Man5ons bild

Ja nytt forum, nya tider. Dags att reboota alla trådar. En tråd där vi diskuterar aktuella tv-serier, spoilers tillåtna så klart. Det ska vara en tråd där man förväntas ha sett senaste avsnittet av det som diskuteras.

Serier jag följer som är mitt i säsongen är:

...och...

True Blood är mitt i säsong 3 och Entourage är mitt i säsong 7. Söndagskvällar gäller för båda. TB säsong 3 har varit relativt trist i mitt tycke, förrutom att förrförra avsnittet var helt sick då två hyffsat stora karaktärer plockades av pinn och spiceade upp det hela. Avsnittet igår var däremot helt oändligt trist, men sätter upp för en fet finish då Eric kokade kungens älskare. Entourage-avsnittet igår var schysst, spännande att se hur Ari Gold ska reda ut den här soppan. Men han fixar det säkert som vanligt!

Serier som är mitt i mellan två säsongen som jag följer är:

...och...

The Big Bang Theory drar igång säsong 4 snart, medan Glee snart drar igång säsong 2. BBT säsong 3 var verkligen trist jämfört med de två första. Penny och Leonard ska inte dejta. Jag vill ha tillbaka det som det var säsong 1 och 2! Den nya Sheldon-bruden skall det dock bli spännande att se vad de gör med, om hon blir regular eller semiregular eller är puts borta i säsong 4. Glee är Glee.

Last chance to lose control

Anders Brunlöfs bild

Entorage är fortfarande riktigt bra, Big Bang svajar ibland men det är alltid underhållande. Följer Varken TB eller Glee.

Men Dexter! Säsong 5 är jag så in i bomben peppad inför!

Retroresan.se | BITLÖF.se

TTV
TTVs bild

How i met your mother. :beer:

Man5ons bild

Anders Brunlöf skrev:
Dexter!

Såg faktiskt bara säsong 1 av Dexter. Även om jag gillade det så blev det aldrig att jag fortsatte följa det när säsong 2 rullade igång. Nu vet jag inte om jag orkar se ikapp... :tired:

Thörn skrev:
How i met your mother.

NPH är kungen :party:

Naturlazers bild

Man5on skrev:
NPH är kungen :party:

He's awesome and legen.. wait for it.... DARY! :party: :beer:

Älskar HIMYM!

Respect the trees! Respect them all! And respect me, ehh.

Jottas bild

Han är ju det enda bra med himym..
Eller ja, serien kan vara bra ibland men oftast är den ju bara.. gay..
:tired:

Big bang theory däremot!
Awsåmeh!

Här vet jag att handtaget finns, jag vet det.

Andreas Bergs bild

Förstår ärligt talat inte hur du kan prata något illa om säsong 3 i förhållande till tidigare säsonger av True Blood. Ärligt talat hade jag nog slutat titta på serien om de inte lagt ner med hela påhittet att 80% av serien bestod av sidohistorier som egentligen inte har något (eller väldigt lite) med hela vampyrrörelsen att göra. Andra säsongen känns väldigt mycket som "eftersom vi ändå håller på med vampyrer kan vi slänga in en massa annat krimskrams som är övernaturligt bara för att det är coolt, blodigt och mycket naket". Jag är väldigt tveksam till om serien ens överlevt sina två första säsonger utan allt blodsplatter och alla nakna bröst ;)

Men tredje säsongen tycker jag har, framförallt de senaste avsnitten, fått serien på spår igen. Trots att skådespelarinsatserna från många fortfarande är under all kritik.

Entourage börjar tappa ånga i mitt tycke. Sträck-kollade förvisso på de sex första säsongerna strax innan sjunde började vilket kan göra att det känns lite segt och ointressant nu när jag följer den vecka för vecka, men redan i säsong fem någonstans kändes det som att det kanske är dags att lägga ner innan serien börjar tappa. Ari Gold är ju dock fortfarande underbar, och egentligen den enda stora anledningen till att serien fortfarande håller så hög kvalitet som den ändå gör.

Annars är ju Dexter det bästa som någonsin visats i tv. Fjärde säsongen var fantastiskt bra, även om jag fortfarande håller första som seriens allra bästa. Femte säsongen kan bli hur bra som helst.

Skulle vara kul att se något mer nytt också, men håller som bäst på att gå igenom äldre serier för att se ikapp allt fantastiskt som jag gått miste om. Twin Peaks är det som står på schemat nu, bättre sent än aldrig heter det ju ^^

Senast ändrad av Andreas Berg, 10 augusti, 2010 - 00:40.

| Samarbetar i CoOp-cirkeln - http://skillpoint.se/coop | Podradiopratar i Skillpod - http://www.skillpoint.se/podradio/skillpod |

Man5ons bild

Andreas Berg skrev:
Förstår ärligt talat inte hur du kan prata något illa om säsong 3 i förhållande till tidigare säsonger av True Blood.

Säsong 2 var inte heller särskilt bra nej, håller helt med. Tjafset med hon där whats-her-face...minotaurmilfen höll på waaaay för länge. Typ hela säsongen. Säsong 1 däremot var guld rakt igenom imo, alla karaktärer fick verkligen lov att skina. Min största beef med säsong 3 är nog främst att varulvar överlag är sånna otroliga töntar och totalt ointressanta, och att säsongen handlat för mycket om dessa. Men förra helgens avsnitt, när Bills gamla flamma ÄNTLIGEN dog var ett all time topp 3 avsnitt. Gårdagens episod var mest lipande brudar till höger och vänster. Tror att alla female leads grät minst en gång. Finishen när Skarsgård dödade kungens lilla boytoy lovar dock otroligt gott inför de sista avsnitten...

Andreas Berg skrev:
Entourage börjar tappa ånga i mitt tycke.

Mjo. Fast jag tror bara att man börjar bli allmänt trött på serien som helhet, och inte att det faktiskt blir alltför mycket "sämre". Karaktärerna börjar liksom trampa vatten. Johnny Drama, hur mycket man än älskar mannen så är det ju repetetivt värre nu. Turtle börjar dessutom se ohälsosamt smal ut. Ett tecken iofs på att serien tappar är ju att gästskådisarna blir färre och sämre? Istället för Anna Faris har de nån porrbrud som inte kan agera med.

Andreas Berg skrev:
Twin Peaks är det som står på schemat nu, bättre sent än aldrig heter det ju ^^

Mycket nöje då! Säsong 1 är bland det bästa som visats på tv. Detta säger jag iofs med viss skräck i tonen då Twin Peaks för mig är ett ganska starkt "barndomsminne". Följde serien slaviskt då den gick på svensk tv, vilken bör ha varit hösten 1990, och det hade definitivt en effekt på mitt mentala välstånd. "Bob" blev lite väl scary för mitt sköra sinne :bigsmile:

Tror för övrigt att jag har en inbunden version av The Secret Diary of Laura Palmer någonstans här i gömmorna, fick den i julklapp julen 1991.

Senast ändrad av Man5on, 10 augusti, 2010 - 01:37.

Anders Brunlöfs bild

Man5on skrev:
Nu vet jag inte om jag orkar se ikapp... :tired:

Säsong 2 var en betydligt sämre säsong - den tredje ännu sämre. Men säsong 4! Ojoj, vad värt det!

Nu läggs Entourage ned läste jag precis. Känns som det var oundvikligt.

Retroresan.se | BITLÖF.se

Man5ons bild

Anders Brunlöf skrev:

Japp, nästa säsong (Säsong 8 alltså) blir den sista. Kan till och med bli så att säsong 8 blir halverad, dvs bara 6 avsnitt lång.

Senast ändrad av Man5on, 10 augusti, 2010 - 02:35.

Sundance Kids bild

Glee är lite gay, men det är en trevlig serie faktiskt.

jag bara dansa och dansa
men hon bara hon bara våldtog

Rymdyoghurts bild

Sundance Kid skrev:

Kände mig lite nyfiken på den faktiskt. :8)

Don't piss in my ear and tell me it's raining.

Man5ons bild

Sundance Kid skrev:

Rymdyoghurt skrev:
Kände mig lite nyfiken på den faktiskt.

Med Glee är det ganska enkelt, antingen älskar man det eller så vill man gå och spy. Själv är jag en fullständig sucker för performance arts, helst kontemporärt annars får det vara. Ploten och karaktärsdynamiken i Glee är inte avsevärt skarp, även om det finns ännu sämre så klart. Men det serien lever på, och det som gör att jag är helt såld på den, är ju så klart att den levererar fullständigt brillianta show-nummer i varje avsnitt.

I varje avsnitt är det circa 3-4 hela låtar, som framförs av casten. Väldigt producerat och sådär, men det är bara så sjukt bra rakt igenom. Låtvalen är en vild blandning, lite åttiotalsklassiker med Journey, lite nytt med Beyonce, lite Amy Winehouse, oldies but goldies, Kanye osv. Kolla lite av klippen vetja, är du inte tillräckligt bögig för att älska det så är det lugnt, då är det bara att undvika den här serien i så fall :bigsmile:

Själv blir jag helt jittrig i soffan och vill också upp o dansa och sjunga. Har alltid älskat sånt här, synd bara att man inte längre får så mycket utlopp för det.

Alexanders bild

Dexter är absolut en favorit. Såg igenom säsong 1-4 "i sträck"* och väntar med spänning på femman. :D

*Typ ett (eller ibland fler) avsnitt per kväll, tillsammans med sambon :)

Andreas Bergs bild

Man5on skrev:
Fast jag tror bara att man börjar bli allmänt trött på serien som helhet, och inte att det faktiskt blir alltför mycket "sämre".

Det tror jag att du har helt rätt i, men det är nog dags att dra pluggen oavsett anledning till att serien upplevs som sämre :)

Anders Brunlöf skrev:

Man5on skrev:
Japp, nästa säsong (Säsong 8 alltså) blir den sista. Kan till och med bli så att säsong 8 blir halverad, dvs bara 6 avsnitt lång.

Blir nog ganska lagom med andra ord. Serien slutar inte i topp men lär inte hinna bli så pass uttjatad att man minns den dåligt.

Man5on skrev:
Säsong 1 är bland det bästa som visats på tv.

Vi är några avsnitt in i säsong 2 nu och jag håller med om att första säsongen är helt fantastisk. Väldigt otillfredsställande dock i det avseendet att det ställs många frågor och påbörjas många intriger som knappt hinner nå sin topp innan säsongen tar slut. Men serien är, såväl första som andra säsongen, fantastiskt bra och det är väldigt skönt att se strålande skådespel efter att ha fått dras med Sookie och Bill i True Blood i några veckor innan ^_^

| Samarbetar i CoOp-cirkeln - http://skillpoint.se/coop | Podradiopratar i Skillpod - http://www.skillpoint.se/podradio/skillpod |

Andreas Ljungströms bild

Tja, så jävla aktuella serier glor jag egentligen inte på men kan rekommendera Battlestar Galactica som jag nyss avverkade första säsongen av. Riktigt välgjord science fiction-serie med lika delar rymdstrider och intriger. :love:

Gustav Granlunds bild

The Wire ser jag igenom igen. Inte aktuell, men bäst.

Annars är väl Dexter och Treme de jag kollar på just nu. De är i alla fall aktuella.

Skillpoint.se - Be there or be sär

Andreas Bergs bild

Andreas Ljungström skrev:
Tja, så jävla aktuella serier glor jag egentligen inte på men kan rekommendera Battlestar Galactica som jag nyss avverkade första säsongen av.

Battlestar Galactica är mycket bra :) I mitt tycke knyter de dessvärre ihop slutet helt vansinnigt dåligt dock, men det kan vi ju återkomma till om tre säsonger ^^

Gillar man Battlestar Galactica kanske man vill kika närmare på Caprica. En väldigt olik serie men som utspelar sig på planeten Caprica 58 (tror jag) år innan händelserna i Galactica. Bara nio avsnitt in och har uppehåll just nu, men serien har potential att bli något ganska bra den också :)

Andreas Ljungströms bild

Andreas Berg skrev:
Gillar man Battlestar Galactica kanske man vill kika närmare på Caprica.

Åh, tack för tipset! Är inne i en sci-fi-period för tillfället. Har inte varit så inne på den genren tidigare. Kollade igenom Firefly innan också. Verkar finnas en del bra grejs. :)

Andreas Berg skrev:
I mitt tycke knyter de dessvärre ihop slutet helt vansinnigt dåligt dock, men det kan vi ju återkomma till om tre säsonger ^^

Alltid lika störigt med kassa slut på serier. Såg klart The 4400 för några månader sen och samma sak där. Eller ja, det fanns inte ens ett slut i princip. :p

in solvent sees bild

Man5on skrev:
True Blood

Det enda jag har sett av True Blood - förutom lösryckta scener - var de första minuterna av det första avsnittet, och det fick mig att trilla av stolen i okontrollerade spasmer (berodde på ett hastigt och icke förutsett skrattanfall).

Hur är serien i övrigt? Min sambo tycker den är väldigt bra, men när det gäller denna typen av saker litar jag knappast helt på hennes omdöme.

För egen del har jag äntligen börjat se på Scrubs. Har sju säsonger på dvd, men har bara sett den första säsongen. :O

all producing nothing intelligent to cause disease

TTV
TTVs bild

Man5on skrev:
Med Glee är det ganska enkelt, antingen älskar man det eller så vill man gå och spy.

Jag tror jag är någonstans imellan. Jag såg ett par avsnitt igår (Tror fram till fjärde). Den var underhållande men jag fick nog av ett tag. Det blev liksom lite för mycket så jag stängde av. Men nu vill jag se mer! :D

Andreas Bergs bild

in solvent see skrev:
Hur är serien i övrigt? Min sambo tycker den är väldigt bra, men när det gäller denna typen av saker litar jag knappast helt på hennes omdöme.

Klarar du av att förbise stundtals löjligt dåliga skådespelarinsatser och det faktum att hela första och andra säsongen är mer filler än substans så finns det en schysst och relativt unik serie att hämta. Jag är faktiskt väldigt förtjust i substansen i tredje säsongen och det byggs upp för vad som kan komma att bli en väldigt spännande rad av intriger.

Serien baseras ju på en tio (?) böcker lång bokserie, så om de lyckas upprätthålla någon form av fokus från och med nu finns potential att det blir en riktigt bra långkörare. Om de bara kunde ta död på Sookie så skulle jag vara helnöjd, tyvärr är hon seriens huvudperson så det går kanske inte så bra :(

in solvent sees bild

Andreas Berg skrev:
Klarar du av att förbise stundtals löjligt dåliga skådespelarinsatser och det faktum att hela första och andra säsongen är mer filler än substans så finns det en schysst och relativt unik serie att hämta

Trevligt. Ska se om det dyker upp en maffig dvd-box så småningom. :beer:

prismas bild

Några nya serier som kommer på svensk tv i höst:

Gumball 3000 Med Erik & Mackan - TV 6
Kungarna av Tylösand - Kanal 5
Böda Camping - Kanal 5
Lite Sällskap - Kanal 5
Minuten - SVT

Några klassiker kommer även tillbaka i höst:

Fångarna På Fortet - TV 4
HippHipp! - SVT
Ullared - Kanal 5

Du är bäst!

Alexanders bild

Förutom Dexter är även Scrubs en av mina absoluta favoriter, den är förvisso inte så aktuell längre men den har ju nämnts tidigare i tråden.

Reyqunes bild

De flesta serier har uppehåll just nu. :( Men däremot finns Futurama och Eureka. Någon förutom jag som ser på dem?

Man5ons bild

in solvent see skrev:
Det enda jag har sett av True Blood - förutom lösryckta scener - var de första minuterna av det första avsnittet, och det fick mig att trilla av stolen i okontrollerade spasmer (berodde på ett hastigt och icke förutsett skrattanfall).

Det är svårt att fånga essensen av serien via lösryckta scener och sådär. True Blood driver ganska mycket med sig själv, och är på flera plan lite "oseriös", verkligen inte rädd för att skoja lite på sin egen bekostnad. Den vet liksom om hur töntig hela grejen är, och vill göra det klart och tydligt att den vet det.

Men inte hela tiden, så beroende på vilka scener du råkar se så kan man få totalt olika intryck, då den växlar blixtsnabbt mellan vampyrparodi till mjukporr till Anne Rice'isk prettovampyrism. Men för egen del är det tilltalande med dessa kontraster, och egentligen anledningen till att jag står ut. För mycket av det ena eller det andra och jag hade antagligen slutat med serien.

in solvent sees bild

Man5on skrev:
Den vet liksom om hur töntig hela grejen är, och vill göra det klart och tydligt att den vet det.

Det är ju i och för sig ganska skönt, även om omedveten cheesynez kan vara härligt.

Man5on skrev:
Men för egen del är det tilltalande med dessa kontraster, och egentligen anledningen till att jag står ut. För mycket av det ena eller det andra och jag hade antagligen slutat med serien

Ska ge den en chans om / när den släpps på dvd. Ditt omdöme brukar vara bra, med vissa undantag givetvis. 8)

Man5ons bild

in solvent see skrev:
Ditt omdöme brukar vara bra, med vissa undantag givetvis.

"It seems...you have me at a disadvantage"

Dvs, vem är du, vad hette du innan? Byta nick är som att...byta håll i sängen.

in solvent sees bild

Man5on skrev:
Dvs, vem är du, vad hette du innan?

Jag som trodde att min avatar genast skulle peka ut vem jag var. Eller åtminstone mitt namn, plz liksom, ledtrådarna står ju som pön i backen. :bigsmile:

Man5ons bild

in solvent see skrev:
Jag som trodde att min avatar genast skulle peka ut vem jag var. Eller åtminstone mitt namn, plz liksom, ledtrådarna står ju som pön i backen.

Finns många som gillar Skinny Puppy...men säg såhär, har jag (av misstag) förolämpat din fru för några år sedan?

Copyright Skillpoint™     Chefredaktör: Sebastian Magnusson
Inget material på sajten får kopieras utan tillstånd.