Vi pratar Need for Speed: The Run med producenten Alex Grimbley | Skillpoint.se

Vi pratar Need for Speed: The Run med producenten Alex Grimbley

Intervju - Multi - ons 2 november 2011, kl 09.52

EA Black Box är den studio som förknippas starkast med Need for Speed-serien, men bortsett fjolårets mindre uppmärksammade onlinespel Need for Speed: World har det varit ett tag sedan Black Box sysslat med bilar. De har istället sysselsatt sig med att revolutionera skateboardspelen med Skate medan studior som Criterion och Dice tagit hand om Need for Speed-serien. Med The Run gör de dock sitt återtåg, och vi har tagit oss en pratstund med Alex Grimbley som är producent för Need for Speed: The Run.

En sak som jag uppmärksammat när jag spelat Need for Speed: The Run tidigare är de lite mer scriptade, cinematiska banorna. Som när man blev jagad av en helikopter under E3-demot till exempel. De banorna jag spelat idag har dock bara varit normala race, hur vanligt är det med dylika actionsekvenser i spelet?

Bitarna utanför bilen är mindre än tio procent av spelet. Vi gör först och främst ett bilspel, det är vad folk vill ha och jag tycker racingen är riktigt skoj. Så vi fokuserar inte primärt på actionbitarna, men de är förstås väldigt tacksamma att visa upp på mässor som E3 och GamesCom, det är lätt att få folk att prata om dem. Men som regel använder vi dem bara för att växla tempot eller överraska spelaren med ett ovanligt moment. Så det är inte vad spelet till syvende och sist är baserat kring.

Jag hittade inga alternativ för splitscreen när jag tittade runt i menyerna, är det bara online som gäller om man vill spela multiplayer?

Bara online. Vi har Autolog även i kampanjläget så även om du spelar själv ser du fortfarande hur det går för alla dina vänner. Så du är aldrig helt ensam egentligen.

Men varför ingen splitscreen? Jag har märkt att det börjar försvinna mer och mer från bilspel. Är det helt enkelt en resursfråga?

Ja, det är lite av varje. Det är en fråga om tid och pengar, men också ett kreativt drivet beslut. Man får lov att kompromissa, vill man ha splitscreen måste man rendera dubbelt på mycket polygoner samtidigt. Vi har en tydlig vision för hur vi vill att Need for Speed: The Run skall se ut, såväl online som offline, och det är inget vi är villiga att kompromettera. Och jo, jag håller med om att det börjar bli alltmer sällsynt i bilspel.

Apropå Autolog då, skulle du kunna berätta lite hur den har utvecklats sedan vi såg den sist i Need for Speed: Hot Pursuit?

Många saker som notifieringar och Autolog recommends är mycket tydligare i The Run, den håller dig konstant uppdaterad om vad dina vänner gör. Den största förändringen är dock att du inte behöver vänta till slutet av ett lopp för att se hur du står dig mot dina vänner, utan vi berättar det för dig i realtid. Du vet ständigt hur du ligger till och det blir en helt annan intensitet i loppen när du kan se dina vänner dra ifrån.

Det går ju också att spola tillbaka tiden upp till fem gånger per lopp, hur spelar det in i hela onlinedynamiken? Förväntas man använda alla under ett lopp, eller är det typ som skidskytte där man bestraffas med ett tidspåslag om man gör en miss?

Nej, det påverkar inga varvtider på så sätt. Men däremot visar vi tydligt på leaderboards hur många resets du använt så har du samma tid som din kompis men inte använt några resets så kan du känna dig lite malligare. Så vi bestraffar dig inte för att använda dem, men vi ser till att alla vet om att du har gjort det.

Men det finns inga separata leaderboards för att spela utan resets, till exempel?

Nej, inget sådant. Du får dock mer erfarenhetspoäng för ett perfekt lopp, och på så sätt går det fortfare för dig att nu högre nivåer.

En sak som det pratats en del om är att det skall vara en lite mer drivande handling den här gången. Hur gick resonemanget här?

Vi på Black Box har alltid haft ett storyläge i våra spel och det har tagits emot väl. Så det handlar mer om att nu när vi kommer tillbaka till Need for Speed så är det något vi vill ta med oss tillbaka. Men vi vill gärna göra berättelsen lite mer realistisk och mindre ostig. Inom studion ser vi inte det här som något nytt eftersom vi som sagt alltid har haft ett storyläge men det har saknats från Need for Speed-serien i några år eftersom det är andra studior som jobbat på den.

Ja, det där med en lite mer realistisk handling är något jag nyfiken på att se vartåt det utvecklas. För av det jag spelat än så länge känns upplägget ungefär som i Most Wanted, en snygg tjej vill att du ska köra bil jättefort.

Ja, jag tror inte vi kommer vinna en Oscar... det rör sig definitivt inte om någon skitig dokumentärfilm, bara lite mindre ostigt än tidigare. Men vi vill inte heller bli för allvarliga, för det är inte vad Need for Speed handlar om. Det ska fortfarande vara skoj.

Definitionen av glädje är försvinnande plattformar. 10/15/2013 - 16:30

Skriv ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.
CAPTCHA
Fyll i texten från bilden för att bevisa att du inte är en maskin.
Copyright Skillpoint™     Chefredaktör: Sebastian Magnusson
Inget material på sajten får kopieras utan tillstånd.