Andreas Ljungströms bild

Här snackar vi om Iphone som spelplattform. Vi tipsar varandra om reor i App Store, slänger upp trailers för kommande coola spel eller listar våra personliga favoritspel.

Bra källor för Iphone-spel:
Appshopper - Här postas nya spel, reor och liknande.
FAAD - Tipsar om gratis appar.
TouchArcade - Nya spel, reor och recensioner.
Free Game of the Day - Gratis spel.

KidCactuss bild

Inte för att vara petig, men det där är ju en iPod Touch. :p

Jag spelar inte speciellt mycket på min iPhone, oftast blir det det bara när några minuter ska fördrivas. Då blir det antingen Bejeweled 2 eller Canabalt. Men Dark Nebula, och ännu mer uppföljaren, borde alla som inte redan gjort det kolla in:

Man styr en kula genom kluriga banor genom att luta sin iPhone åt det håll man vill förflytta sig, riktigt roligt och snyggt.

Senast ändrad av KidCactus, 31 augusti, 2010 - 12:50.

Psykisk sjukmänniska

Carefaces bild

NHL 2k11 är grymt, kom nyligen ut. 22kronor :)

Andreas Ljungströms bild

Jag sparkar igång tråden med ett tips om ett strategiskt brädspel i RPG-stil som är gratis för tillfället - Rebirth of Fortune. Den här typen av spel brukar lämpa sig väldigt bra för formatet, har inte testat själv än dock.

Andreas Ljungströms bild

KidCactus skrev:
Inte för att vara petig, men det där är ju en iPod Touch.

Haha! Jag får plocka en annan bild då. :bigsmile:

KidCactuss bild

Andreas Ljungström skrev:
Jag får plocka en annan bild då.

Äh, spelen funkar ju på dem också. :beer:

Psykisk sjukmänniska

Andreas Ljungströms bild

KidCactus skrev:
Dark Nebula

Håller med. Recenserade tvåan här på Skillpoint för ett par veckor sen.

Lars Jensens bild

Vill definitivt tipsa om Civilization: Revolution. Trots sitt nerskalade innehåll är det suveränt och oerhört underhållande!

Besök gärna min samlarsajt RetroQuest.se!

Sebastian Magnussons bild

Lars Jensen skrev:
Civilization: Revolution

CivRev och DoDonPachi är de enda två anledningar till att jag är avundsjuk på er folk som har Iphone. :cry:

Definitionen av glädje är försvinnande plattformar.

Lars Jensens bild

Sebastian Magnusson skrev:
DoDonPachi

65 känns lite saftigt. Säker på att det är värt det?

Sebastian Magnussons bild

Lars Jensen skrev:

Som spel betraktat är det ju sådant som räcker en livstid, om inte längre. Sen lär inte Iphone-porten vara lika klockren som arkadoriginal, men har hört att den ska funka helt ok.

Definitionen av glädje är försvinnande plattformar.

Andreas Ljungströms bild

Störtsköna Robot Unicorn Attack reas för 7 spänn just nu. Skynda fynda! :party:

Ollebros bild

Lars Jensen skrev:

för 65 kr får man mycket mycket härligt bullethell spel! älskar spelet ända ut i tårna men spelet Cave släppte innan, ESPGALUDA II är fan ännu bättre!

Spel jag köpt och gillar skarpt!
sitter ju och skriver detta mitt i natten och jag tycker ni får låta det gå som det går! hoppas ni hittar något kul av dessa av spela.

ESPGALUDA II - bullethell och min stora favorit bland alla mina spel. skjut skjut skjut för allt i världen annars dör du

Robot Unicorn Attack - Erasures Always tillsammans med en robot enhörning rusandes genom en vacker och livsfarlig lila värd där du måste dasha dig igenom stjärnor. kan det bli vackrare?

DoDonPachi - bullethell spel nummer 2 som jag gillar skarpt. något med detta spel gör att jag inte uppskattar det lika mycket som ESPGALUDA 2 men det är fortfarande jävligt grymt spel.

Eliss - grymt snyggt pusselspel där du skall para ihop bollar med varandra som sedan skall in i svarta hål(?) låter inte så avancerat men när du väl sitter med 6 fingrar på skärmen samtidigt så känner man att nu hade en iPad och fler händer passat bra! supermysigt och kan lätt döda ett par minuter när du väntar på bussen.

Fieldrunners - TowerDefense när det är nästan som bäst, snygg grafik, roliga fiender och torn och lite DLC att gotta sig med när man klarat spelet. det är som sagt bra men det kunde bli såå mycket bättre med mer DLC, något utvecklarna inte är allt för snabba med.

Flight Control - Pusselspel där du skall landa olika typer av flygplan på olika typer av landningsbanor, mycket roligt och kan bli rejält svårt när hela skärmen är full med flygplan. har multiplayer som faktiskt funkar bra där man tillsammans skall landa flygplan på var sin iPhone/iPad/iPod. spelet är uppdaterat med 960x640 upplösning vilket gör det fantastiskt snyggt!

Geo Defense
- TowerDefense och klart roligare än Fieldrunners, dock grymt mycket svårare. uppdaterat med 960x640 grafik vilket gör det uursnyggt och den stilrena designen är underskön. gillar man TD så får man inte missa detta.

Geo Defense Swarm - samma spel som Geo Defense egentligen men en rejäl skillnad, i Geo Defense sätter du torn precis var du vill sålänge de inte ligger på banan fiender skall gå på. i detta spel är det tvärt emot, du sätter upp torn så att det blir en bana för fienderna att följa. spelet är inte uppdaterat till iPhone 4ans fantastiska display (ännu) så det är snyggt men inte som "originalet".

Helsing's Fire - snyggt och bra pusselspel där du skall döda fiender på en bana genom att utsätta dem för olika vätskor du häller på facklan du har som vapen.
varje bana innehåller ett par fiender i olika färger, du skall med facklan försöka lysa på alla fiender i samma färg och sedan trycka på en flaska i samma färg som fienderna så att de dör, enkelt, men varje bana är också fylld med föremål som täcker för ljuset från facklan så man måste leta tills man hittat ett optimalt ställe på kartan att attackera ifrån, man får heller inte råka träffa en fiende med annan färg för i så fall får den en skyddande hinna kring sig av färgen du nyss attackerade med. sedan finns det alla möjliga typer av fiender. kan låta krångligt, det är det inte, det är skit kul och svårt till och från precis som det skall vara. urläcker grafik med.

I Love Katamari - katamari till iPhone! spenderat många timmar med detta. du rullar upp bollar från dammkorn till hela städer åt en Schizofren kung. räcker väll och säga det?

The Incident - Jorden går under! tror jag, du är en pixelman som tar sig upp upp och högre genom att undvika bråte som faller till marken och sedan klättra upp på det högre och högre. kul, irriterande, snygg retro grafik. hade vart fan bästa platformaren till iPhone om de gav fan i att skicka dödliga balonger på en underifrån marken...

Jet Car Stunts - skitsvårt bilspel som går mycket ut på att flyga. alla banor är högt upp i luften där du måste hoppa från del till del av banan i hög hastighet och även till och från svänga i luften vilket är svårt och jag kommer ingenstans i spelet men det är snyggt och roligt ändå. nyligen uppdaterat till 940x640 vilket jag verkligen uppskattar, längtar tills alla applikationer är i den upplösningen.

Labyrinth 2 - ettan var kul, men inte ett speciellt polerat spel. tvåan är bättre på allt, bättre banor, snyggare och måånga gånger roligare. pussel såklart, du skall rulla kulan till slutet av banan och undvika alla hål påvägen precis som det klassiska bordsspelet.

Metal Gear Solid Touch
- Metal Gear Solid 4a till iPhone! istället för att faktiskt smyga omkring är detta som ett typiskt laserpistolspel, du står stilla på en plats och skjuter gubbarna som dyker upp på skärmen, det är scener tagna direkt ur 4an så du kan få uppleva hela spelet igen. roligt, snyggt och metal gear. helt awesome.

Mobigame's Edge
- ganska speciellt pusselspel, du skall dra omkring en kub på en bana och ta dig till slutet. snygg stilren grafik och roliga banor. egentligen inte något märkvärdigt spel men ändå riktigt kul.

Secret Of Monkey Island 1 - peka och klicka äventyr som passar utmärkt på iPhone, ganska jobbigt sätt att styra spelet på. de gjorde klart bättre ifrån sig i tvåan men helt klart acceptabel kontroll. spelet är supermysigt och roligt precis som originalet.

Secret Of Monkey Island 2 - som ettan men ny story, bättre kontroll och ännu trevligare grafik, gillar verkligen den nya grafiska stilen över originalet.

Myst - Myst till iPhone! kan inte säga så mycket för jag inte kommit speciellt långt men det är ett peka och klicka äventyr som portats från PC/MAC till iPhone, funkar riktigt bra. Väldigt spännande spel faktiskt. inte kommit så långt som sagt men uppskattar spelet rejält ändå, hoppas på fler peka och klicka remakes i framtiden!

Osmos - PC/MAC spelet till iPhone, du är en organism som skall äta upp andra organismer och växa dig större! snyggt, kul och ibland rejält svårt. detta rekommenderar jag starkt att man skall spela när man har några minuter över.

Plants VS Zombies - du försvarar ditt hem med plantor mot attackerande zombies, kan det bli knäppare? riktigt kul spel, känner för att kalla det TowerDefense men det kan vara fel betäckning. är iallafall något liknande.

Stair Dismount
- vem älskar inte ragdoll fysik? jag älskar det i vart fall och nu finns ett helt spel som går ut på att kasta en stackars gubbe ut för trappor, pyramider, hopptorn och mycket annat. ju mer skada han tar desto mer poäng får du. skit roligt tycker jag. väldigt simpel grafik men den går för sig. kul har man i vart fall!

Tiki Totems Premium - pussel! du skall få ett totem som står på en massa olika block att stå ensamt kvar på ett sista block utan att nudda marken. lättare sagt än gjort då vissa banor är rejält kluriga. jag har haft mycket kul med detta och klarat hela spelet plus allt DLC. rekommenderar det till folk som älskar pussel helt enkelt. ganska trevlig grafik med.

7 Cities
- TowerDefense! ett vackert spel med handmålade banor där du sätter upp torn kring floder som båtar försöker ta sig genom och du skall sätta stopp för. finns ganska många banor och en del torn att välja på med flera olika uppgraderingar. det är kul och ibland svårt men tar slut lite väl fort faktiskt, lite DLC hade inte skadat!

1112 Episode 1 - peka och klicka äventyr som jag gillar trots att jag bara spelar det kanske 10 minuter, kan inte säga så mycket mer än att det är väldigt trevlig grafisk stil. jag tror att jag kommer gilla det ordentligt när jag väl börjar spela det. det har kommit ut en andra episod ganska nyligen men den har jag inte köpt ännu.

Doodle Jump - snyggt spel med 960x640 grafik där du är någonting som hoppar på plattformar för att ta dig högre och högre upp. väldigt simpelt koncept som ändå är grymt kul. kan sitta och spela detta riktigt länge fast att det inte borde vara så roligt.

Dark Nebula
- kid kommenterade detta spel, du är en kula som skall ta sig igeom banor med både fallgropar, spikar och massor annat som vill döda dig. snyggt kul och uppföljaren är till och med ännu bättre.

Dark Nebula 2
- som ettan fast nu med fiender som rör sig, ännu snyggare grafik och ännu svårare banor. ser redan fram emot trean.

Colorbind - skitsvårt pusselspel enligt mig. snyggt är det i vart fall. du skall rulla ut ett par rullar med band skulle vi nog kunna se det som, de skall från en plats till en annan men kan bara rullas ut på speciella sätt och kan bara passera varandra på ett eller annat sätt med, vilket gör att spelet går från skitlätt till skitsvårt ganska fort. gillar det dock ändå fast jag nog aldrig kommer kunna klara det.

Carcassonne - baserat på brädspelet jag aldrig spelat. går ut på att du skall lägga brickor på ett bord, vägar, städer, fält, kyrkor osv. du bygger allt tillsammans med dina motspelare men lägger du fört anspråk på en väg, ett fält eller en stad så är det du som kammar in poängen för den platsen sedan när rundan är slut. spelet är skit roligt men svårt, jag är riktigt dålig på spelet. spelet är väldigt snyggt med, väldigt trevlig grafisk stil.

California Gold Rush - Trevligt spel som går ut på att du skall gräva dig ned i jorden och hitta guld, där nere finns alla möjliga faror med så man måste vara någorlunda strategisk. spelet känns som om det är ett flashspel någon portat till iPhone. det är riktigt roligta iallafall! skall finnas en tvåa ute nu med, har dock inte testat de ännu.

Broken Sword - tja det är broken sword, kan inte säga så mycket för jag har inte spelat det tidigare eller speciellt långt men jag gillar det jag spelat. det är ett gamlat peka och klicka äventyr portat över till iphonen. funkar bra och är ganska spännnade.

Beneath A Steel Sky -ytterligare ett peka och klicka äventyr som portats till iPhone, det funkar riktigt bra. gillar kontrollen i spelet, bra mycket bättre än den i tex Monkey Island 1. spelet är kul och har en intressant story så detta tycker jag man skall köpa!

Angry Birds - vad är detta för genre? TowerDestroy? du är i vartfall ett gäng fåglar som skall attackera grisars fort, det är kul och klurigt. kan dock vara idiotiskt till och från där man blir grymt frustrerad över vissa banors design. men för 7 kr kan man köpa det tycker jag. ganska bra med DLC som är gratis med! grafiken är rätt okej, ser inte så bra ut på den nya iPhonen men det är en trevlig "målad" 2D värld.

Airport Mania - ett till flygplans spel men mer djup än Flight Control. nu är du på marken och tar emot flygplan, ser till att de blir tankade, ser till att passagerare kommer på och av och ser till att planen lyfter. för att göra det svårare går det på tid, planen är av olika färger så gör du på rätt sätt kan du få rejäla fördubblingar av poäng. jag har superkul med spelet. samma grafiska stil som i Angry Bird tycker jag faktiskt.

alla dessa spelas ganska ofta och uppskattas stort av mig. de är mer eller mindre perfekta för iPhone, har så jäävla mycket fler spel men de är helt klart inte passande för formatet. spel som NHL, Fifa, FPS och annan skit från tex skitar som Gameloft håller jag mig långt borta ifrån. de är ful skit som inte alls utnyttjar formatet. ja tycker alla spelen jag räknade upp passar perfekt i en iPhone/iPod.

Senast ändrad av Ollebro, 8 september, 2010 - 08:58.

In the beginning the Universe was created.
This has made a lot of people very angry and been widely regarded as a bad move.

Rymdyoghurts bild

Ollebro skrev:
Colorblind

Helt superbt, dock heter det Colorbind. Ett av mina absoluta favoritspel på iPhone. Vissa banor är verkligen sjuka tankenötter som kan driva en till vansinne, men känslan när man lyckas knäcka dessa är oslagbar. Sen är jag ju stor fan av den minimalistiska designen. Ett pusselspel med stil.

Don't piss in my ear and tell me it's raining.

Ollebros bild

Rymdyoghurt skrev:
Colorbind

ops! :8) skyller på att jag var trött :p

This has made a lot of people very angry and been widely regarded as a bad move.

Andreas Ljungströms bild

Super KO Boxing 2 är gratis idag! Det är en överraskande kompetent Punch-Out-klon. Ladda hem!

Alexanders bild

Super KO Boxing 2 är gratis idag! Det är en överraskande kompetent Punch-Out-klon. Ladda hem!

Tackar för tipset! :beer:

Andreas Ljungströms bild

Svenskutvecklade Metroidvania-spelet Phoenix Spirit är gratis idag! :party:

Andreas Ljungströms bild

Monkey Island 2 för 7 spänn är ett kap. Skynda och köp!

Phivils bild

Finns det några retrospel som är värda att spela på iPhonen? Såg att FF 1&2 finns, men kanske borde dra ner de till Wii eller hitta de till mitt amerikanska SNES...

Lars Jensens bild

Monkey Island 2 för 7 spänn är ett kap. Skynda och köp!

Även ettan.

Andreas Ljungströms bild

Phivil skrev:
finns det några retrospel som är värda att spela på iPhonen? Såg att FF 1&2 finns, men kanske borde dra ner de till Wii eller hitta de till mitt amerikanska SNES...

Absolut. Alla gör sig inte så bra med pekskärm dock. Sega har bland annat släppt ett helt gäng av sina Mega Drive-titlar till maskinen. Av dessa kan jag rekommendera Shining Force som funkar riktigt bra. Doom, Earthworm Jim, Wolfenstein 3D och Mega Man II finns också. Det virtuella styrkorset suger iofs pung men finns gör det som sagt. Letar du efter gamla klassiska peka & klicka-spel kan jag slå ett slag för Broken Sword och Beneath a Steel Sky för att nämna några.

Om du istället vill ha nya spel som ser ut som gamla retrospel av rollspelskaraktär är Zenonia-spelen och Across Age bra val båda två.

Ollebros bild

Letar du efter gamla klassiska peka & klicka-spel kan jag slå ett slag för Broken Sword och Beneath a Steel Sky för att nämna några.

Monkey Island 1 och 2 med!

Phivils bild

Tack Tack! Lirade klart Monkey Island 1 igår. Underbart spel =)

Andreas Ljungströms bild

Mycket rea på App Store idag!

Civilization Revolution
för 7 spänn.

Phantasy Star II för 15 spänn.

Doom II RPG för 7 spänn.

Puzzle Agent för 7 spänn.

Zenonia 2 för 15 spänn.

Med många många fler!

tiathins bild

Damn it. Så mycket bra spel. Måste köpa en iFån snart.

Jimmy Petterssons bild

Puzzle Agent för 7 spänn.

Har inte spelat iPhone-versionen, men 7 kronor är det lätt värt. Det är aningen kort och inte direkt svårt, men det är utan tvekan ett av de skönaste spelen jag spelat i år, älskar stilen på det. :love:

Kick 'em in the nuts!

Alexanders bild

Jag citerar Cactus, inte för att vara petig, men snälla skriv iPhone/iPod/iPad, inte Iphone/Ipod/Ipad. :cry:

Spoiler: Highlight to view
(Trådrubriken, och vissa inlägg, och rent allmänt.)

Tack <3

Senast ändrad av Alexander, 30 september, 2010 - 17:03.
KidCactuss bild

Alexander skrev:
men snälla skriv iPhone/iPod/iPad, inte Iphone/Ipod/Ipad.

Iphone/Ipod/Ipad är ju dock mer korrekt.

Psykisk sjukmänniska

Alexanders bild

KidCactus skrev:
Iphone/Ipod/Ipad är ju dock mer korrekt.

Om man ska vara petig och tänka på grammatiken och hur det "borde" vara för ett namn på en produkt, kanske ja. Men det ser bara så fel ut och Apple själva skriver (väl?) överallt litet i och stort P. Det är liksom en stor del av produkternas image tycker jag. Det ser bara så fel ut att skriva med stort I och litet p. Nu kan jag inte komma på några andra exempel än Apples produkter men jag står fast vid det jag säger oavsett vad svensklärare skulle vilja säga.

iPod
iPhone
iPad
iMac
iTV
iSight
iPhoto
iTunes
iMovie
iDVD
iWeb

vs.

Ipod
Iphone
Ipad
Imac
ITV
Isight
Iphoto
Itunes
Imovie
IDVD
Iweb
...

Senast ändrad av Alexander, 30 september, 2010 - 17:23.
Vargavakas bild

Det verkar som om Mirror's Edge som har reats ut på Amerikanska App Store nu har kommit till Europa. Min flickvän plockade upp det för en €0,70 eller så och jag har testat lite grann. Det verkar vara en helt okej version av spelet. Förstapersonsvyn är skrotad för sidscrollande 2D men fartkänslan och akrobatiken är kvar. Påminner en hel del om Canabalt.

Efter att ha spelat lite mer så slås jag av hur troget det är originalet. Farten och platformshoppandet är fortfarande de roligaste elementen, striderna känns fortfarande lika menlösa.

Senast ändrad av Vargavaka, 15 oktober, 2010 - 23:14.
Copyright Skillpoint™     Chefredaktör: Sebastian Magnusson
Inget material på sajten får kopieras utan tillstånd.