VodkaCitrons bild

Tråd dedikerad till språk.

Vilka språk har ni lärt er/lär ni er, vilka är ni intresserade utav? osv.

Behöver hjälp/tips?

Absolut - För män som kan sätta gränser.

VodkaCitrons bild

Jag personligen skulle tycka det var roligt om det fanns någon här som lär sig japanska på grundnivå, alternativt vill lära sig.
Tänkte då att vi kunde skicka några fraser till varandra i veckan, antingen här eller på "spaceface", som man då ska rätta samt besvara!

Sundance Kids bild

VodkaCitron skrev:
Vilka språk har ni lärt er/lär ni er, vilka är ni intresserade utav? osv.

Har lärt mig engelska och franska utöver svenska.
Franskan min är dålig. Vill att den ska bli bättre givetvis. Men inget jag prioriterar just nu.

Vill lära mig portugisiska och italienska också, främst för jag gillar italiensk fotboll och brasiliansk fotboll. Och för att jag ska lära mig språk tragglar jag glosor och grammatik i mängder. Skriver samma mening ett tjog gånger tills den mening sitter, sen ändrar jag till dåtid eller nutid, maskulin eller feminin. Jag behöver kunna grammatiken först, sen kommer talet automatiskt.

jag bara dansa och dansa
men hon bara hon bara våldtog

Vargavakas bild

Sundance Kid skrev:
Jag behöver kunna grammatiken först, sen kommer talet automatiskt.

Hmm, lustigt. För mig fungerar det precis tvärtom. Jag behöver läsa, skriva, men framför allt, tala en massa för att språk skall fastna. Språk jag inte använder i samtal regelbundet stannar liksom inte kvar i skallen.

Make.Senses bild

Jag talar Svenska, Engelska, hyffsad Spanska om jag väl får vänja in mig vid det (Pratar det sällan men så fort man börjar så kommer det snabbt tillbaka) och "Turisttyska" (Steg 1)

Till hösten ska jag läsa "Turistkinesiska" (Kinesiska steg 1) och jag ska lära mig grundläggande Ryska eftersom jag ska till Ukraina med några vänner i höst, och det är bra om någon kan säga något.

Ryska är det språk jag helst vill lära mig, dessutom vore det väldigt bra om jag kan det då jag har "ingift släkt" i Lettland jag inte kan prata ett ord med. Jag kan inte ett ord lettiska, och jag vill inte lära mig ett minoritetsspråk som lettiskan är. Dock pratar alla även Ryska såatteh..

Sen känns det kanske dumt att bara läsa "Steg 1" som jag gjort med Tyskan, och som det nu blir med Kinesiskan, men dels så räcker det jag kan om jag nu bara ska "turista", och sen behöver jag mer kan jag lätt bygga på det jag kan. Dessutom ger det alltid gott intryck på t.ex. en Kines om du kan några ord Kinesiska, såsom hälsa och så, och sen säga att man talar dålig Mandari/Kinesiska och be att ta konversationen på Engelska, på Kinesiska.

Linnea Hummels bild

Jag kan rimlig engelska och grunderna i tyska, men alla språk fascinerar mig. Min dröm är att kunna lära mig lite finska. Finska är ett fantastiskt språk. Så krakftfullt och så melodiöst på samma gång. Det som bär emot är ju att det är väldigt svårt att komma in i, som med alla icke-germanska språk.

Revolutionen kräver bara att ni inte åker hem.

Sebastian Magnussons bild

VodkaCitron skrev:
Jag personligen skulle tycka det var roligt om det fanns någon här som lär sig japanska på grundnivå, alternativt vill lära sig.

*Räcker upp handen*

Talspråket är jag aningen dräglig på, men kanan har jag slackat på rejält. Ingen kanji, ingen katakana och maler på att lära mig hiragana.

Definitionen av glädje är försvinnande plattformar.

Crimson Thunders bild

Linnea Hummel skrev:
Det som bär emot är ju att det är väldigt svårt att komma in i, som med alla icke-germanska språk.

Ja, alltså jag har läst finska 11 år i skolan samt hört och läst saker på finska mer eller mindre varje dag i 20 år och har ännu inte lärt mig bra finska :tired: |(. Dock har jag väl ganska svårt för språk överlag, men finska är absolut ett riktigt svårt språk. Men visst, det är väl lite småroligt på sina sätt ändå.

PSN: Mr_jump

Linnea Hummels bild

Crimson Thunder" skrev:
har läst finska i 11 år i skolan"

Oj! Intressant! Var bor du nånstans?

Senast ändrad av Sebastian Magnusson, 18 september, 2011 - 14:31.

Crimson Thunders bild

Linnea Hummel skrev:
Oj! Intressant! Var bor du nånstans?

Alltså jag bor ju i Finland, så att jag har ju inte läst finska frivilligt, utan det är obligatoriskt.

Linnea Hummels bild

Crimson Thunder skrev:
Finlandsbo

Har för mig att i gränslandet mellan Sverige och Finland (i Sverige) lärs också finska ut.

Crimson Thunders bild

Linnea Hummel skrev:
Har för mig att i gränslandet mellan Sverige och Finland (i Sverige) lärs också finska ut.

Aha, jo det kan mycket väl stämma.

Mr.Epics bild

Har alltig viljat lära mig japanska nästan hela livet. Men aldrig kunnat. Några tips?

I'M GONNA BE THE VERY BEST.

VodkaCitrons bild

Sebastian Magnusson skrev:
*Räcker upp handen*

Härligt! Kämpa på!

Sebastian Magnusson skrev:
ingen katakana och maler på att lära mig hiragana.

Men du kan ju inte lära dig Hiragana utan Katakana ^^ Jag gör iaf så att jag har en teckenbok så jag vet exakt hur allt ska skrivas, då det inte är stereotypiska "börja uppe från och ner". Sen tar jag fraser och meningar på japanska, skriver av teckerna och översätter dom till romanji, formar meningar och översätter sist till svenska (engelska eftersom läroboken ändå är på det). Meningarna innehåller nästan alltid både Hira och Kata så man kommer ju ingen vart med bara det ena. Sen är mangorna riktigt snälla och har ett alternativ till Kanji, så man behöver inte lära sig dom direkt. Kanji är ju som sagt bara hela ord och går alltid att skriva i Kana. Så lär du dig Kana fullt, så kan du nog läsa lika bra som småskitarna i Japan. ^^

Copyright Skillpoint™     Chefredaktör: Sebastian Magnusson
Inget material på sajten får kopieras utan tillstånd.