Guild Wars 2: Random info och tips!

Blogg - OhNoSpyware - tors 30 augusti 2012, kl 20.41

En helt nyyy vääääärld.... ehum.
Ja. En helt ny MMO-värld kan ju vara ganska svår att förstå sig på såhär när man precis råkat snubbla in i den.
Speciellt för såna som, olikt mig, inte råpluggat spelet i fråga i drygt fem år ;) ...och extra speciellt såhär under lanseringsveckan som trots ihärdiga stresstester och betahelger går allt annat än smärtfritt.

Jag tänkte försöka göra vissa saker något enklare och skriva lite tips och info som jag kan tänka mig att nån kan behöva läsa. Det här är lite saker jag snappat upp från twitter och in-gamechatten och det mesta kanske redan är självklart för dig. Men jag tänkte ändå att det är bättre att skriva en bloggpost som alla kan läsa än svara på folks frågor på twitter var för sig ;)

Först vill jag dock tipsa om den fantastiska officiella wikin, eller jag hoppas iaf att det kommer att bli lika fantastisk som det första spelets.
Dessutom har jag hört att folk gärna vill ha en databas lik Wowhead för WoW och då kan jag ju meddela att samma folk påbörjat Guildhead som ser ut att kunna bli riktigt bra!
När dessa två sajter fått tid att växa till sig lite kan man nog hitta allt man är ute efter via dem :)

Men nu mina tips och random babbel!

Packningsutrymme, bank och annat jox
Det jag ser allra flest meddelanden om är att bankutrymmet och packningsutrymmet är för litet för alla material man samlat på sig. Ofta handlar detta om att personen missat att det finns en extra flik till vänster i bankrutan, lätt hänt! Denna flik har utrymmen för alla typer av material i spelet, plus alla "minipets". Du kan skicka saker direkt hit var du än är genom att högerklicka på ett material i väskan och klicka "Deposit Collectible". Har du en massa saker du vill skicka till banken är även det väldigt smidigt, klicka bara på kugghjulsikonen högst upp till höger i väskrutan och "Deposit All Collectibles". Har du ett minipet i väskan som du gärna har med dig på dina resor får du dock se upp, för i nuläget går det inte att låsa något till väskan, och din lilla vän skickas med alla andra "collectibles" till banken om du väljer att skicka allt! Oh noes! Tills vidare är det högerklickande på varje sak för sig som gäller om du vill behålla din vän i väskan. Hoppas de fixar detta!

Tycker du fortfarande att det är för lite plats i väskan när du skickat iväg collectibles, så tänk på att alltid ha med dig någon form av salvage kit. Med detta kan du bryta ner gammal trist utrustning och diverse skrot till grundmaterial som används i hantverk (och därmed går att skicka iväg till banken!). Dyrare salvage kits är bättre, och vissa kan plocka ut uppgraderingar ur viss utrustning så att de går att använda på annat.
En annan trevlig förenklare är "Sell all junk"-knappen i säljfliken hos försäljare. Trycker man där så säljs allt värdelöst skräp som inte går att använda till något.

Huvudstäder och startområden
Ett snabbt tips för att både underlätta spelandet och för att få lite fina belöningar är att man bör ta sig tid att till 100% utforska huvudstäderna och "hubben" Lion's Arch. När man plockat alla waypoints, points of interests och vistas i varje område får man nämligen en fin liten belöning (transmutation stones och experience i städerna) och man har antagligen också lärt sig var i staden allt finns. Dessutom har man låst upp waypoints så att man inte behöver springa runt så mycket i fortsättningen om man inte vill det, det är nämligen helt gratis att hoppa runt mellan waypoints inuti städerna.

För att nå de andra rasernas städer måste man leta upp den rosa portalen, en Asura Gate, som leder till Lion's Arch. Portalerna syns på kartan och när man kommer nära står det var portalen leder (mycket störande att det inte syns direkt på kartan, speciellt i Rata Sum som badar i portaler, en till sak som jag hoppas fixas till!).
När man klivit igenom portalen till Lion's Arch kommer man att befinna sig på en plats där det finns en portal till varje stad. Kan ju vara bra att veta om man exempelvis vill spela tillsammans med en person som valt en annan ras och man behöver nå dennes startområde.

Hantverk
Hantverksjobben i Guild Wars 2 går inte så mycket ut på att trycka på ett recept och sedan skapa 10 sådana. Nej man får betydligt mer för att experimentera med egna blandningar av material. Från start kan man dock oftast redan receptet för väskor vilket kan vara värt att skapa så snart som möjligt. 4x8 extra platser i väskan gör ganska stor skillnad, kan man ju säga (och det är ändå de minsta väskorna, det finns större senare!).
Om du upplever att dina val av hantverk inte riktigt var så roliga eller intressanta som du hoppades och vill byta ut dem så går det prima. Skulle du sedan ångra dig igen och vill gå tillbaka till det du hade innan så går det också bra, och du behöver dessutom inte börja om från början. Du fortsätter bara på den nivå du låg på när du bytte bort hantverksjobbet. Det kostar lite mer att byta jobb än att skaffa ett från början, men det är priset för att behålla sina framsteg ;)

En mycket trevlig sak är att när man öppnat hantverkstationens fönster så kommer man därifrån åt hela sin bank, och behöver alltså inte springa mellan banken och jobbstationen om man glömt att ta med något.
Det finns f.ö. inga "samlarjobb" utan du kan samla trä, mineraler och växter bara du har rätt verktyg med dig. Dessa går att köpa från de flesta försäljare runt om i städer och byar.

Grupper och overflow
I början var det stora problem med gruppspelande och man tilläts inte följa med in i instanser och grupperna splittrades ofta när man hamnade i det som kallas "overflow server". Det mesta verkar vara mycket mer stabilt nu och instansgrejen funkar för det mesta som det ska. Overflowsystemet kan dock fortfarande vara lite småbuggigt och det kan hända att en grupp spelare hamnar på olika sådana servrar. "Vad sjutton är overflow" kanske du tänker nu och det måste jag förstås förklara! Overflow är en extra server för det specifika område den innehåller och är till för att hindra att du måste stå i kö för att spela. Istället för att säga "Den här zonen/servern är för full, du får stå i kö och vänta!" så ploppar spelet in dig på en "overflow" som helt enkelt är en kopia av zonen du ville in i. Där får du spela tills dess det finns plats för dig i den vanliga zonen och då ger spelet dig en möjlighet att hoppa över dit. Du hamnar på samma plats som du stod på, men i en parallell värld (därför kan olika event och sådant vara annorlunda!). Du behåller dock allt du gjort i overflowzonen (allt du låst upp, allt du lootat osv). Detta är alltså ungefär som att stå i kö, men få möjlighet att göra precis det man tänkte göra ändå i en parallell värld! Overflowsystemet hindrar inloggningsköer helt och hållet, även om du spelar på en full server.

Men nu till problemet. Overflowservrar ska egentligen försöka hålla ihop grupper och låta folk som vill spela tillsammans göra just det, men det har inte riktigt fungerat. Hamnar man i olika overflows ska man kunna högerklicka på sin gruppmedlems porträtt och välja "Join in", men det har inte heller fungerat som det ska.
Upplever du dessa problem när du vill spela med en vän så försök med detta: Person 1 går in i zonen genom en portal (inte via en waypoint), och när person 1 laddat färdigt och är framme i sin overflow så går person 2 ut till zonen. Detta har alltid placerat mig och min sambo i samma overflow. Andra har berättat att om hela gruppen går ut exakt samtidigt så har det också fungerat, men detta har jag inte själv testat.

Byteshandel
Byteshandel direkt mellan spelare existerar inte riktigt i Guild Wars 2. Meningen är att allt ska skötas genom det som heter Trading Post, något som försvårats ganska rejält av att TP helt enkelt inte funkat alls under denna första vecka. Den är på väg upp nu och då bör alla byteshandelsproblem vara över. Om du vill sälja något till en vän och slippa gå genom Trading Post är det vanliga brev som gäller. Det finns dock ingen säkerhet där utan du får hoppas att din vän inte lurar dig. Jag hoppas att ArenaNet inser att ett COD-system (cash on delivery) som kräver att man betalar för att få plocka upp sitt paket är något som bara ökar säkerheten och att det vore ett bra komplement till den riktigt smidiga TPn (...när den fungerar ;D).

/emote
Guild Wars 2 innehåller som de flesta andra MMOs en bunt "/emotes" som /dance eller /laugh. Något som kan vara ganska kul att veta är att det går att synka dessa med varandra. Om man lägger in mellanslag och * efter sin emote så sätter man in den i en kö där spelet var femte sekund startar emotes. Så om hela din guild skriver "/dance *" ungefär samtidigt så kommer spelet kicka igång allas dans precis samtidigt.
Vill man göra en emote till eller mot någon så lägger man in @ efter sin emote och har den man vill göra den till markerad. "/laugh @" blir dock inte "X laughs at Y" utan "X laughs with Y". Här är vi snälla minsann ;D
@ och * går att kombinera så om alla skriver "/salute @ *" och markerar en person så kommer alla att göra en salute till den personen precis samtidigt. Extremt snyggt :D

Ranger-djur
Många undrar hur man tämjer nya djur som ranger. Jo det går till så att du måste hitta en varelse som heter "Juvenile [djurtyp]" och när du ställer dig bredvid den kommer det att komma upp ett "[aktiveringsknappen] Charm". Enkelt! I Lion's Arch går det exempelvis runt en bunt Krytan Drakehounds, varav några är Juvenile Krytan Drakehounds. Dessa kan du helt enkelt gå fram till och med ett knapptryck få som buddy!

Experience
Jag har sett en hel del personer skriva "Åh vad långsamt jag levlar" eller "man får ju ingen experience". Först det första vill jag be alla att helt enkelt ta det lugnt. Det finns ingen anledning att skynda sig till maxlevel eftersom spelet inte har något specifikt "end game". Man får ut betydligt mer av spelet om man tar sig tid att se sig omkring och utforska världen. Det är också så man får experience. De som anser att man får för lite är oftast de som bara springer från hjärta till hjärta och kanske gör nåt enstaka event här eller där, sen anser att de borde kunna gå in i nästa område. Det funkar inte riktigt så!
Detta är nämligen vad som ger dig experience:

Att döda saker - Det som ger allra minst experience, med ett undantag som jag tar upp senare i listan.

Renown Hearts - Dessa är de statiska uppdragzonerna som ger dig ett par olika saker att göra för att fylla en mätare. "Döda X, hämta Y, leta upp N och ge mig Z" kan vara ungefär vad som står uppe i högra hörnet. Se inte dessa som nåt du snabbt måste springa och göra klart, de finns kvar för alltid och blir oftast automatiskt avklarade när du gör ett event i närheten. När du klarat ett hjärta kan du alltid gå och prata med personen du hjälpt, de blir karmaförsäljare och du kan köpa lite roliga trinkets/recept/vapen/utrustningsdelar hos dem.

Dynamic/Meta Events - Det stora huvudfokuset i PvE, det som gör världen lite mera levande. Dessa dyker upp lite här och var och många är delar av kedjor. Jag rekommenderar er verkligen att stanna kvar efter att ni avslutat ett event, de flesta leder till flera inom någon minut.

World versus World - Japp, man levlar finfint i denna PvP-typ! Om man hoppar in här och hjälper till så kan man dessutom bidra till att ens värld får finfina små bonusar som "2% extra gold per kill".

Dungeons - Dessa dyker upp ungefär var tionde level med start på level 30 (och med tre stycken på lvl 80, maxleveln). Alla har ett berättelseläge (enklare) och ett utforskarläge (svårare, och med tre olika val). Med 8 dungeons och fyra olika "versioner" av varje finns det en del att göra här!

Personlig berättelse - De val du gör under karaktärskapandet påverkar vilken personlig berättelse du kommer att spela och det hela ger en stor bunt experience.

Hantverksjobb - Hantverksjobben ger en stor bunt experience, speciellt om man experimenterar sig fram med sina material.

Samlande - Samlandet av alla typer av material ger experience!

Återupplivande - Att återuppliva spelare och NPCer uppmuntras genom en bunt experience. Även om du inte bryr dig om den stackars spelaren som ligger död på marken framför dig kan du ju hjälpa denne för att få en boost själv ;)

Dagliga Achievements - Varje dag kan man få en extra experienceboost plus en spännande extragrej om man klarar av de dailycheevos som ligger högst upp i achievementslistan.

Utforskande - Att hitta nya zoner, waypoints, points of interests, vistas och annat ger en ganska stor mängd experience. Man kan dessutom springa på gömda hopp-pussel som ger en achievement i slutet (och därmed exp). Man kan även hitta fiender som levt länge, och grejen är att ju längre en varelse varit vid liv, desto mer exp får du för att ha ihjäl den. Så det är klart värt att inte bara följa upptrampade stigar!

Hoppas denna långa post var till någon hjälp för någon där ute, och om det är något annat du undrar så tveka inte att fråga!

Är spelsvackan över nu? 11/11/2012 - 21:54
Zatoishwans bild

Tummen upp för detta, väl skrivet och (borde) vara till hjälp för en som börjar med spelet.

Jag säger borde eftersom jag för egen del inte bestämt mig än om jag ska hoppa på det här tåget eller inte. Jag känner mig rätt mätt på MMO:n just nu och har inte loggat in på ett tag men vem vet, kanske GW2 är tillräckligt annorlunda för att hoppa tillbaka in och banka monster tillsammans med andra.

Lite fundersam på vilket fokus GW2 har, av din text och av recensioner på nätet verkar fokus rätt mycket ligga på solospel med möjlighet att skapa grupper.
Just den delen gör mig lite fundersam, gillar skarpt att gruppa med andra och samarbeta för att ta ner någon grupp/monster som eg. är för svår men som med bra teamwork går att plocka.
Kan tänka mig att dungeons i spelet är tänkta för grupper som samarbetar, men övrigt innehåll verkar mer vara inriktat på solospelande?
Svårare grupporienterat innehåll, finns det? Kanske skadad av andra MMOs som mest handlar om raids, raids, raids (med de problem det för med sig). Fylls det behovet av de dynamiska eventen ?

(Dynamiska event låter för mig som zonevent från andra MMOs men mer lokala än vad de brukar vara)

Andreas Ljungströms bild

Har inget som helst intresse för Guild Wars men jag var ändå tvungen att läsa detta. Fint och ambitöst skrivet som alltid Ina! :love:

OhNoSpywares bild

Andreas Ljungström skrev:
Fint och ambitöst skrivet som alltid Ina! :love:

Zatoishwan skrev:
Tummen upp för detta, väl skrivet och (borde) vara till hjälp för en som börjar med spelet.

Åh, tack! :D

Zatoishwan skrev:
Lite fundersam på vilket fokus GW2 har

Svår grej att svara på det där! Grejen är ju att det inte fungerar som de flesta andra MMOs. Det finns ingen "tagging" eller killstealing, och alla som bidrar "meningsfullt" till något (som att döda en fiende eller samla in något till en NPC) får en belöning.
Om du och jag skulle stöta på varandra ute på ett fält och se en stor fiende och utan att teama upp ha död på den så skulle båda kunna loota och båda skulle få lika mycket experience.
Att ingå i en grupp ger en liksom inget annat än ett porträtt på skärmen och en prick på kartan som gör det lättare att se sina polare och hur det går för dem (plus partychat, förstås).

Meningen är att man ska kunna spela spelet helt utan vänner, men inte för att allt går att göra solo utan för att man får hjälp av random folk som är i närheten. En del events kräver en grupp spelare (och de skalas upp/ner beronde på hur många som är med, till en viss gräns). Vissa events kan man klara helt själv, men vissa "group events" kräver iaf nån mer som hjälper till.

Story Mode i Dungeons är menade att klaras av en PUG som inte är speciellt organiserad. Det är mer story och mindre taktik. Explorable är däremot menat för en tajt grupp som måste veta vad de håller på med och lägga upp lite strategier.

Metaevents och sådant kan handla om att döda stora drakar där vissa spelare måste döda minions, vissa måste ta ner drakens skydd och en tredje grupp måste skjuta draken med en stor laser så... ja. Det skulle väl vara det som "ersätter" raids :)
Här är en hyfsad video över striden jag beskrev ovan, med draken Tequatl:

Zatoishwans bild

OhNoSpyware skrev:
Svår grej att svara på det där! Grejen är ju att det inte fungerar som de flesta andra MMOs. Det finns ingen "tagging" eller killstealing, och alla som bidrar "meningsfullt" till något (som att döda en fiende eller samla in något till en NPC) får en belöning.

Ja... det är ungefär det intryck jag fått hittills. Alltså att det verkar vara rätt soloinriktat. Och att man autogruppar. Lite som då man springer omkring själv och dyker på en rift i MMOt Rift. Alla får belöning i förhållande till hur mycket man bidragit oavsett hur (dödat, samlat, helat, ...)

Får kolla lite mer videos m.m. på nätet för att slutligen besluta om det blir ett köp eller inte. Tyvärr är det rätt mycket lättare att samla pengar i spelen än i verkliga världen.

Skriv ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.
CAPTCHA
Fyll i texten från bilden för att bevisa att du inte är en maskin.
Copyright Skillpoint™     Chefredaktör: Sebastian Magnusson
Inget material på sajten får kopieras utan tillstånd.