Andreas Ljungströms bild

Nu vet jag inte hur många som överhuvudtaget bryr sig om böcker men eftersom vi både har film och tv-serie-trådar är det inte mer än rätt att vi åtminstone har en boktråd här på Skillpoint. Här tipsar vi varandra om böcker som vi precis har läst, eller läste för länge sedan.

Jag har en tendens att börja läsa en shitload med böcker under varje vår och sommar för att sen inte läsa ett smack under höst och vinter. Detsamma har inträffat i år och jag har nu plöjt igenom två böcker på kort tid.

Den första heter Revolvermannen och är den första boken i Stephen Kings bokserie kallad Det Mörka Tornet. Inte det bästa jag läst med King men settingen är underbar med en vilda västern-lik fantasyvärld. Han var visserligen bara 19 bast när han skrev den första boken och många hävdar att serien bara blir bättre och bättre vilket låter lovande. Väntar på att tvåan och trean ska dyka upp i brevlådan så jag kan fortsätta läsa.

Låt De Gamla Drömmarna Dö heter den andra boken jag precis avslutade. Eller bok och bok, det rör sig snarare om en novellsamling, skriven av John Ajvide Lindqvist. Den var lite av en besvikelse men inte heller dålig på nåt sätt. Jag bara tycker att hans första novellsamling, Pappersväggar, är mycket vassare. Fanns dock att gäng bra berättelser som Tandalos, Ansiktsburk, epilogen av Låt Den Rätte Komma In och är fortfarande läsvärd.

Ser mer fram emot att ta del av hans egenlanserade ljudbok/e-bok Tjärven som jag ska avnjuta nu.

Sebastian Magnussons bild

De som inte läst Dan Simmons Hyperion Cantos borde göra det. Det var boken som verkligen fick mig att öppna upp ögonen för science fiction efter många års ointresse för genren. Initialt formulerat som en SF-tolkning av Chaucers Canterbury Tales så är det en spretig historia med storslagen vision. Framförallt framåt andra halvan Fall of Hyperion är "sense of wonder"-känslan svårslagen. Den är långt ifrån lättläst, med anspelningar på klassisk poesi som John Keats och sinnesomvälvande SF-teorier, men det är också just dess grandiosa ton som gör det till så stimulerande läsning för intellektet.

Definitionen av glädje är försvinnande plattformar.

Man5ons bild

Vill folk ha tips på klassikers/kultromaner som man faktiskt BÖR ha läst? Eller mer okända små verk?

Om vi går på första spåret så anser jag att Ender's Game, Catcher in the Rye, Lolita, American Psycho och 1984 är de fem viktigaste att ha med sig i baggaget.

Snabbt, snabbt, intro till ovanstående fem verk:

Ender's Game är sci-fi, rymdkrig, 80talsroman.

Catcher in the Rye är kanske den första emoromanen, typ. Skriven tidigt 50tal. Ungdomligt utanförskap, älskad av diverse mördare världen över.

Lolita är Nabokovs odiskutabla mästerverk, 50-talsroman där vi lär känna Dolores Haze (mer känd som Lo) och hennes personliga fula gubbe Humbert. Skriven på ett fullkomligt fantastiskt sätt som än idag är oöverträffat. MÅSTE läsas på engelska.

American Psycho...när jag nån gång på nittiotalet höll muntlig bokrecension för detta moderna kultverk gick stora delar av min gymnasieklass ut ur salen. Detta roade min svenskalärare så pass att han impromtu reciterade stycket där en råtta äter sig in i kvinnans yoohoo.

1984 har allt en bra roman bör ha. Skriven på 40talet av Orwell precis innan han dog, men är precis lika aktuell nu som då. Big Brother, Winston...vilket jävla ARV denna bok har lämnat efter sig i popkulturen!

Nåt lite nyare istället? Då slår jag ett slag för The Hunger Games! Jag förutspår att...namnet Katniss ganska snart anses vara ett household-name.

I övrigt...så anser jag att man kan klara sig utan författare såsom Fyodor Dostoevsky, Hemingway, Tolstoy, Bronte x2 etc. De har sin plats, men kan stanna i bokhyllan as far as I'm concerned!

Senast ändrad av Man5on, 31 maj, 2011 - 17:51.

Last chance to lose control

Fuzzys bild

Fear & Loathing in Las Vegas, Gravity's rainbow, Catch 22

Marquis De Sade!

Osv orkar inte just nu men iaf.

Joakim Wigholms bild

Allt av Vilhelm Moberg och Ivar Lo-Johansson. :bigsmile:

“Some may never live, but the crazy never die”

Vargavakas bild

Härom dagen läste jag ut Brave New World, vilket bannemig var på tiden med tanke på att jag generellt brukar svara 1984 om någon frågar mig om en favoritbok. Brave New World är framförallt intressant i jämförelse med just 1984, då de visar två olika framtidsskildringar som liknar varandra i sitt ändamål men skiljer sig i medlen som används. Den här korta serien sammanfattar de båda visionernas likheter och skillnader ganska träffsäkert. Som berättelse betraktat är däremot 1984 klart den bättre boken.

Jag har även läst igenom ungefär halva Atlas Shrugged men har nu lagt den åt sidan. Det är imponerande hur träffsäkert Bioshock är med tanke på sitt grundmaterial, för den här boken är ärligt talat inte särskilt bra. Grundpremissen är intressant, men den är på tok för urvattnad med en massa dravel. Jag skulle beskriva den ungefär som musikal, men istället för att spontant brista ut i dans drar karaktärerna slumpmässigt igång långa monologer om kapitalismens förträfflighet och mänsklighetens förfall. Alla karaktärer är dessutom platta karikatyrer och ganska svåra att ta på allvar. Meh, jag får se om/när jag plockar upp den igen. Jag vill veta hur Rands rapture ser ut, resten bryr jag mig ärligt talat inte om.

Sist har jag börjat läsa Lovecrafts korta noveller lite slumpmässigt. Min favoritberättelse än så länge är nog The Shadow over Innsmouth, men mest imponerad är jag av hur teman och platser återkommer i olika berättelser och bygger en övergripande historia (och jag gissar att det är därför hans mytos lämpar sig som grund för nya berättelser än idag). Om någon har tips om vilka av hans berättelser jag verkligen måste läsa (och vilka som helst bör läsas före vilka) tar jag gärna emot tips.

Vargavakas bild

Relaterat men inte ett boktips; har någon spelar Call fo Cthulhu: The Dark Corners of the Earth? Och i så fall, är det bra?
Det är tydligen löst baserat på Shadow over Innsmouth, men jag hittar det inte på några tjänster för digital nedladdning och vet inte om det är värt att försöka lokalisera ett beg. ex.

Man5ons bild

Vargavaka skrev:
Jag har även läst igenom ungefär halva Atlas Shrugged men har nu lagt den åt sidan. Det är imponerande hur träffsäkert Bioshock är med tanke på sitt grundmaterial, för den här boken är ärligt talat inte särskilt bra.

Jag tog upp just Rand/BioShock när jag gästmedverkade i Skillpod, men jag minns inte riktigt vad jag sa :D

Vargavaka skrev:
Om någon har tips om vilka av hans berättelser jag verkligen måste läsa (och vilka som helst bör läsas före vilka) tar jag gärna emot tips.

Han skrev ju mest en bunte korta noveller, men som hängde ihop på lite olika sätt. Så att bara plocka en av alla dessa är nog svårt, iaf om man vill få ut så mycket av "Lovecraft-grejen". Men t.ex. så kan man ju säga att 'The Dunwich Horror' är en av de centrala Cthulhu-berättelserna.

Vargavaka skrev:
har någon spelar Call fo Cthulhu: The Dark Corners of the Earth? Och i så fall, är det bra?

Spelade nog inte igenom hela, men hade det till Xbox när det begav sig. Tror att jag kan ha recenserat det för GameCore en gång i tiden...om man nu orkar söka. Som jag minns det så var det moody, snyggt och svårt.

Last chance to lose control

Vargavakas bild

Ah, typiskt att The Dunwich Horror inte är med i min novellsamling. Nåväl, det finns ju bibliotek för sådant.

Just Cthulhu-mytoset är ju mitt huvudsakliga intresse inom Lovecrafts verk så om du har tips på mer berättelser som berör det specifikt hör jag det gärna. Call fo Cthulhu har jag givetvis läst, men annars är det nog bara just Shadow over Innsmouth som har berört Cthulhu. Annars känns det mest som om det har nämnts i förbifarten då och då.

Andreas Ljungströms bild

Vargavaka skrev:
Lovecrafts verk

Har alltid velat läsa nåt med honom men har aldrig fått tummen ur. Vill ha svenska översättningar dock, några tips på vad jag ska börja med?

Vargavakas bild

Som Manson sade så bra så har Lovecraft skrivit mycket noveller, så det blir mest novellsamlingar av olika slag som du får leta efter. Jag har själv bara hunnit läsa ett halvdussin och har än så länge ingen bra överblick (därav att jag själv letar tips :D) men Necromonicon är nog den mest kompletta novellsamlingen (en bok med samma namn återkommer även i olika berättelser så det är lite lustigt).

Själv läser jag i Call of Cthulhu and other weird stories samt lyssnar på en del lösa berättelser som ljudböcker. Jag har ingen riktig koll på vilka samlingar som finns på svenska men det vore ju konstigt om inte allt, eller iaf den stora majoriteten, av hans historier finns översatt i en eller annan form.

Utifrån (det lilla) som jag har läst skulle jag nog rekommendera att du börjar med The Shadow over Innsmouth för att sedan läsa The Thing on the Doorstep. Innsmouth för att jag gillar just den berättelsen skarpt, Doorstep för att det har en koppling med Innsmouth som du snappar upp om du kör dem efter varandra. Därefter är det väl bara att tuta och köra med vad du har. Frank Herbert: re-animator var även den ganska skön, även om det kändes mer som en zombierulle än ett uråldrigt ondskefullt fenomen.

edit: Helt appropå, efter att ha spelat igenom det när det var nytt och nu i efterhand läst en del av Lovecraft känns Amnesia verkligen väldigt mycket som en historia som skulle kunna utspela sig i Lovecrafts universum, även om det aldrig sägs rakt ut.

edit igen: Andreas, var köpte du Tjärven ifrån? På författarens sida hittar jag bara information om boken, ingen länk till en faktisk butik som har den. På iTunes finns den inte och jag har ingen koll på svenska (ljud)bokbutiker.

Senast ändrad av Vargavaka, 31 maj, 2011 - 23:27.
Reyqunes bild

Tips på bra scifi eller fantasyböcker?

Sebastian Magnussons bild

Reyqune skrev:

Förutom den jag nämnde ovan så finns det fler jag tänkt skriva om. Men lite kort, så läser jag om John C. Wrights The Golden Age. Mindblowing även för andra gången. Fortsatt på temat böcker som är tunga och skitjobbiga att läsa men mindblowing så håller jag fortfarande Mary Gentles Ash: A Secret History som det bästa jag läst. Fortfarande osäker på om det är fantasy, SF, eller alternativhistoria dock. Apropå reprisering så lyssnar jag just nu om på samtliga Kushiel-böckerna av Jacqueline Carey. Mer lättsmälta än tidigare förslag men med ett otroligt pathos. Och kinky sex ;)

Definitionen av glädje är försvinnande plattformar.

Andreas Ljungströms bild

Vargavaka skrev:
Utifrån (det lilla) som jag har läst skulle jag nog rekommendera att du börjar med The Shadow over Innsmouth för att sedan läsa The Thing on the Doorstep.

Tack för tipset!

Vargavaka skrev:
Andreas, var köpte du Tjärven ifrån?

Jag köpte den på Bokus, men den finns hos flera bokhandlare på nätet, såg den på Adlibris också (där kan man provlyssna för övrigt).

Sundance Kids bild

Åhhh, en tråd i min smak. Jag anser mig själv vara en väldigt kultiverad man som har läst klassikerna och de så kallade moderna klassikerna som man skall läsa. Läser väl i genomsnitt en fyra skönlitterära böcker i månaden, dvs. en i veckan. Någon speciell inriktning har jag inte, utan jag tar det som finns i hyllan hos mamma, pappa eller mina syskon. Hyllorna är välfyllda.

Så vad ska vi börja, jag kan alltid börja med dessa böcker som de flesta antagligen redan har läst...

Joyce: Ulysses.
Har läst den fem gånger vid detta laget och vid varje genomläsning finner jag något nytt som är helt fantastiskt och otroligt påhittigt, och det finns säkerligen saker i den boken som inte är lösta än. Svår till en början, knepig, men väl värt mödan för vad man får utav den i slutändan. Varje kapitel går att läsa var för sig om man så önskar också.

Dostojevskij: Idioten.
Självklart måste Dostojevskij vara med. Brott och straff ser jag som en självklarhet att man har läst sen innan, då det är mer än en bok. Men en som ofta hamlar under radarn lite är Idioten. Och jag personligen föredrar Idioten mer än Brott och straff.

Hemingway: Farväl till vapnen/A Farewell to Arms
Jag var 15 år och blev kär. En bok jag håller alltför nära hjärtat för att det skall vara nyttigt för själen. Boken handlar förresten om första världskriget i Italien, filmatiseringen från 1932 är riktigt bra med.
En annan bra bok om krig: Böll: Var var du, Adam?

Auster: Månpalatset/Moon Palace
Paul Auster, den nutida författaren som jag anser ha det bästa språket och miljöbeskrivningarna som finns. Auster fängslar en som tusan i sina berättelser om New York. New York blir inte bara en stad, utan en karaktär. Låter klyschigt, men det är sant. Läs The New York Trilogy och Moon Palace, ni kommer inte ångra er.

Just nu läser jag Frank McCourt: Lyckans land, innan den läste jag hans Ängeln på sjunde trappsteget (bör läsas av er). Rekommenderas också starkt. Än så länge är Lyckans land riktigt bra.

jag bara dansa och dansa
men hon bara hon bara våldtog

Jimmy Petterssons bild

Läste Chuck Palahniuks Fight Club i våras. Väldigt mörk och aningen mer galen än filmen. Historien berättas genom huvudpersonens inre monolog och hoppar ofta mellan olika trådar, vilket jag verkligen gillade. Rekommenderas om man vill läsa något mörkt.

I vintras läste jag Seth Grahame-Smiths Abraham Lincoln, Vampire Hunter som är en "mashup novel" som blandar historiska fakta med ren fiktion på ett rätt finurligt sätt. Lite seg, men ett rätt kul sätt att lära sig om tiden kring det amerikanska inbördeskriget. Den håller tydligen på att bli film för övrigt.

Man5on skrev:
Catcher in the Rye

Jag började läsa den, men jag störde mig nåt enormt på huvudpersonen, tyckte han bara var en dryg jävla idiot, så jag tappade helt intresset efter några dagar. Kanske gör ett nytt försök nån gång.

Sundance Kid skrev:
Dostojevskij: Idioten

Har precis börjat läsa den efter tips från herr Chefredaktör. Den har börjat lovande. Brott och Straff verkar hyfsat jobbig, men jag kanske gör ett försök om Idioten visar sig vara bra.

Senast ändrad av Jimmy Pettersson, 1 juni, 2011 - 22:53.

Kick 'em in the nuts!

UfU__Xs bild

Jag läser inte alltför mycket skönlitteratur men lite blir det i alla fall.
Just nu är det Zero History av William Gibson jag håller på med. Tycker tyvärr inte den är vidare bra hittills, mycket pga att den ofta känns som ett reklamutskick från apple då någon av deras produkter nämns på i stort sett varje uppslag. Vilket jag tycker är lite tråkigt då både Sprawl och Bridge-böckerna är bland det bästa jag läst.

Innan dess var det Världens Mått av Daniel Kehlmann som jag starkt kan rekommendera om man är det minsta intresserad av vetenskapshistoria, eller historia överhuvudtaget egentligen.

Och självklart ska Dostojevskij var med! Läste aldrig klart Idioten men det kanske börjar bli dags då jag älskade Brott och Straff. Dessutom önskar jag typ inget mer av denna värld än att få ligga med det sena 1800-talets St. Petersburg, bli överkörd av en hästdroska, äta piroger, dricka gravöl och trippa på feber. Man gör för lite sådant nuförtiden.

Edit: Fetade lite titlar. Jag vill ju inte vara utanför.

Senast ändrad av UfU__X, 1 juni, 2011 - 23:10.

"HI! I LIKE SHORTS! THEY'RE COMFY AND EASY TO
WEAR!"

Sundance Kids bild

Jimmy Pettersson skrev:
Chefredaktör

Han verkar ha sina ljusa stunder den där chefredaktören din.

UfU__X skrev:
1800-talets St. Petersburg

Tänk dig den miljöbeskrivningen som Dostojevskij lyckas göra av 1800-tals Leningrad, ta det, förkorta det med 300 sidor, sätt kontexten i New York under 1900-talet och du har Paul Auster (gällande miljöbeskrivningen och staden som en karaktär).

jag bara dansa och dansa

UfU__Xs bild

Sundance Kid skrev:
Tänk dig den miljöbeskrivningen som Dostojevskij lyckas göra av 1800-tals Leningrad, ta det, förkorta det med 300 sidor, sätt kontexten i New York under 1900-talet och du har Paul Auster

Låter ju inte helt ointressant det där. Ska definitivt ta och kolla upp något av han i sommar. :beer:

"HI! I LIKE SHORTS! THEY'RE COMFY AND EASY TO
WEAR!"

Thyzons bild

Reyqune skrev:

Rekommenderar skarpt serien Sagan om Drakens återkomst, eller Wheel of time som den heter på engelska om man föredrar det, skriven av Robert Jordan. har väl läst de flesta bockerna i serien en 3-4 gånger när de sista två böckerna kommer så blir det ytterligare en genomläsning.

känd från GP som Deadnight

Reyqunes bild

Köper ni böcker eller lånar ni på biblioteket?

Thyzons bild

nu när man inte jobbar utan är student s blir det till att låna på bibliotek då böker kostar en del samt tar en hel del plats som man längre inte har

känd från GP som Deadnight

Vargavakas bild

På tips i den här tråden läste jag både Pappersväggar och Låt den rätte komma in. Båda två bra, båda ganska obehagliga. Vissa scener ur Låt den rätte komma in är jag ganska glad att de plockade bort i filmatiseringen.

Annars har jag läst Rendezvous with Rama, vilket är första gången på länge jag läser Sci-fi. En bra bok som jag säkerligen läser om någon gång. Tänk Lucas Arts gamla The Dig, fast med en svårbegriplig men väl genomtänkt logik som ligger till grund för det utomjordiska objektet (till skillnad från de osammanhängande fantasifostren i The Dig). Just beskrivningen av Rama, och det långsamma upptäckandet av dess logik är helt klart bokens starka sidor. Karaktärsutveckling, not so much. Även om det funkar.

Sist har jag även läst en bit mer av Atlas Shrugged. Nu vet jag hur Rands Rapture ser ut, och det var ett rejält antiklimax med Bioshock i bakhuvudet. Näe, nu får det vara med den här boken. Bah!

Andreas Ljungströms bild

Blev klar med Tjärven igår. Rätt skön överlevnadskräckis utan större ambitioner. Mycket äckel och splatter, helt klart värt att ge sig i kast med om man går igång på sånt.

Känns lite jobbigt att jag måste vänta på John Ajvide Lindqvists nästa nu då jag läst ikapp allt han har skrivit. Får trösta mig med att fortsätta mala mig igenom Det Mörka Tornet och den andra boken i serien.

Ollebros bild

Reyqune skrev:
Köper ni böcker eller lånar ni på biblioteket?

Jag köper på Adlibris och lånar från biblioteket till min iPad. Finns boken att låna så gör jag det annars köper jag.

In the beginning the Universe was created.
This has made a lot of people very angry and been widely regarded as a bad move.

Fuzzys bild

Thyzon skrev:
kostar en del samt tar en hel del plats som man längre inte har
Tyvärr är det jobbigt, ivf här, att hitta på andra språk än svenska, minns när jag lånade 'Heart of darkness' (Joseph Conrad, ni vet skiten Apocalypse now baseras på)... frågade bibliotekarien... som var borta i säkert 10 minuter... nere i källaren och dammade av den ynkliga lilla pocketboken.

Köper hellre billiga pocketar, och ger bort om jag inte tycker det är värt att ha kvar i hyllan eller någon låda. Mycket går att passa vidare vilket är awesome med pocketböcker, finns ingen direkt samlaraspekt där... första utgåvan bla.bla. det är orden som räknas mest.

Sundance Kid skrev:
Joyce: Ulysses.
Ska ge mig på den snarast. Vad jag hört om den lär den stanna här i lägenhetens stiliga och smått perversa bokskog.

Senast ändrad av Fuzzy, 13 juni, 2011 - 16:39.
Andreas Ljungströms bild

Fortsätter att mala mig igenom Det Mörka Tornet men efter en semester som fram för allt avverkades i sommarstugan blev det många Stephen King-noveller. Bland annat Jerusalems Lott, Gräsklipparmannen och Nattarbete med många flera, mest i syfte att se hur väl filmatiseringarna efterliknar originalen. På det stora hela finns det knappt en likhet i nåt av fallen och det visade sig vara väldigt lösa tolkningar. Knappast förvånande men likväl trist att Kings berättelser nästan alltid blir helt massakerade på film medan böckerna håller bra klass.

Beställde nyligen hem Kings sons (Joe Hill) första novellsamling Vålnader också. Ska bli spännande att se hur mycket som gått i arv där...

Perggs bild

Fick precis hem både "Den sista önskningen" och "Metro 2033". Har börjat på The Witcher-boken och den lovar hitills gott. Har haft lite svårt att komma igång med läsande av böcker några år men har kommit igång nu igen. :)

Per Gustafsson
Twitter: Per_Machine

Sundance Kids bild

Böcker som Kiddo har läst under sommaren är:

Böll, Heinrich: Var var du, Adam?

Kände att jag behövde läsa något från någon som vunnit nobelpriset. Hittade Var var du, Adam? i bokhyllan hos mor min. Började läsa. Fastnade. Boken slut. Gestaltningen utav av andra världskriget är enormt kraftfull och boken är väldigt intensiv.

Wallentin, Jan: Strindbergs Sjärna

Svensk bok som jag verkligen rekommenderar. Läste ut den på fyra dagar. Historia blandas med samtid som blandas med lite mytologi. Inte ett litterärt mästerverk i den benämningen som Bölls bok. Men likväl är det en bok som jag rekommenderar.

Gavalda, Anna : Lyckan är en sällsam fågel

En bok av en fransyska. Boken är bra, mycket bra. Men ingen här inne kommer aldrig att läsa den, då den inte innehåller pang-pang, draker och rymdskepp.

Taylor, Andrew: Nattvandraren (The Abatomy of Ghosts)

Jag fullständigt avgudade Taylors Rothtrilogi (De fyra yttersta tingen, Främlingarnas dom och De dödas mässa). Triilogin bör också läsas om ni gillar märkliga mord, kyrkan och engelsk överklass. Men Nattvandraren utspelas sig i Camebridge under 1780-talet. Vilket bara där gör den läsvärd. Det handlar om en psykologisk mordgåta typ. Jag gillade den.

jag bara dansa och dansa

Andreas Ljungströms bild

Har tagit en paus från Det Mörka Tornet efter den andra boken och istället, ironiskt nog, påbörjat två verk av sonen, Joe Hill. En Hjärtformad Ask avnjuter jag som ljudbok under den dagliga promenaden till och från jobbet medan novellsamlingen Vålnader läses på kvällarna i sängen.

Vet inte riktigt vad jag tycker om En Hjärtformad Ask trots att jag närmar mig slutet. Den känns lite som en debut ofta gör, allt är inte klockrent, men jag gillar trots allt flera partier i boken. Har aldrig varit speciellt läskig dock. Vålnader återkommer jag till när jag läst mer, är bara en novell in.

Fick dessutom hem Vid Vansinnets Berg (At the Mountains of Madness) av H.P. Lovecraft häromdan. Ska bli spännande att ta sig an så småningom. Har aldrig läst något av denne, enligt många, oerhört begåvade författare.

Andreas Ljungströms bild

Färdig med En Hjärtformad Ask nu. Jag gillade den. Långt ifrån det bästa jag läst men mysig liten berättelse som lyftes av de intressanta karaktärsporträtten. Den var dock inte läskig någonstans.

Nu behöver jag med andra ord en ny ljudbok att ta mig an. Någon som har tips på bra sci-fi eller skräckböcker med duktig uppläsare?

Copyright Skillpoint™     Chefredaktör: Sebastian Magnusson
Inget material på sajten får kopieras utan tillstånd.