Strafers bild

The Basics

Metal Gear (メタルギア?) is a hugely successful and critically acclaimed series of stealth games created by Hideo Kojima and developed and published by Konami. In the series, the player takes control of a Special Forces Operative (Solid Snake in most games) repeatedly facing off against the latest incarnation of the eponymous superweapon, "Metal Gear", which is usually a bipedal machine or walking tank with nuclear launching capabilities.

The series is famous for its lengthy cinematic scenes and intricate storylines as well as its exploration of the nature of politics, warfare, censorship, genetic engineering, artificial intelligence, loyalty, reality, subjective vs. universal "truths" and various other philosophical themes. The acronym for the series, MGS (Metal Gear Solid) is also an acronym for these central themes, which are "Meme", "Gene", and "Sense".

Utvecklare: Konami Computer Entertainment | Kojima Productions
Producent: Hideo Kojima
Musik: Harry Gregson-Williams, Norihiko Hibino

Betyg

Metal Gear Solid [8.5] (Gamespot)
Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty [9.6] (Gamespot)
Metal Gear Solid 3: Snake Eater [8.7] (Gamespot)
Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots [10] (Gamespot)
Metal Gear Solid: Portable Ops [9.0] (Gamespot)
Metal Gear Solid: Peace Walker [9.5] (IGN)

Spelen

1. Metal Gear (MSX2/Famicom/NES/C64/PC/Mobile Phone/PlayStation 2, 1987)
2. Metal Gear 2: Solid Snake (MSX2/Mobile Phone/PlayStation 2, 1990)
3. Metal Gear Solid (PlayStation/PC, 1998)
4. Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty (PlayStation 2, 2001)
5. Metal Gear Solid 3: Snake Eater (PlayStation 2, 2004)
6. Metal Gear Solid: Portable Ops (PlayStation Portable, 2006)
7. Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots (PlayStation 3, 2008)
8. Metal Gear Solid: The Twin Snakes (Gamecube, 2004)
9. Metal Gear Solid: Rising (Playstation 3/360/PC, TBA)
10. Metal Gear Solid: Peace Walker (PSP, 2010)

Karaktärer

The Snakes

Solid Snake (real name David, aka Dave, Snake, The Legendary Mercenary, Iroquois Pliskin, Old Snake) - appears in MG, MG2 , MGS, MGS2, MGS4. (Also appears in MGS3 in the mini-game "Snake vs. Monkey") Side games: MGA, Snake's Revenge, MG Ghost Babel.

Big Boss (real name John/Jack, aka, Naked Snake, Snake, The Greatest Soldier of the 20th Century, The Legendary Soldier, John Doe, Saladin, One Eyed Uncle) - appears in MG, MG2, MGS (mentioned only) (deceased), MGS2 (mentioned only) (deceased), MGS3, MPO and possibly MGS4. Side game: Snake's Revenge.

Liquid Snake (aka Liquid Ocelot, Liquid, The Boss) - appears in MGS, MGS2 (deceased, but his spirit is reawakened inside Revolver Ocelot's body whenever Snake is near, in which Liquid temporarily takes control of Ocelots body; this is the result of an arm transplant in which Ocelot used Liquid's own arm removed from his corpse), MGS4 (his spirit has permanently possessed Ocelot's body and both have become one entity known as Liquid Ocelot)

Solidus Snake (real name George Sears, aka, Solidus, Solid Snake, King, Mr. President) - appears in MGS (via Ocelot phonecall, behind the scenes as the U.S. President), MGS2 (deceased).

Andra karaktärer

Roy Campbell | Vamp | Liquid Ocelot | Revolver Ocelot | Cyborg Ninja | Raiden | Otacon | EVA

Användbara länkar

Kojima Productions

Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty

Metal Gear Solid 3: Snake Eater

Metal Gear Solid: Peace Walker

Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots

Metal Gear Solid: Digital Graphic Novel

Metal Gear Solid - The Unofficial Site

Metal Gear Wiki

Media (bilder, trailers, gameplay etc...)

Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots - Trailer

Metal Gear Solid: Peace Walker - Trailer E3 2009

Metal Gear Solid 3: Snake Eater Gameplay

Tankar (gamla tankar men ändå :p)

Metal Gear Solid-serien har haft väldigt stor inverkan på mitt spelande. Det hela började när jag för första gången provade en demo av just Metal Gear Solid till Playstation back in the day (Eurodemo nånting var det). Jag tror jag spelade demot runt 25 gånger innan jag bestämde mig för att gå och köpa fullversionen, så det var bara att börja spara ihop. (spel var dyrt förr i tiden).

När jag äntligen hade spelet i min ägo så kunde jag inte sluta spela. Från det jag tog kontroll över Snake för första gången visste jag att det här spelet var speciellt och att Snake var min idol. Grafiken, musiken och kontrollen var helt klockren, jag hade aldrig sett maken till spel.

Sprang över till en massa polare och visade härligheten men dem rykte lite på axlarna och fräste lite elakt (sportsfreak).

När jag klarat spelet låg min haka nere på golvet. Bestämde mig för att spela igenom det en gång till.

Åren gick och det blev klart att en tvåa i serien skulle komma, men denna gång till Playstation 2, jag hoppade av förtjusning och skrek en massa (i stil med Nintendo 64 kid).

Spelet åkte in i släden och äventyret kunde börja. Det första jag la märke till var hur sjukt jävla pervest grafiken var. Kunde inte tro det var sant. PS2:an är ett monster tänkte jag.

Men efter några timmar märkte jag att man inte längre fick kontrollera Snake utan en blond fånig Rambo-wannabe. Vafan är detta tänkte jag och började leta på internet efter svar (trodde det var något fel med spelet). Men det blev sedan klart att man SKULLE spela som denna Raiden, något som inte jag tyckte var särskilt kul.

Hur det gick vill ni inte veta, men det involverade några trasiga kontroller och ett par inslagna dörrar.

Metal Gear Solid 4 ja, nu är vi äntligen framme vid höjdpunkten.

Solid Snake på Playstation 3 i High Definition, kan det bli bättre.

Min hyp för detta spel går inte att beskriva. Detta är ett spel som jag SKA äga, oavsett om jag inte har några pengar eller inte. Detta är sista delen i den mästerliga serien.

Nu får vi äntligen veta hur det kommer gå för Snake och hans kollegor.

I trailern man fick se stoppade Snake in en pistol i munnen. Vad händer sedan? Trycker han av? Jadu, det är många frågor som behöver svar. Men jag är konfident att Kojima kommer ge oss alla svar när spelet väl är ute i butik.

Alexanders bild

Blev MGS4 det sista till PS3 eller inte?

Copyright Skillpoint™     Chefredaktör: Sebastian Magnusson
Inget material på sajten får kopieras utan tillstånd.