Tre spel som ingen pratar om och varför de eventuellt kanske kan förtjäna lite av er uppmärksamhet

Blogg - UfU__X - mån 2 maj 2011, kl 23.33

I dagens flyktiga spelklimat är det en omöjlighet att vissa spel inte skulle försvinna från radarn, speciellt när det kommer till mindre produktioner med en hårdare nisch än Angry Birds, New Super Mario Bros och Call of Dutys. Här är tre sådana spel som släppts eller planeras att släppas i år.


E.Y.E: Divine Cybermancy
Är ett FPS-RPG i cyberpunkmiljö med fantasyinslag och detta borde räcka för att få det att vattnas både här och där hos de som är frälsta av Deus Ex, System Shock och liknande spel. Som inspirationskällor nämns Ghost in the Shell, Blade Runner och Warhammer, det utvecklas med Valves Source-motor och var tänkt att släppas tidigare i vår men sköts upp för att putsas till lite innan släpp. Det finns många anledningar till att vara skeptisk mot E.Y.E, är projektet för ambitiöst, kommer det någonsin kunna bli klart eller kommer det sluta som ett i högen av döda spelprojekt, finns det risk att spelvärlden kommer kännas för splittrad på grund av alla influenser? Oavsett så tycker jag det förtjänar att synas och jag vill ändå hoppas på att det tillsammans med Deus Ex: HR kan pumpa in lite syresatt blod i denna underbara men komadrabbade genre.
Hemsida.
Äldre trailer som visar på lite olika spelstilar.


Cargo! - The Quest For Gravity
Ice Pick Lodge har de senaste åren gjort sig kända som en av Rysslands främsta indieutvecklare med sina udda förstapersonsspel Pathologic (2005) och The Void (2008). Nu har deras senaste spel Cargo! precis släppts och det verkar om inte annat vara smått intressant och rätt annorlunda jämfört med deras tidigare alster. Bakgrunden för spelet är ungefär att gudarna tröttnat på vanligt folk och bestämt sig för att ersätta dem med små dvärgar och i samma veva passar de dessutom på att ta bort lite av vår kära gravitation och dränka den sönderbrutna världen i vatten. Spelarens uppgift är såklart att mot denna bakgrund underhålla dessa dvärgar genom att spela musik för dem, sparka dem i röven och bygga diverse fordon samt utföra lite andra bisysslor för att kunna återställa gravitationen. Enligt Destructoids recension ska spelet dock vara aningen fattigt på innehåll och gå rätt snabbt att ta sig igenom vilket kanske inte gör att man blir jättesugen på att lägga 20€ på spelet vilket är vad det för tillfället går för på Steam men när det kostar hälften eller mindre under någon sommar-rea kommer åtminstone jag att vara villig att lägga denna lilla slant på ett par timmar rysk tokighet.
Trailer.


Team Assault – Baptism of Fire
Från ett förmodat sött och gulligt företag vid namn Zeal AB med rötter i Högskolan på Gotland kommer ett litet turbaserat strategispel som ser ut lite som en blandning mellan Close Combat och Company of Heroes. Som spelare kan man skapa sitt helt egna förband av soldater med av spelaren bestämda förmågor och utseende och sedan skicka ut dem i strid med andra personers grupper alternativt spela mot en datorstyrd motståndare. Spelet ska förutom editorn för soldater även ha en ban-editor ett väl utbyggt stöd för moddning. Jag klämde personligen lite på spelet under Gamex i höstas (då spelet hette Cause of War och såg lite annorlunda ut) och det verkade redan då ha potential att bli ett redigt mysigt strategispel även om det led av vissa tekniska brister så som oförutsägbara krascher. Men detta är ett halvår sedan och spelet har nu precis gått in i betatestning för att sedan kunna släppas den 15:e juni i år.
Hemsida.

Testar om jag har någon status. 10/11/2011 - 18:31
Sebastian Magnussons bild

Okej, E.Y.E. ska jag definitivt hålla ett öga på (pun intended)

Reyqunes bild

Det första spelet verkar riktigt intressant.

Make.Senses bild

E.Y.E. har jag hört och sett en del ifrån, men de har inget releasedatum så vitt jag vet. :cry:

UfU__Xs bild

Ja det är ju onekligen E.Y.E som är det intressantaste, jag hoppas verkligen att det kommer kunna färdigställas. :~

Skriv ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.
CAPTCHA
Fyll i texten från bilden för att bevisa att du inte är en maskin.
Copyright Skillpoint™     Chefredaktör: Sebastian Magnusson
Inget material på sajten får kopieras utan tillstånd.