Spelintryck från Comic Con Gamex 2015 - Del 2

Artikel - Multi - fre 6 november 2015, kl 11.39

Detta är den andra delen i en serie på tre delar. Läs första delen här.

Clouds Below - Tree of Life (Uppsala Universitet/Campus Gotland)
På Campus Gotland (f.d Högskolan på Gotland numera tillhörande Uppsala Universitet) vill man att studenterna skall få börja göra spel tidigt under sin utbildning så på årets Comic Con Gamex fanns således spel skapade av både första- och andraårselever. Clouds Below är ett andraårsprojekt utvecklat av fem studenter, och viktigt för gruppen redan från början var att alla skulle få komma till tals och få fokusera på det de ville göra i spelet, det vill säga exempelvis programmering, ljussättning och bandesign. Det vi har att göra med är ett 3:e-persons plattformsäventyr och av det vi kunde se av spelet på mässan såg det riktigt snyggt ut visuellt och gav rejäla Skyward Sword-vibbar. Tyvärr fick vi aldrig möjlighet att själva klämma på spelet men för den som är intresserad att prova kan man ladda ner och spela en prototyp på spelets hemsidan (se länk längre ned). Att ladda ner spelet är gratis då utvecklarna i nuläget anser det viktigare att ha sitt alster som arbetsprov och att sprida det snarare än att tjäna pengar på det. Då man bara hinner jobba med spelet då man får tid över är ett exakt releasedatum ännu inte satt, men ett släpp är planerat inom ett par år och det ser vi verkligen fram emot för allt ser verkligen riktigt snyggt och lovande ut.
Läs mer och spela på: cloudsbelowgame.com

Frog Climbers - Team Crew (Uppsala Universitet/Campus Gotland)
Detta förstaårsprojekt var i princip konstant upptaget under hela mässan, men vi lyckades ändå få oss en provspelning, och det visade sig vara lika underhållande som det såg ut på avstånd. Frog Climbers kan bara spelas om man är två spelare och spontant går tankarna lite åt Nidhogg-hållet. Man styr en varsin grodliknande figur och man klättrar samtidigt på en klättervägg och tävlar om att komma först till toppen. Det går även att vara elak och dra ner varandra om man så önskar, och ibland sker detta även högst oavsiktligt innan kontrollen sitter som den ska. Grodorna kan dra sig uppåt i den hand de för tillfället hänger i och sträcka ut den andra handen för att få grepp om nästa handtag. Händernas olika rörelser styrs med motsvarande spak på handkontrollen, bakåt för hiv och framåt för sträckning, och sedan greppar man med L- eller R-knappen. Genom spakarnas olika riktning och att man hela tiden varierar hand blir spelet en rejäl hjärn- och kordinationsövning men också extremt utmanade och kul, och riktigt imponerande med tanke på en utvecklingstid på enbart cirka 3 månader totalt och att det som sagt är ett förstaårsprojekt. Ursprunget till spelet kom av att den utvecklande gruppen ville göra något som var roligt att spela ihop och detta har man verkligen lyckats med. Frog Climbers är riktigt beroendeframkallande men genom att man måste vara två för att spela så kan man ändå hålla beroendefaktorn under kontroll. Planerat släpp på Steam sker under nästa år och det längtar vi till. En stark rekommendation.
Läs mer på: https://frogclimbers.wordpress.com/

ÄLSKAR DRAGON'S DOGMA!!! 07/06/2012 - 22:34

Skriv ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.
CAPTCHA
Fyll i texten från bilden för att bevisa att du inte är en maskin.
Copyright Skillpoint™     Chefredaktör: Sebastian Magnusson
Inget material på sajten får kopieras utan tillstånd.