skillpoint™     Chefredaktör: Sebastian Magnusson
Inget material på sajten får kopieras utan tillstånd.