Crimson Thunders bild

Precis som rubriken säger hjälper vi varandra med läxor av olika slag. Ämne och svårighetsgrad spelar ingen roll. Så det är bara att fråga på och förhoppningsvis får ni svar.

Jag har lite problem med några mekanikuppgifter

idéer mottages

PSN: Mr_jump

Gustav Granlunds bild

Om någon behöver hjälp med engelska eller historia är jag rätt man på rätt plats. Tyvärr kanske internet är snabbare på sånt. :D

Skillpoint.se - Be there or be sär

UfU__Xs bild

Crimson Thunder skrev:
idéer mottages

Jag har en idéer. Ska försöka klottra ner dem så det går att läsa också, vilket inte alltid är det lättaste när det gäller matematik på forum. :p

"HI! I LIKE SHORTS! THEY'RE COMFY AND EASY TO
WEAR!"

UfU__Xs bild

För a och b-uppgifterna gäller följande.
Partikeln startar från vila och kraften som verkar på den verkar alltid längs x-axeln vilket också alltid är längs rörelsen.

Rörelseenergin (E) som finns i systemet är F*x (kraft*väg) och (en annan förmodat känd formel) m*v^2/2 (där då v=xprick men jag skriver v eftersom xprick är lite svårt att göra här) vilket ger oss sambandet vi ska använda.

E = F*x = m*v^2/2 (=Total rörelseenergi hos partikeln)

Ur det här löser man sedan v och får då v som en funktion av förskjutningen x.

v = (2*F*x/m)^0.5
Substituera sedan F efter vad de är i deluppgifterna a och b.

För c-uppgiften gäller att kraften först kommer vara riktad i positiv riktning och sedan eftersom cosinus är periodisk kommer den vara riktad i negativ riktning, alltså bakåt tills den når samma storlek som den först hade då den var positiv. Detta medför att partikeln kommer oscillera mellan punkten x=0 och punkten x=pi/c.
Allt detta gjorde den uppgiften lite knepigare än jag först trodde att den var. :p
Tror dock jag har löst den, får se om jag kan ladda upp nått.

WEAR!"

UfU__Xs bild

Crimson Thunder skrev:
Jag har lite problem med några mekanikuppgifter

Oook, jag gjorde såhär inför lösningen till c-problemet.
Systemet kan sägas innehålla en total mängd energi (E) som kan delas upp i potentiell energi (Ep) och rörelseenergi (Ek) och sambandet dem emellan ser ut såhär:
E = Ek + Ep

Den totala energin ges som den potentiella energin över halva området inom vilket partikeln rör sig. Alltså området inom vilket kraften är riktad åt ett och samma håll, från x = 0 till x = pi/(2*c).
Detta beräknas medelst en integral av kraften över detta område.

Den potentiella energin beräknas med en liknande integral. Skillnaden är att den måste definieras så att den alltid är positiv och att den går från punkten där den är noll (alltså i x = pi/(2*c) ) till godtycklig punkt inom vilket partikeln kan röra sig.
Hela detta interval utgörs av x=0 till x=pi/c.

Den kinetiska energin utgörs som vanligt av uttrycket Ek = (m/2)*v^2.

Sedan slås allt detta samman och ut ploppar nånslags svar.
Min lösning kan ses här.
Den är dock en mindre våldtäkt på allt vad strikt matematik heter och jag vet ju inte alls om den stämmer. :santa:
Här är den!

Senast ändrad av UfU__X, 14 september, 2011 - 23:40.

WEAR!"

Crimson Thunders bild

UfU__X skrev:
Jag har en idéer.

Tackar! Ser ju nu att jag själv borde ha klarat av a och b fallet utan problem :tired:
UfU__X skrev:
Den är dock en mindre våldtäkt på allt vad strikt matematik heter och jag vet ju inte alls om den stämmer.

Haha, jag tycker det ser ganska bra :)(Nu är väl jag inte rätt person att avgöra det eftersom det var jag som frågade om hjälp, men iaf)

Hursomhelst Tack för hjälpen :beer:

PSN: Mr_jump

TTV
TTVs bild

Jag vet nog inget bättre ställe att posta denna än här i tråden. Det är så att i skolan har vi fått i uppgift att skriva en nyhetsartikel anknyten till sitt program. Eftersom jag går speldesign och programmering fick jag alltså skriva en nyhetsartikel om spel.

Så jag kan få mycket hjälp här med andra ord.

Så här har vi den:

- - - - - - - - - - - - - - - - -

Spoiler: Highlight to view

To late! :bigsmile:

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Vad tycker ni? Kom ihåg att jag inte riktar mig till er utan en casual publik. Hur går det? Någon annan underrubrik ni kommer på jag kan använda? Hur följer jag nyhetsartikelmallen?

Tack på förhand bitches. :beer:

Senast ändrad av TTV, 21 september, 2011 - 21:37.
Sebastian Magnussons bild

Intressant! Återkommer med lite mer korr och så senare, men reflekterade omedelbart på första ordet i texten. Är "First person shooter" något din teoretiska målgrupp kan tänkas känna till?

Definitionen av glädje är försvinnande plattformar.

TTV
TTVs bild

Sebastian Magnusson skrev:
Är "First person shooter" något din teoretiska målgrupp kan tänkas känna till?

Jo kanske sant.

Ska se vad jag kan göra åt det. :beer:

Sebastian Magnussons bild

TTV skrev:
Ska se vad jag kan göra åt det.

Tja, vad sägs om någon mer omedelbart förståelig term. I andan "militäraction" typ. Eller kanske till och med det försvenskade "förstapersonsskjutare" kan funka?

Definitionen av glädje är försvinnande plattformar.

TTV
TTVs bild

Sebastian Magnusson skrev:
Tja, vad sägs om någon mer omedelbart förståelig term. I andan "militäraction" typ. Eller kanske till och med det försvenskade "förstapersonsskjutare" kan funka?

Militäraction är nog ingen dum idé. Så:

Militäraction spelet Battlefield 3 släpps den 27:de oktober och har mycket att bevisa.

Det kan nog fungera. Jag använder mig av FPS lite längre ner i texten också har jag för mig. Det kan tåla att ändras också.

Andreas Ljungströms bild

Efter lite snabb korr...

TTV skrev:
First Person Shooter spelet

Särskrivning, lägg till ett bindestreck där så det blir "Shooter-spelet".
TTV skrev:
soppa banan

Antar att du menar "sopa banan".
TTV skrev:
inte det enda spel

"spelet" istället för "spel".
TTV skrev:
specifisikt

"specifikt" ska det vara.
TTV skrev:
Vilket betyder att dom slåss för samma målgrupp

Skulle ändrat till "om" istället för "för".
TTV skrev:
för samma sorts spelare.

Samma där.
TTV skrev:
EA vill se att alla vet om vad Battlefield 3 är och när det släpps.

Ett "till" efter "se" vore trevligare.

Hoppas det var till nån hjälp. :)

TTV
TTVs bild

Guld! Tackar och bockar! :beer:

Copyright Skillpoint™     Chefredaktör: Sebastian Magnusson
Inget material på sajten får kopieras utan tillstånd.