Vi pratar Little Big Planet Vita med Tarsier Studios | Skillpoint.se

Vi pratar Little Big Planet Vita med Tarsier Studios

Intervju - Playstation Vita - tis 25 september 2012, kl 08.11

Det senaste spelet i Little Big Planet-serien är svenskt, det är Karlshamnsbaserade Tarsier Studios som står bakom rodret när säckfolken gör sin debut på PS Vita. Vi har pratat med Mattias Nygren och Dave Mervik från Tarsier om story, skaparverktyg och att konkurrera med sina egna fans.

Skillpoint: Många Vita-titlar har egentligen som främsta försäljningsargument att de är bärbara versioner av PS3-spel. Och det är ju inget fel med det det, men är det inställningen för Little Big Planet till Vita också? Eller är det något förutom just bärbarheten som är nytt?

Mattias Nygren: Vi vill inte att folk ska vara rädda för att de får en mindre upplevelse för att det är på en handhållen konsol. Så till att börja med vill jag säga att detta är en kompromisslös version. Vilket vill säga att allt som funnits med i PS3-spelen också finns här, story, karaktärer osv. Trots att apparaten är mindre så är upplevelsen samma. Men därutöver så finns det saker vi gjort för att anpassa spelet till en publik som gillar handhållna apparater och har förväntningar på att den ska motsvara allt som man kan få på andra handhållna apparater såsom smartphones. Så där kommer förstås saker som pekskärmen och tiltfunktionen in.

Det är folk vana vid från smartphones så därför har vi jättemycket som stödjer det och du kan skapa dina egna nya spelupplevelser med hjälp av dem. Hela konceptet med Little Big Planet på Playstation 3 var ju att man kunde skapa sina egna spel, och vi har ju tagit det lite längre i och med att du nu dessutom kan skapa egna handhållna typer av spel. Det är också mycket lättare för communityn att få det att se ut som något annat, att inte bara se ut som ett Little Big Planet-spel utan faktiskt bara som en helt unik upplevelse.

SP: Det måste vara en intressant balansgång att gå att utveckla ett Little Big Planet. Å ena sidan handlar det ju om att skapa verktyg så communityn å sin sida kan skapa nästan vad som helst. Å andra sidan så är ju det faktiskt inte hela spelet utan det finns ju faktiskt en väldigt fokuserad äventyrsdel också...

MN: Ja, det som är intressant är att när vi skapar “äventyret” så använder vi ju precis samma verktyg som spelarna sedan kommer att göra, så det finns ju ett stort egenintresse i att göra dem så bra som det bara går. Men vi har ju också lagt ned ett jättejobb på själva plattformsäventyret, det är jätteviktigt för oss att kunna leverera vad som förhoppningsvis är den bästa storyn hittills. Men den biten är ju lite svårare att visa också, man vill ju undvika spoilers...

SP: Jag måste ju säga att den nya planeten Carnivalia känns lite mörkare och ondare än vad vi sett i tidigare Little Big Planet. Det känns nästan lite Metronome, kanske?

MN: Ja, det är kanske en bit som vi velat ta med lite från oss på Tarsier. Lite mörkare, lite mer vuxet, att ha den undertonen, och det skall bli intressant att se om folk märker det. Men jo, det är något som gör att det påminner om vad man sett tidigare från oss.

SP: Som vi varit inne på tidigare finns det förstås mycket att hämta i Little Big Planet även om man aldrig kopplar upp sig. Men en stor del av spelet är givetvis att hämta ner alla möjliga galna kreationer från nätet. Folk som aldrig går online med sin maskin, är de fortfarande en faktor man ens behöver tänka på? Eller förväntar man sig helt enkelt att alla är anslutna numera?

Dave Mervik: Inte för att låta nedlåtande, men jo - vi förväntar oss nog att folk kopplar upp sig nuförtiden. Den sorts person som köper en Vita är den sorts person som kommer gå online med den. Du är sällan långt ifrån en wifi hotspot eller liknande numera.

SP: Så hur känns det konkurrera med sina egna fans? Ni släpper spelet med en grym story och en massa schyssta banor och några veckor senare så har communityn hunnit ikapp och brädat er...

MN: Som Little Big Planet-utvecklare är målet alltid att inspirera och visa folk vad som går att göra med verktygen. Men inte att själva göra de allra galnaste och häftigaste nivåerna. Visst finns det tutorials vid sidan av, men vi ser också hela spelet som en tutorial för vad som går att göra med skaparverktygen. Om communityn gör något fantastiskt så är det ingen som blir gladare än vad vi blir. De kommer i sin tur att inspirera andra och slutresultatet blir en oändlig uppsjö av innehåll.

DM: Det handlar inte om konkurrens. Folk skapade skithäftiga saker till första Little Big Planet, som sedan införlivades i tvåan. Vi och fansen hjälps åt att ständigt utveckla hela konceptet. Så det handlar mer om att vi arbetar tillsammans än konkurrerar. Och dem bästa av dem anställer vi ju...

MN: Ja, vi har värvat många från communityn för att hjälpa till med utvecklingen. Och det är lätt att tro att det bara rör sig om en viss typ av person men folk har otroligt varierade talanger. Vissa är jättebra med logik, till exempel. Vi har exempelvis två personer som egentligen är mattelärare som har gjort helt fantastiska logiska pussel, men som också är väldigt tekniskt optimerade, de har väldigt god prestanda. En annan gör i princip bara mellansekvenser, men väldigt snygga sådana, folk har valt att fokusera på olika områden helt enkelt. Att Little Big Planet kan gå dem alla till mötes tycker jag är ett styrkebevis för hur otroligt varierade skaparverktygen är.

Definitionen av glädje är försvinnande plattformar. 10/15/2013 - 16:30
Carefaces bild

Sjukt trevligt spel, lätt det bästa i serien! :)

Skriv ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.
CAPTCHA
Fyll i texten från bilden för att bevisa att du inte är en maskin.
Copyright Skillpoint™     Chefredaktör: Sebastian Magnusson
Inget material på sajten får kopieras utan tillstånd.