Warning: Table './skillpoi_skill/cache' is marked as crashed and should be repaired query: SELECT data, created, headers, expire, serialized FROM cache WHERE cid = 'variables' in /home/skillpoi/public_html/includes/database.mysql.inc on line 128

Warning: Table './skillpoi_skill/cache' is marked as crashed and should be repaired query: UPDATE cache SET data = 'a:1211:{s:13:\"theme_default\";s:8:\"blogbuzz\";s:13:\"filter_html_1\";i:1;s:18:\"node_options_forum\";a:1:{i:0;s:6:\"status\";}s:18:\"drupal_private_key\";s:64:\"f21534a5ca14885846975f31b646084ff45701c2d5f18a72667b24c1488db285\";s:10:\"menu_masks\";a:35:{i:0;i:127;i:1;i:125;i:2;i:124;i:3;i:117;i:4;i:63;i:5;i:62;i:6;i:61;i:7;i:60;i:8;i:59;i:9;i:58;i:10;i:57;i:11;i:56;i:12;i:46;i:13;i:31;i:14;i:30;i:15;i:29;i:16;i:28;i:17;i:25;i:18;i:24;i:19;i:22;i:20;i:21;i:21;i:15;i:22;i:14;i:23;i:13;i:24;i:12;i:25;i:11;i:26;i:10;i:27;i:9;i:28;i:7;i:29;i:6;i:30;i:5;i:31;i:4;i:32;i:3;i:33;i:2;i:34;i:1;}s:12:\"install_task\";s:4:\"done\";s:13:\"menu_expanded\";a:1:{i:0;s:13:\"primary-links\";}s:16:\"language_default\";O:8:\"stdClass\":11:{s:8:\"language\";s:2: in /home/skillpoi/public_html/includes/database.mysql.inc on line 128
 Varför jag börjat avsky onlinerollspel - Del 3: Guldfarmning, gankare och gnällspikar | Skillpoint.se

Varför jag börjat avsky onlinerollspel - Del 3: Guldfarmning, gankare och gnällspikar

Artikel - Multi - ons 3 oktober 2012, kl 11.10

Få fenomen irriterar mig mer och är så kontroversiella inom onlinerollspelens sfär såsom existensen av guldfarmare. Guldfarmare är oftast unga män eller kvinnor som jobbar för skitlöner i sweatshops i Kina med att samla ihop virtuell valuta och sälja den i utbyte mot riktiga pengar. Generellt sett ansedda som irriterande och ofta avskydda av spelare, men trots detta verkar de ha ett existensberättigande, eftersom spelare bevisligen köper deras virtuella guld för riktiga pengar. Annars hade verksamheten inte existerat.

Zackariassons bok Cyberkapitalism rekommenderas för den som vill fördjupa sig i den ekonomiska kultur som särpräglar onlinerollspelen.
Om spelare köper deras guld så finns det bevisligen en tolerans för dem, och vissa går så långt att de faktiskt tar guldfarmarnas sida och försvarar deras existens. Argumenten lyder oftast som så att de faktiskt fyller ett existerande behov samt att de förmodligen varit arbetslösa om de inte kunnat jobba med guldfarmningen. Peter Zackariasson går i sin i övrigt lysande bok Cyberkapitalism längre än så i försvaret av guldfarmarna och ser sweatshopsen som pionjärer och entreprenörer i den digitala åldern och guldfarmarna som en nödvändighet. Zackariasson avfärdar all kritik mot guldfarmarnas existens som oseriöst och konservativt mer eller mindre.

Problemet med båda dessa hållningssätt är att de är ingenting annat än västerländsk romantisering av ett i alla avseenden sorgligt fenomen. Att försvara sweatshopsens existens med att de annars skulle vara arbetslösa är lite att argumentera som de som försvarar barnarbete med att de inte har några andra alternativ än att hjälpa till att försörja familjen. I båda fallen är det självklart sant, de fattiga och arbetslösa ska förstås vara glad åt att ha arbete, problemet ligger inte där. Problemet ligger i den amoraliska verksamhet som utnyttjar denna billiga arbetskraft för att göra egna stora vinster. Lägger vi därtill att sweatshopsens verksamhet är mer eller mindre kriminell eftersom de bryter mot spelföretagens avtal, då är det närmast att likna med maffialiknande verksamheter.

Guldfarmare under arbete.
Det är förstås fullständigt oacceptabelt. Men det finns förstås fler negativa aspekter än så med guldfarmningen. De spammar konstant ned spelens chatter med mail om att sälja sin valuta, de stjäl konsekvent konton från andra spelare och drar sig inte från att plundra hela gillen på deras virtuella tillgångar. I det koreanska Lineage 2 gick farmarna så långt att de bildade konglomerat och konkurrerade ut de vanliga spelarna genom att ockupera alla platser i spelet där man effektivt kunde "farma" tillgångar för att sedan sälja det dyrt. De spelare som tog strid mot denna behandling blev på sikt bannade, då NCSoft valde att göra sig av med klagomålen snarare än problemet, eftersom guldfarmarna i spelet helt enkelt var en för dominant grupp och påverkade NCSofts egna inkomster. Den kriminella tonen i verksamheten är med andra ord ett eko även inne i spelen. Tack och lov försöker de flesta spelföretag göra någonting åt problemet, men trots detta är skadan som orsakas på spelen ändå allt för stor. Guldfarmningen förskjuter balansen i den inhemska ekonomin, skapar inflation och hjälper oärliga och egoistiska spelare att kringå delar av spelens inbyggda mekanismer för att balansera framgång och belöning.

Guldfarmarna i de flesta andra spel får istället mest utstå gnäll och missnöje i form av ett virtuellt svärd i pannan eller liknande. Många spelare tar nämligen saken i egna händer och går ut på korståg på servrar med fri PVP och klubbar helt sonika ned de som sälungar. Problemet med den metoden är förstås att även om spelarna får utlopp för sitt missnöje förändrar det ingenting i en virtuell värld där alla återuppstår några sekunder senare.

I Lineage 2 är behovet av guld stort då unika episka föremål går på stora summor eftersom droprates på bossar kan ligga på så låga nivåer som 0.1% eller lägre ibland.
Fri PVP är för övrigt ett annat kontroversiellt ämne. Många spelare romantiserar även här den fria PVP:ns möjligheter. Tanken på ett spel där alla kan slåss mot alla i spännande strider, med utmaning och spänning bakom vartenda hörn är förstås lockande. Verkligheten är förstås en helt annan. Fri PVP är sällan på något sätt reglerad och det är oftast ingenting som hindrar höglevlade och välutrustade karaktärer från att helt enkelt dräpa allt som kommer i deras väg. Gankare och griefers, personer som medvetet roar sig med den omogna och infantila aktiviteten att förstöra för andra genom att ligga i bakhåll och dräpa oförberedda spelare sållar ned servrar i spel med fri PVP. Spelglädje byts ut mot bitterhet när de sedan gärna sitter och väntar på att ens karaktär ska återuppstå för att återupprepa den nesliga akten. Detta gör att fri PVP egentligen bara skapar irritation och frustration och den spänning och utmaning man trodde sig kunna finna ersätts av missnöjet av att råka ut för spelare med sociopatiskt beteende. Jag har ännu inte sett ett enda spel med möjligheten att balansera upp fri PVP till att faktiskt erbjuda en motiverad och givande utmaning.

Corpse camping, en vanlig och populär griefing-metod.
Det hela får förstås sociala aspekter då det skapar irritation hos många spelare och är tveklöst ett av de mest återkommande skälen till gnäll på onlinerollspelens egna forum, vilket tar oss till nästa nackdel med onlinerollspelen: gnällspikarna. De flesta forum i spelen är fullständigt nedtyngda av okonstruktiva klagomål. Det kan vara allt från motiverat missnöje med de senaste patcharna till helt irrationella vredesutbrott över petitesser. Att försöka få gehör för genomtänkta och nyanserade åsikter i en sådan miljö är mer eller mindre omöjligt. Tyvärr får allt för ofta dessa högljudda röster genombrott hos spelföretagen (som förstås är rädda att förlora spelare) vilket leder till inte alltid så genomtänkta beslut om spelens innehållsmässiga framtid. Jag kan förstå spelföretagen här, de kan ju omöjligt veta vilka av de tusentals skramlande burkarna som faktiskt innehåller någonting av substans.

Det sagt är det därmed dags att avrunda denna artikelserie över skäl till att hålla sig borta från onlinerollspel. Så kom ihåg nästa gång ni blir sugen på att slänga ut tusentals kronor i månadsavgifter på ett nytt onlinerollspel: Du är förmodligen inte spelets egentliga målgrupp, all reklam och hajp till trots. Ett halvår senare har du lagt pengarna på ett spel som i slutändan blev gratis och det är ändå bara befolkat av snikna guldfarmare, otacksamma gnällspikar och omogna gankare och griefers.

Fortsatt läsning:
Del 1: Målgruppsdilemmat
Del 2: Spelsläpp och prismodeller

Inte nog med att ingenting är bra eller dåligt, om inte tänkandet gör det så; utan ingenting är någonting alls, förutom i den utsträckning tänkandet har gjort det. 10/01/2012 - 22:04

Skriv ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.
CAPTCHA
Fyll i texten från bilden för att bevisa att du inte är en maskin.
Copyright Skillpoint™     Chefredaktör: Sebastian Magnusson
Inget material på sajten får kopieras utan tillstånd.