KidCactuss bild

Jag lär väl inte vara den enda här som tycker om att pyssla i Photoshop och andra liknande program, så en tråd för ändamålet är härmed postad.

Förra veckan började jag lattja lite med några illustrationstutorials för Photoshop, vilket var riktigt skoj då jag har lärt mig en massa saker jag inte hade nån aning om, trots att jag använt programmet rätt flitigt i flera år. Så det är verkligen nåt jag rekommenderar om man vill lära sig Photoshop lite mer på djupet och om man vill snappa upp bra tips.

Nu börjar tråden med att posta en iPhone 4 som jag har gjort helt från scratch, och jag måste säga att jag är väldigt nöjd över resultatet. Allt är gjort i Photoshop och själva bakgrunden med ikonerna är en skärmdump från min telefon:

(Klicka på bilden för större version)

Om nån vill ha själva psd-filen för att se hur bilden är uppbyggd så finns den här:

http://dl.dropbox.com/u/6750559/iphone.psd

Psykisk sjukmänniska

Le Dads bild

Pssht. Det är ju ett foto. Hör man ju på namnet, Photoshop. Lol, du har köpt en bild på en iPhone. Vad duktig du är!!!

---

Läskigt snygg!

KidCactuss bild

Le Dad skrev:
Lol, du har köpt en bild på en iPhone.

Vadååå, det var ju en skitdyr bild, fick betala flera hundra tusen miljarder!!! :tired:

Le Dad skrev:
Läskigt snygg!

Tack. :)

Om nån vill ha själva psd-filen för att se hur bilden är uppbyggd så finns den här:

http://dl.dropbox.com/u/6750559/iphone.psd

Psykisk sjukmänniska

in solvent sees bild

Jävligt snygg. Laddar ner psd-filen och kikar. Var längesedan kah sysslade med sånt i PS. Mitt intresse startade då jag satt med Photosop 2.0 och gjorde mitt specialarbete i gymnasiet, och sen har det bara rullat på. Nu har jag inte gjort något kul i PS på flera år dock, utan det blir mest jobb-relaterade saker. :(

Edit;
Har laddat ner filen nu och nästan öppnat den i Photoshop. "Could not complete your request because an unexpected end-of-file was encountered".

Senast ändrad av in solvent see, 28 september, 2010 - 16:03.

all producing nothing intelligent to cause disease

KidCactuss bild

in solvent see skrev:
Har laddat ner filen nu och nästan öppnat den i Photoshop. "Could not complete your request because an unexpected end-of-file was encountered".

Jag kan ladda ner och öppna den utan problem. Det låter nästan som om du försöker öppna den innan den är färdignedladdad?

Psykisk sjukmänniska

in solvent sees bild

KidCactus skrev:
Det låter nästan som om du försöker öppna den innan den är färdignedladdad?

Hm...mycket märkligt. Väljer jag att öppna istället för att ladda ner filen så öppnas den i Photoshop, men stängs genast ned igen. Och laddar jag ner den kan jag inte öppna den alls. Skumt.

Edit:
Nu gick den att både ladda ner och öppna, på tredje försöket. Kan fortfarande inte öppna den direkt dock. :p

Senast ändrad av in solvent see, 28 september, 2010 - 16:21.

all producing nothing intelligent to cause disease

TTV
TTVs bild

Snygg! Hur lång tid tog det från Scratch till färdig? :)

Maxxons bild

Jag pysslar också i Photoshop och Illustrator ganska mycket, gör lite affischer och bakgrundsbilder och grejjer!

Snygg iPhone Kaktus :party:

KidCactuss bild

Thörn skrev:
Snygg! Hur lång tid tog det från Scratch till färdig? :)

En halvtimme totalt, kanske, svårt att säga då jag gjorde annat samtidigt. Rent tekniskt är ju bilden inte så avancerad, en iPhone består ju egentligen mest av former som är väldigt enkla att göra, så bara man vet hur man vill göra så går nåt sånt där rätt snabbt.

Psykisk sjukmänniska

KidCactuss bild

Maxxon skrev:
grejjer

Jag gillar verkligen din tröja. Hur gick det i tävlingen?

Psykisk sjukmänniska

Sebastian Magnussons bild

Blir ju nästan ledsen när man ser hur duktiga folk är :p

Definitionen av glädje är försvinnande plattformar.

KidCactuss bild

Sebastian Magnusson skrev:
Blir ju nästan ledsen när man ser hur duktiga folk är

Du är ju duktig på annat, du hittade ju precis en bugg alldeles själv! :p

Psykisk sjukmänniska

Fuzzys bild

Kaktusen är fortfarande på Apples payroll. ;)

Fuzzy kanske får ta och stjäla fotoshåpp och slänga ihop något naturbegåvat flumverk... var ett tag sen sist...

Maxxons bild

KidCactus skrev:
Jag gillar verkligen din tröja. Hur gick det i tävlingen?

Inge vidare tyvärr... Nån annan snubbe som var mycket sämre vann. Men så brukar det vara.

KidCactuss bild

Maxxon skrev:
Nån annan snubbe som var mycket sämre vann.

Ja ja, VI vet ju att ditt bidrag var det bästa i alla fall. :beer:

Psykisk sjukmänniska

Maxxons bild

KidCactus skrev:
Ja ja, VI vet ju att ditt bidrag var det bästa i alla fall. :beer:

:8) :beer:

Ollebros bild

säger som sebastian... :(

In the beginning the Universe was created.
This has made a lot of people very angry and been widely regarded as a bad move.

Vargavakas bild

Mumsiga grejer allihopa. KidCactus skulle kunna ha lurat mig att det var ett foto med iPhone-bilden.

Själv använder jag Adobes program flitigt och gärna, men då nästan mer Illustrator och inDesign än Photoshop. Mycket av det jag gör är med tryck i bakhuvudet så jag föredrar att använda vektorer när det passar.

Igår kväll så ritade jag, mest för att vänja in mitt ritbord, den lilla blå bombaren. Jag använde inte särskilt intressanta verktyg för den här, mest penseln och suddgummit i Photoshop. Importerad i Illustrator med LiveTrace varpå jag har gått över och fixat till detaljer för hand. Mest grundläggande Path- och Pen-verktyg. Borde kanske skugga den egentligen men äh, det får vara bra så.

Jag får återkomma med något som är lite intressantare ur ett Adobe-perspektiv när jag har något.

PS. Att Adobe fortfarande inte har fått tummen ur arslet och strömlinjeformat sina kommandenamn är helt otroligt. Att Flip fortfarande heter Reflect i Illustrator känns som något de skulle ha rättat till flera versioner tillbaka.

KidCactuss bild

Vargavaka skrev:

Igår kväll så ritade jag, mest för att vänja in mitt ritbord, den lilla blå bombaren.

Jäkligt najs, även utan skuggor. Jag använder nästan aldrig mitt ritbord (Wacom Cintiq) nu för tiden, det tar upp så mycket plats på ett redan fullt skrivbord och är bara i vägen när jag inte använder det.

Psykisk sjukmänniska

Vargavakas bild

Jag är inte helt up-to-date med Wacoms modeller nu för tiden, var någonstans hamnar Cintiq i katalogen? Och vilken storlek har du?

Jag (eller egentligen min flickvän men jag lånar det) har ett A5 Bamboo, vilket känns ganska lagom storleksmässigt. Jag gillar det skarpt och använder det mer och mer. Jag tror nästan att jag skulle kunna ersätta mus och musmatta för ritbord för allt utom spel, fast då får jag allt skaffa mitt eget ritbord.

Jag hittar ingen edit-knapp så här är vektorn.

KidCactuss bild

Vargavaka skrev:
Jag är inte helt up-to-date med Wacoms modeller nu för tiden, var någonstans hamnar Cintiq i katalogen? Och vilken storlek har du?

Cintiq är en ritskärm på 12 tum.

Psykisk sjukmänniska

Vargavakas bild

Oooh, fräsigt värre. Den där har jag sett i butik, riktigt läcker.

Nox
Noxs bild

KidCactus skrev:
Cintiq är en ritskärm på 12 tum.

Borde inte den vara konstig att rita på?? jag menar den har ju inte samma motstånd som ett papper...

xbla: NickNox
Steam: nox767
3DS friend code: 0001 - 3294 - 3891

KidCactuss bild

Nox skrev:
Borde inte den vara konstig att rita på??

Nej det kan jag inte påstå att den är. :)

Ikväll har jag gjort en lillebror till Mac mini:

Ladda ner .psd-filen.

Psykisk sjukmänniska

Ollebros bild

KidCactus skrev:
Ikväll har jag gjort en lillebror till Mac mini:

apple produker är ju såå svåra att måla att paint räcker.

This has made a lot of people very angry and been widely regarded as a bad move.

KidCactuss bild

Leker vidare med skuggor och gradienter:

Psykisk sjukmänniska

Reyqunes bild

Någon här som kan Autodesk 3DS Max och/eller Mudbox?

KidCactuss bild

Kvällens kreation — min Denon-receiver:

Det tog några timmar att få klar... :tired:

Psykisk sjukmänniska

Ollebros bild

KidCactus skrev:
Det tog några timmar att få klar... :tired:

finns det typ inget kul spel att spela eller nått?

KidCactuss bild

Ollebro skrev:

finns det typ inget kul spel att spela eller nått?

Du får det att låta som om det inte är kul att skapa saker.

Kids these days...

Psykisk sjukmänniska

Snuffsiss bild

KidCactus skrev:

Du får det att låta som om det inte är kul att skapa saker.

Fast... du skapar ju inte... du kopierar ju bara. 0:)
KidCactus skrev:
Kids these days...

Old people these days... :tired:

Själv tycker jag iaf att det du gör är fint. :)

Copyright Skillpoint™     Chefredaktör: Sebastian Magnusson
Inget material på sajten får kopieras utan tillstånd.