Sebastian Magnussons bild

Vi vill ju alltid göra nya roliga saker om vi kan, och i och med recensionen av Lord of Shadow har vi även gjort en kompletterande videoversion på test.

Det är lite av en pilotversion, och vi vet med oss flera saker som behöver förändras eller förbättras framöver. Men vi är ju förstås ändå nyfikna på vad ni, aka besökarna, tycker om det.

Är det ett spår värt att fortsätta på? Vad kan i så fall göras bättre?

Definitionen av glädje är försvinnande plattformar.

TTV
TTVs bild

Fin, fint! Inte mycket att klaga på och ett fint och avslappnat upplägg. Nu vill jag bara se ett saftigt intro ifrån Trigger som inleder recensionen så är det stora tummen upp. :beer:

KidCactuss bild

Jag kanske är tråkig, men jag tycker det känns rätt onödigt med en videorecensionen om det bara är en uppläsning av recensionstexten. Jag hade hellre sett att videon fokuserar på det man tycker är viktigt i recensionen och pratar mer om det.

Psykisk sjukmänniska

Mathias Novaks bild

KidCactus skrev:
Jag kanske är tråkig, men jag tycker det känns rätt onödigt med en videorecensionen om det bara är en uppläsning av recensionstexten. Jag hade hellre sett att videon fokuserar på det man tycker är viktigt i recensionen och pratar mer om det.

I agree.

KidCactus skrev:
Jag hade hellre sett att videon fokuserar på det man tycker är viktigt i recensionen och pratar mer om det.

Utveckla.

Jag tycker ju personligen video är ganska trist att glo på öht, men många på internet verkar ju gilla sånt så vore bra att veta vad/varför ;)

Nu håller jag ju dock med om att Castlevania-videon blev på tok för lång, men den var lite framstressad. 2-3 min känns mer lagom, då skalas det ned mer till kärnan av textversionen.

Fuzzys bild

Sebastian Magnusson skrev:
då skalas det ned mer till kärnan av textversionen.
Det skulle nog fylla syftet bättre, om man tänker sig att målgruppen är användare som inte orkar läsa men som orkar klicka på filmen. Annars föredrar jag nog mer spontant kommenterande av en kort spelsession, gärna med fokus på kontrollschema som alltid är svårt att få grepp om via en normal recension. Eller bara mer allmänt flum, typ nörda på lite med hur tekniskt vacker grafiken är eller nåt.

Fuzzy skrev:
Annars föredrar jag nog mer spontant kommenterande av en kort spelsession

Ja, det är ju i min bok lite mer av vad Giant Bomb populariserat under namnet "quick look".

Vilket ju också är ett intressant grepp som vore kul att effektuera någon gång, men inte mycket av en recension.

KidCactuss bild

Utveckla.

Jag tror nog det skulle vara bra med ett separat manus/referat baserat på texten, istället för att det bara är samma text som läses upp. Text som fungerar utmärkt att läsa blir snabbt alldeles för fluffigt om det inte skrivs om för att användas med video, på samma sätt som presentationer lätt blir stela om man bara läser innantill.

Psykisk sjukmänniska

tiathins bild

Kändes som om du bara använde trailern som bakgrund. Vore fett om du klippte in spelmoment du själv spelar, när du berättar om spelet. Eller nåt.

UfU__Xs bild

Jag tyckte genomförandet var bra men som kaktusen säger så hade det varit bättre om manuset inte varit texten rakt av. Inte för att jag tyckte att det var en opassande text för formatet utan för att det blir så konstigt när jag i princip sitter med ditt manus framför mig samtidigt som du läser upp det.

Sen ger jag i princip blanka fan i videomaterial. :p

"HI! I LIKE SHORTS! THEY'RE COMFY AND EASY TO
WEAR!"

VodkaCitrons bild

Såg denna idag natt, något underhållnings värde finnas ialf :)

Man kan ju ha en video till själva recensionen. Skulle dock vara trevligt om det fanns en videorecension där ni spelar demo versionen. Eller lite på den fulla versionen om ni nu har tillåtelse att visa upp :)

Absolut - För män som kan sätta gränser.

KidCactus skrev:
Jag tror nog det skulle vara bra med ett separat manus/referat baserat på texten, istället för att det bara är samma text som läses upp. Text som fungerar utmärkt att läsa blir snabbt alldeles för fluffigt om det inte skrivs om för att användas med video, på samma sätt som presentationer lätt blir stela om man bara läser innantill.

Jag tror inte på ett helt separat manus, de åsikter man här är de åsikter man har och det känns mer krystat att tvinga sig att skriva dem en gång till på ett helt annat sätt. Att korta ned och där det behövs justera och omformulera är dock en annan femma, vilket jag tycker behövs. Jag läser visserligen som regel alla mina texter högt för mig själv för att höra om de låter naturliga, även om de bara är avsedda för textformat, men det finns ju alltid rum för förbättring.

Så i korthet ja, det bör låta bra och inte skitkorkat och krystat. Men det bör även vara samma åsikt i grunden, inte tre minuter av något som inte alls berörs i textrecensionen, om du är med på vad jag menar?

tiathin skrev:
Kändes som om du bara använde trailern som bakgrund. Vore fett om du klippte in spelmoment du själv spelar, när du berättar om spelet.

Det är en av punkterna som vi vet behöver förbättras. Kollar jag på videon i Premiere ser det ut att vara cirka 35 klipp, vilket är för lite för en så lång film. Ibland är berättandet och det som visas väl i synk med varandra, men vid andra tillfällen inte.

Eller du menade kanske faktisk film på mig som person? Det lär i så fall aldrig bli aktuellt i recensionsform, med en så geografiskt utspridd redaktion är det i princip omöjligt att få varje person som recenserar något till en studio vid rätt tillfälle. Sen finner jag det personligen ganska ointressant, om det inte är nåt spel som typ Dance Central eller något där själva spelaren faktiskt står i fokus. Sånt är i så fall mer aktuellt i andra sammanhang, som reportage eller dylikt.

KidCactuss bild

Men det bör även vara samma åsikt i grunden, inte tre minuter av något som inte alls berörs i textrecensionen, om du är med på vad jag menar?

Exakt, det var det jag menade med "ett separat manus/referat baserat på texten", eller som du skriver, "korta ned och där det behövs justera och omformulera".

Psykisk sjukmänniska

Fuzzys bild

men inte mycket av en recension.

Förvisso inte, men jag tänker att videon logiskt borde fungera som ett komplement eftersom den läggs i slutet av textrecensionen, och därmed inte framstår som fristående.

KidCactus skrev:
Exakt, det var det jag menade med "ett separat manus/referat baserat på texten", eller som du skriver, "korta ned och där det behövs justera och omformulera".

Ja, då är vi ju på ungefär samma plan tror jag. Brukar som sagt redigera ner, men blev inte så i det här fallet... texten låg mig nog fortfarande lite nära, fann inget som lätt kunde plockas bort.

Fuzzy skrev:
Förvisso inte, men jag tänker att videon logiskt borde fungera som ett komplement eftersom den läggs i slutet av textrecensionen, och därmed inte framstår som fristående.

Här är tänket nog snarare att videon och texten är två olika sätt att ta del av vad som är ungefär samma sak - recensentens utkristalliserade åsikt om spelet. Och att endera därmed bör fungera fristående från den andra. Vilket paradoxalt nog också är anledningen till att de ligger som samma publikation istället för var för sig. Men hur de framställs är något som tåls att tänkas på.

Quick look-aktiga grejer skulle jag inte ha nåt emot att se på SP när och om tillfälle bjuds, men i så fall antagligen i ett mer preview-aktigt sammanhang.

eskimås bild

Tycker nog man kan sänka spelljudet aningen mer när du pratar, eftersom din röst och spelljudet då och då smälter samman. Självklart tonar man upp spelljudet om nu du tar en paus, om än kort sådan. 0:)

c",

eskimå skrev:
Tycker nog man kan sänka spelljudet aningen mer när du pratar, eftersom din röst och spelljudet då och då smälter samman.

Ljudmixen kunde eventuellt varit lite bättre ja, men tycker det funkade ok.

Ett större problem är att jag mumlade ibland trots ett stort försök att artikulera tydligt. Får bli mer omtagningar framöver helt enkelt.

eskimås bild

Ljudmixen kunde eventuellt varit lite bättre ja, men tycker det funkade ok.

Japp, funkade ok. Det kunde dock, som sagt, bli lite grötigt emellanåt. :)

c",

Copyright Skillpoint™     Chefredaktör: Sebastian Magnusson
Inget material på sajten får kopieras utan tillstånd.