Nu vet jag inte hur många som överhuvudtaget bryr sig om böcker men eftersom vi både har film och tv-serie-trådar är det inte mer än rätt att vi åtminstone har en boktråd här på Skillpoint. Här tipsar vi varandra om böcker som vi precis har läst, eller läste för länge sedan.
Jag har en tendens att börja läsa en shitload med böcker under varje vår och sommar för att sen inte läsa ett smack under höst och vinter. Detsamma har inträffat i år och jag har nu plöjt igenom två böcker på kort tid.
Den första heter Revolvermannen och är den första boken i Stephen Kings bokserie kallad Det Mörka Tornet. Inte det bästa jag läst med King men settingen är underbar med en vilda västern-lik fantasyvärld. Han var visserligen bara 19 bast när han skrev den första boken och många hävdar att serien bara blir bättre och bättre vilket låter lovande. Väntar på att tvåan och trean ska dyka upp i brevlådan så jag kan fortsätta läsa.
Låt De Gamla Drömmarna Dö heter den andra boken jag precis avslutade. Eller bok och bok, det rör sig snarare om en novellsamling, skriven av John Ajvide Lindqvist. Den var lite av en besvikelse men inte heller dålig på nåt sätt. Jag bara tycker att hans första novellsamling, Pappersväggar, är mycket vassare. Fanns dock att gäng bra berättelser som Tandalos, Ansiktsburk, epilogen av Låt Den Rätte Komma In och är fortfarande läsvärd.
Ser mer fram emot att ta del av hans egenlanserade ljudbok/e-bok Tjärven som jag ska avnjuta nu.
De som inte läst Dan Simmons Hyperion Cantos borde göra det. Det var boken som verkligen fick mig att öppna upp ögonen för science fiction efter många års ointresse för genren. Initialt formulerat som en SF-tolkning av Chaucers Canterbury Tales så är det en spretig historia med storslagen vision. Framförallt framåt andra halvan Fall of Hyperion är "sense of wonder"-känslan svårslagen. Den är långt ifrån lättläst, med anspelningar på klassisk poesi som John Keats och sinnesomvälvande SF-teorier, men det är också just dess grandiosa ton som gör det till så stimulerande läsning för intellektet.
Definitionen av glädje är försvinnande plattformar.