Tales of Zestiria

Förtitt - Playstation 3 - ons 19 november 2014, kl 10.31

Förutom en massa spel att klämma på och prylar i drivor att köpa erbjöd årets Comic Con/Gamex-mässa även en hel del intressanta paneler. En av dessa var en presentation med Tales of-seriens övergucku Hideo Baba, som på ett mycket energifyllt sätt berättande om det kommande Tales of Zestiria och alla små och stora detaljer som kommer göra det fantastiskt.

Nästa år är det tjugo år sedan det första Tales-spelet Tales of Phantasia släpptes och därmed kommer Tales of Zestiria att bli seriens tjugoårsjubileumstitel. Av den anledningen verkar man ha valt att lägga extra mycket krut på spelet som kommer släppas i Japan i januari 2015. Spelet kommer även få en västerländsk release senare under året och det tackar vi och bockar för, eller möjligen kysser Hideo Babas skor.

Spelet är visuellt inspirerat av japansk seriekultur som anime och manga, och den nya världen består av två länder i konflikt med varandra. Det finns även två raser, människor som huvudkaraktären Sorey tillhör samt seraferna som är ett änglafolk. Soreys strävan är att ena världen och raserna i fred och därmed ger han sig ut på äventyr tillsammans med en mänsklig prinsessa och ett gäng änglar.

Människorna är huvudsakligen fysiska närstridsgubbar medan seraferna representerar olika element och slåss med magi. Människorna kan även - genom så kallad armatization - smälta samman med en ängel och därmed få ett helt nytt utseende samt nya vapen och attacker baserade på serafens element. Jag som personligen älskar mänskliga varelser med vingar kunde därmed inte annat än studsa i stolen när de nya änglamorferna gjorde entré. Dessutom kan man både smälta samman och dela sig igen snabbt med ett enkelt knapptryck så detta bäddar för många byten, taktiker och kombinationer under en och samma strid. Således verkar det nya stridssystemet vara både intressant, rappt och varierande och det gillar vi.

Men den kanske största nyheten som Zesteria har att erbjuda är att man nu helt skippat laddningsscener i strider. När man springer på en fiende i världen startar fighten ögonblickligen och allt vad laddningsskärmar heter är som bortblåst. Detta kommer att leda till en smidigare och mer naturlig integration med världen och är en välkommen utveckling i rätt riktning.

Spelet är snyggt och introducerar en hel del nya funktioner. Det är uppenbart att Hideo Baba och hans gäng velat skapa något alldeles speciellt till Tales-seriens födelsedag och man kunde även se att han var mäkta stolt över sin skapelse. Han passade även på att som hastigast nämna Vita-spelet Tales of Hearts R som släpps i dagarna och som har dialogen helt på japanska även för oss här i väst. Huruvida man kommer ha möjligheten att höra Sorey och gänget prata japanska är ännu oklart men man kanske i alla fall kan drista sig till att hoppas på lite tvåspråkighet när spelet äntligen når våra längdgrader. Tanoshimini! Please look forward to it!

See video
ÄLSKAR DRAGON'S DOGMA!!! 07/06/2012 - 22:34
Vanyels bild

Änglar :love:

Åsa Modéns bild

Jaaaaaaaaaa :love:

Skriv ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.
CAPTCHA
Fyll i texten från bilden för att bevisa att du inte är en maskin.
Copyright Skillpoint™     Chefredaktör: Sebastian Magnusson
Inget material på sajten får kopieras utan tillstånd.