Alexanders bild

http://www.theaustralian.com.au/news/world/the-un-is-to-appoint-an-astro...

"WHEN aliens arrive on Earth, they will no longer have to worry about who will greet them.

The United Nations, tackling head-on the problem of what to do if an alien says “take me to your leader”, is poised to designate a specific individual for the task..."

Jimmy Petterssons bild

Galet. :p

Kom att tänka på den här:
http://io9.com/5510801/what-to-do-if-youre-the-first-human-to-ever-make-...

Kick 'em in the nuts!

VodkaCitrons bild

Bra! En alien kan i princip vara vad som helst. Virus,bakterie eller en parasit, om man ska hoppas på det bästa. Så att köra in några vetenskapsmän som första offer är ju trevligt :3 Dock om det är en rosa enhörning som landar på min tomt. Så kommer jag vara först ut! Iofs kommer jag såklart döda den direkt och sno hornet, samt limma fast den i pannan! Så jag får alla dess odödliga krafter! muhahaha!

Absolut - För män som kan sätta gränser.

Alexanders bild

Jimmy Pettersson skrev:

Haha, kul läsning. :p

Ollebros bild

det jobbet vill jag ha. det låter sjukt trevligt.

In the beginning the Universe was created.
This has made a lot of people very angry and been widely regarded as a bad move.

Maxxons bild

Jobbigt om man får betalt på provision...

Snuffsiss bild

Detta är bra, för att de skulle nog bara tappa hoppet kring våran civilisation om de först mötte t.ex. en extrem kristen person, eller någon annan religiös.

Jimmy Pettersson skrev:

Den är riktigt bra och alla borde läsa denna, nästan så att det borde vara en kurs i skolan, typ "Möte med utomjordingar 101" :p

spanjoars bild

"Spännande" jobb! Man får säkert uppleva mycket! :p

Maxxon skrev:
Jobbigt om man får betalt på provision...

HAHA :bigsmile:

Fuzzys bild

Ollebro skrev:
det jobbet vill jag ha. det låter sjukt trevligt.

Precis min tanke. Ytterliggare en paycheck för snubben samt softa oviktiga represenationsresor...

Jag menar, bara med ljusets hastighet tar det väl hur jävla många år som helst innan något tar sig hit från en potentiellt livsuppehållande planet.

Snuffsiss bild

Fuzzy skrev:
Jag menar, bara med ljusets hastighet tar det väl hur jävla många år som helst innan något tar sig hit från en potentiellt livsuppehållande planet.

Beror på hur långt ifrån, men om jag hörde Carl Sagan rätt så kan vi utforska det kända universum på ungefär 30 år (tror jag det var) i ljusets hastighet, så så lång tid tar det inte ifall det är inom våran egen galax iaf. :p

Ollebros bild

Snuffsis skrev:

Beror på hur långt ifrån, men om jag hörde Carl Sagan rätt så kan vi utforska det kända universum på ungefär 30 år (tror jag det var) i ljusets hastighet, så så lång tid tar det inte ifall det är inom våran egen galax iaf. :p

menar du titta på dem eller faktiskt besöka dem? isåfall räcker inte ljusets hastighet långt och 300 000 km/s är en hastighet vi aldrig kommer komma upp i.

This has made a lot of people very angry and been widely regarded as a bad move.

HerrOlssons bild

Ollebro skrev:
aldrig

Man ska aldrig säga aldrig! ;)

O o
/¯/___________________________ _\
| IMMA FIREN MAH LAZAH, BLARRRRRRGGGHH!
\_\¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯ ¯/

Ollebros bild

HerrOlsson skrev:
Man ska aldrig säga aldrig!

så länge vi lever då :bigsmile:

Senast ändrad av Ollebro, 27 september, 2010 - 12:53.

Snuffsiss bild

Ollebro skrev:
menar du titta på dem eller faktiskt besöka dem? isåfall räcker inte ljusets hastighet långt och 300 000 km/s är en hastighet vi aldrig kommer komma upp i.

Att resa runt i såklart. Han pratade dessutom om detta rymdskepp. (Ja, det finns redan ritningar för det. :p)
http://en.wikipedia.org/wiki/Project_Orion_(nuclear_propulsion)

Dock, eftersom att spränga atombomber numera är förbjudet även i rymden, så kan vi inte bygga detta skepp. :(

Han pratade även ett annat skepp som jag inte vet namnet på, men den suger upp de få väteatomer som finns i rymden, men eftersom det finns en atom för varje 10 kubikmeter, så det behöver en sorts skopa fram till som är flera 100km bred för att den ska fungera. Och detta skepp, skulle teoretiskt kunna ta oss väldigt nära ljusets hastighet.
Och ja, det var jag som kom ihåg fel, kollade om avsnittet och vi kan ta oss till centern av våran galax på 21 år, till andromeda galaxen på 28 år.
Men eftersom att tiden saktar ner för de på skeppet så skulle alla här på jorden inte få reda på något förrens 30 000 år senare. :p och för att resa runt det universum som vi vet om skulle det ta 56 år, skeppstid dårå.

Senast ändrad av Snuffsis, 27 september, 2010 - 14:19.
Ollebros bild

Snuffsis skrev:
Han pratade även ett annat skepp som jag inte vet namnet på

den näst senaste Illustrerad Vetenskap så är det en lång artikel om just rymden och hur vi skall ta oss omkring i framtiden. men som sagt kommer det troligtvis aldrig blir aktuellt för någon av oss här.

Snuffsiss bild

Ollebro skrev:
Illustrerad Vetenskap

Den tidningen litar jag aldrig på längre. :p
Ollebro skrev:
men som sagt kommer det troligtvis aldrig blir aktuellt för någon av oss här.

Nej, Carl Sagan pratar om minst 100tals år, om inte tusentals. Vilket är synd. Jag hoppas iaf att resande inom vårat solsystem kommer medans jag lever, det skulle jag nöja mig med. 8)

Ollebros bild

Snuffsis skrev:
Den tidningen litar jag aldrig på längre. :p

:tard:
Snuffsis skrev:
Nej, Carl Sagan pratar om minst 100tals år, om inte tusentals.

nej tusentals år kommer det inte ta, människor som ras måste ha flyttat tills dess eller så är vi utdöda. vet inte vem sagan är men han verkar förvirrad.

UfU__Xs bild

Snuffsis skrev:
Han pratade även ett annat skepp som jag inte vet namnet på, men den suger upp de få väteatomer som finns i rymden, men eftersom det finns en atom för varje 10 kubikmeter, så det behöver en sorts skopa fram till som är flera 100km bred för att den ska fungera.

Något slags solsegel eller?

Förövrigt ger wikipedia att det är (allt väldigt ungefärligt såklart) 25000 ljusår från vår sol till vintergatans mitt där vintergatan (sedd "uppifrån") har en diameter på omkring 100 000 ljusår och en tjocklek på 1000 ljusår. Andromedagalaxen som är vår närmaste spiralgalax ligger 2,5 miljoner ljusår från vintergatan.
Så 30 år för hela universum i ljusets hastighet låter lite optimistiskt, läs omöjligt. :p

"HI! I LIKE SHORTS! THEY'RE COMFY AND EASY TO
WEAR!"

Snuffsiss bild

UfU__X skrev:
Så 30 år för hela universum i ljusets hastighet låter lite optimistiskt, läs omöjligt.

som jag skrev ås var det 56 år för det kända universum och 28 år till andromeda galaxen, dock är detta för de ombord på skeppen, för oss utanför så är det 30 000 år till andromeda och flera miljarder för det kända universum, pga tidsförskjutningarna som uppstår när man kommer upp i ljusets hastighet.
UfU__X skrev:
Något slags solsegel eller?

Ne, tänk dig en parabol som är flera 100km i diameter. Skeppetsdesign skulle göra den lika stor som små planeter. :p
Ollebro skrev:
nej tusentals år kommer det inte ta, människor som ras måste ha flyttat tills dess eller så är vi utdöda. vet inte vem sagan är men han verkar förvirrad.

Haha, vad snackar du om?
Carl Sagan är för övrigt en av de kändaste personerna inom astrofysik och populärvetenskap.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Carl_Sagan
Kolla på hans serie "Cosmos" som är riktigt jävla bra.

Senast ändrad av Snuffsis, 27 september, 2010 - 15:20.
HerrOlssons bild

Snuffsis skrev:
Men eftersom att tiden saktar ner för de på skeppet

Say what?

O o

UfU__Xs bild

HerrOlsson skrev:
Say what?

Ha så kul.

Snuffsis skrev:
dock är detta för de ombord på skeppen

Ok, jag läste inte riktigt. Inlägget var ju så långt... :8)
Fortfarande för små siffror dock men det behöver vi inte peta i. :p

Snuffsis skrev:
Ne, tänk dig en parabol som är flera 100km i diameter. Skeppetsdesign skulle göra den lika stor som små planeter.

Jawesome. Men drivprincipen är samma då, även om hela skeppet agerar segel?

"HI! I LIKE SHORTS! THEY'RE COMFY AND EASY TO
WEAR!"

Snuffsiss bild

UfU__X skrev:
Jawesome. Men drivprincipen är samma då, även om hela skeppet agerar segel?

Ja nästan. Skeppet som han visade på ritningarna var en lång cylinder, där på framsidan det var en stor skål som jag pratade om, som samlade in väte atomerna och sedan accelereras igenom skeppet och skjuts ut bak ur skeppet.
En konceptbild på skeppet från hans serie.

Här är även klippet bilden är tagen ifrån, kolla gärna på den. :)

UfU__X skrev:
Fortfarande för små siffror dock men det behöver vi inte peta i.

Nu är inte jag någon Astrofysiker, men Carl Sagan vet nog vad han pratar om. :p
HerrOlsson skrev:
Say what?

När man börjar närma sig ljusets hastighet så saktar tiden ner för person/personerna som rör sig i den farten, så du kan uppleva kanske 1 timma, medans för alla andra så var du borta i 10 år, beroende på hur intensiv tidsförskjutningen är (hur nära ljusets hastighet du kom). :bigsmile:

Senast ändrad av Snuffsis, 27 september, 2010 - 17:03.
HerrOlssons bild

Sorry om jag är lite offtopic. Alltså skickar man upp ett par astronauter som är på utflykt i 28 år, och sen när dom kommer ner till oss på jorden igen är dom 30 000 år in i framtiden?

O o

Jimmy Petterssons bild

Kan inte diskutera Carl Sagan utan att posta dom här fantastiska låtarna:

Finns fler på:
http://www.symphonyofscience.com/videos.html

Kick 'em in the nuts!

Snuffsiss bild

HerrOlsson skrev:
Sorry om jag är lite offtopic. Alltså skickar man upp ett par astronauter som är på utflykt i 28 år, och sen när dom kommer ner till oss på jorden igen är dom 30 000 år in i framtiden?

Ja precis. För resenärerna så har det bara paserat 28 år, för alla andra har det passerat 30 000 år. :)
Jimmy Pettersson skrev:
Kan inte diskutera Carl Sagan utan att posta dom här fantastiska låtarna:

Hehe, Precis. Riktigt bra låtar det där. :)

Senast ändrad av Snuffsis, 27 september, 2010 - 19:11.
kuwabatakes bild

Jag hoppas ni alla som skriver här är med i SETI@home.

Det är döhäftigt och det kommer en massa siffror och häftiga färger och streck på skärmen, sån datahack å sån lixom!!

en apa!
vill du smaka?
18446744073709551616

Snuffsiss bild

kuwabatake skrev:
Jag hoppas ni alla som skriver här är med i SETI@home.

Det är döhäftigt och det kommer en massa siffror och häftiga färger och streck på skärmen, sån datahack å sån lixom!!

Haha, jag tror nog att NASA har tillräckligt med superdatorer som analyserer radiosignaler själva, de har ju även sin feta jävla parabol i... costa rica var det va? anyway, de behöver inte min datorkraft. :p

kuwabatakes bild

Snuffsis skrev:
de har ju även sin feta jävla parabol i... costa rica var det va? anyway, de behöver inte min datorkraft

Du menar Arecibo observatoriet eller?
Det är isåfall signalerna den snappar upp som SETI@home behandlar och den rena mängden med datorer som är med i nätverket så motsvarar det en enorm beräkningskapacitet motsvaranande den sjätte snabbaste superdatorn i världen idag (om jag inte minns fel).
Så ur ren beräkningskapacitet så gör gemene man en märkbar skillnad.

Dessutom så går det bara igång när datorn går över till skärmsläckaren, så i övrigt suger det inte någon vidare must ur datorn

Senast ändrad av kuwabatake, 27 september, 2010 - 20:57.

en apa!
vill du smaka?
18446744073709551616

Snuffsiss bild

kuwabatake skrev:
Du menar Arecibo observatoriet eller?

Vetej vilken, men det är den som är med i ena Bondfilmen, och som är typ nergrävd i marken. :p
kuwabatake skrev:
Så ur ren beräkningskapacitet så gör gemene man en märkbar skillnad.

Jo visserligen, men jag har heller inte någon skärmsläckare så den skulle ändå aldrig gå igång för mig, vem vet, kanske jag startar någon dag.

HerrOlssons bild

Snuffsis skrev:
Ja precis. För resenärerna så har det bara paserat 28 år, för alla andra har det passerat 30 000 år.

Fan va häftigt, då äre ju bara sätta nån i en rymdrallybana i 28 år i ljusets hastighet, sen kan han/dom landa på jorden och säga "Im from the past!! I HAS COME TO EAT YOUR BRAINZ!!"
Jag ska lätt bli astronaut nu

O o

Alexanders bild

kuwabatake skrev:

Måste testa! :p

Copyright Skillpoint™     Chefredaktör: Sebastian Magnusson
Inget material på sajten får kopieras utan tillstånd.