Andreas Bergs bild

Delmål och avsnitt
Avsnitt #1 - Införavsnittet

Delmål 1: Spela fram tills du möter Pharod.
Avsnitt #2

Delmål 2: Utför Pharods uppdrag och spela tills du kommit till Lower Ward.
Avsnitt #3

Delmål 3: Spela igenom Wards till punkten där det är dags att lämna Sigil.
Avsnitt #4 kommer snart

Beskrivning
Nu drar vi igång den härligt pretentiöst namngivna delen av Skillpod där vi spelar spel tillsammans. Eller åtminstone parallellt med varandra. I Ludere Simul spelar vi ett spel i mer eller mindre samma takt som varandra och delar med oss om våra intryck längs med vägen.

Först ut är rollspelet Planescape: Torment! Alla som vill får givetvis vara med och spela och det finns länkar till diverse ställen där spelet finns att köpa här nedan.

Vi kommer spela i omgångar om cirka två veckor och ska försöka hålla relativt jämn takt med varandra. Vi fick ett bra tips om var det är lämpligt att bryta från Ercarret så vi siktar på det istället!

Ercarret skrev:
Jag skulle rekommendera att ni spelar fram tills ni möter Pharod. Jag spelade fram dit, och för mig blev det en bra brytpunkt.

Tänk även på att spoiler-markera områden som kan anses vara spoilers framför allt om du tagit dig längre fram i spelet än takten som vi försöker följa. Dela med er av era intryck från spelet så här långt så tar vi upp synpunkterna i podcasten!

Köp spelet här
CDON.se
Webhallen.com
Gog.com (Good old games) (nedladdning)
Gamersgate.com (som del av samlingen Dungeons & Dragons Anthology: The Master Collection) (nedladdning)

| Samarbetar i CoOp-cirkeln - http://skillpoint.se/coop | Podradiopratar i Skillpod - http://www.skillpoint.se/podradio/skillpod |

Ercarrets bild

Kul att ni drar igång nu! Jag har suttit och längtat lite. Det ska bli intressant. :D

Men två veckor!? På något sorts objektivt plan är det nog jättebra, eftersom ni inte behöver stressa igenom spelet utan kan vandra runt i ert egna tempo - men det är ju jättelång tid för oss som väntar på nästa avsnitt!

Gällande användandet av Gamebanshees walkthrough: den är jättebra, men kan vara lite knepig att följa om man ska sätta upp precisa mål eftersom den blandar huvud- och sidouppdrag. Det nuvarande målet är ett bra exempel. "Mausoleum level 1" ligger inte längs huvudrutten utan är ett sidouppdrag som man antingen kan missa helt eller klara nästan direkt efter det första området.

Jag skulle rekommendera att ni spelar fram tills ni möter Pharod. Jag spelade fram dit, och för mig blev det en bra brytpunkt.

Andreas Bergs bild

Ercarret skrev:

Härligt, lite expertis på området! Ok, då siktar vi på det. Pharod är mannen som bryter första genomspelningsfasen ^^

| Samarbetar i CoOp-cirkeln - http://skillpoint.se/coop | Podradiopratar i Skillpod - http://www.skillpoint.se/podradio/skillpod |

Vargavakas bild

Fan vad najs. Jag tror inte jag har tid att spela med, och jag spelade det ganska nyligen, men jag skall iaf lyssna.

Att köra fram till Pharod låter vettigt. Ungefär så långt måste man spela för att börja komma in i det ordentligt.

Sebastian Magnussons bild

Jag önskar verkligen att jag hade tid att hänga på! PST är det hög tid att spela om, och intressant att höra förstagångs-åsikter samtidigt.

Definitionen av glädje är försvinnande plattformar.

Gustav Granlunds bild

Här är en tråd med moddar som kan vara ganska intressanta för de som inte vill plåga ögonen med den föråldrade grafiken. De kirrar lite andra grejer också.

Skillpoint.se - Be there or be sär

Andreas Bergs bild

Gustav Granlund skrev:

Sa vi inte att vi skulle spela originalet utan moddar för att inte förändra ursprungsupplevelsen? :p

Ercarrets bild

Ah, ja, moddar. De är väldigt bra. Jag kör med de flesta av dem. Jag vet inte riktigt hur stor skillnad moddarna som påverkar innehållet gör (jag har inte märkt någon större skillnad jämfört med när jag spelade omoddat för några år sedan), men speciellt den som påverkar widescreen/upplösningen är riktigt bra att ha. Nu ser spelet ut ungefär som jag minns det, och inte mycket sämre. :p

Edit: Moddarna i den tråden förändrar inte spelet, utan "förbättrar" det. Det är mycket buggfixar och dylikt. Det står i beskrivningen vad de gör, och man kan välja mellan olika nivåer av förändringar när man installerar dem.

Men tänk på att vissa av moddarna inte börjar gälla om ni inte startar en ny omgång (om ni har hunnit börja).

Edit2: Fast det är ju betydligt enklare att veta vad som är mer av ett förverkligande av ursprungsvisionen och vad som är en ren förändring av den, om man redan spelat PS:T en gång. Så jag rekommenderar nog bara de moddarna som uppdaterar spelet lite grann (dvs upplösningsmodden, och den som gör att upplösningsmodden inte bråkar för mycket med andra delar av spelet). De andra är bra de också, men kanske inte helt nödvändiga för en första genomspelning.

Senast ändrad av Ercarret, 23 mars, 2012 - 15:13.
OhNoSpywares bild

Jag har inga problem med att köra det helt omoddat hittills, så jag kommer nog fortsätta så. Jag har en tendens att fastna i för mycket tweakande annars. Nåt som gjorde att jag ännu inte lyckats spela klart VTMB.

Gustav Granlunds bild

Andreas Berg skrev:
Sa vi inte att vi skulle spela originalet utan moddar för att inte förändra ursprungsupplevelsen?

Det var innan jag visste hur jäklarns hemskt det är att spela i den låga upplösningen och utan widescreen. Det är också de enda moddarna jag använder mig av.

Senast ändrad av Gustav Granlund, 23 mars, 2012 - 18:24.

Skillpoint.se - Be there or be sär

Andreas Ljungströms bild

Det första delmålet uppnått! Nu kan jag andas ut lite. :p

Copyright Skillpoint™     Chefredaktör: Sebastian Magnusson
Inget material på sajten får kopieras utan tillstånd.