Starfighter Johanssons bild

Tobias Jensen skrev:

Exakt! :) Orpon (han finns här på Skillpoint, om än sporadiskt) kallade min IM-klient för ett Lidl-msn för att det saknade en del funktioner. Sedan dess har det blivit en stående grej för mig och Linnea att lägga till Lidl- på allting som är lite halvkasst.

Tobias Jensens bild

Klarade precis min första omgång av The Cave. Kommer troligtvis skriva några rader om det här på Skillpoint, men jag kan redan nu säga att det var en väldigt trevlig upplevelse. Funderar redan på nu om jag ska köra om det med några andra karaktärer.

Spelklassiker Musik - Spelmusik varje vecka.

PC Genjin/Bonk's Adventure (PC Engine)
Majoriteten av banorna var minst sagt oinspirerade när det kommer till plattformshoppande, men samtliga var fullspäckade med söta fiender och andra detaljer. Det får med nöd och näppe godkänt av mig, hoppas att de tar i lite mer i uppföljarna.

Spec Ops: The Line (PC)
Jag tyckte precis som Ina och Orpon (det är deras åsikter jag hört om spelet) att inledningen var väldigt generisk och utdragen, men sen gillar jag verkligen pangpang också så jag var en passande målgrupp för spelet. Hade ganska roligt fram till det blev riktigt moraliskt jobbigt och hade ÄNNU roligare. Nu har det kanske bara gått tio minuter sedan det tog slut så egentligen borde jag låta mitt helhetsbetyg bero ett tag för att se nyktert på det hela så att säga... Men fy fan vad bra det var. Det var det verkligen.

InFamous 2 (PS3)
Bättre än ettan på alla vis, och ettan var asbra. Hörde av Linnea att Brunlöf tvärälskar det här spelet så jag hänvisar till allt han eventuellt skrivit och sagt om det. Piggybacking the love.

Senast ändrad av Starfighter Johansson, 5 februari, 2013 - 17:26.

Gleylancer (VC/Mega Drive)
Godkänt soundtrack. (Första banans musik: kanske bäst sedan Espgaluda. Resten: Meh.) Asfina sprites, roliga vapen, enkla bossar. Banorna var lite väl många i antal bara, det är inte svårighetsgraden som gör spelet till en utmaning utan kravet på uthållighet och fokus i en längre period. Super Aleste (SNES) drogs med samma problem.

The Walking Dead: Episode 1 och 2 (Steam)
Ja, nu börjar jag förstå hur det blivit så uppskattat, men jag håller verkligen inte med om att det skulle vara kanske världens bästa spel, som jag hört människor påstå.

Far Cry: Instincts (Xbox)
Väldigt trevligt större delen av tiden, det gjorde dock samma miss som Far Cry, nämligen att fylla sista tredjedelen av spelet med generiska korridorer och mörk skit. Vill ha fin natur hela vägen! :) Överlag gillade jag det.

Furios bild

Sådär. Då var det över. Färdig med Mass Effect 3. Jag tickade in 115 timmars speltid sett över hela trilogin, och som jag har nämnt tidigare så är jag väldigt nöjd med mitt köp. Tvåan var klart bäst i den här spelserien, tvivelsutan.

Jag kan villigt erkänna att det känns lite tomt nu. Jag och Shepard har haft många äventyr tillsammans, och jag kommer sakna det chauvinistiska aset. Naturligtvis ska jag spela om sista uppdraget några gånger till för att få se samtliga slut, men det blir liksom inte samma grej som när man ser en slutscen för första gången.

Sen måste jag säga något om slutet också. Så illa var det väl inte...? Jag förstår verkligen inte varför så många fanboys/fangirls har klagat. Har som sagt inte sett alla slut än, men att döma av det slutet jag fick se så tycker jag inte att det är något att gnälla över. Dock ska jag ladda ner extended cut också, då jag har hört att det ska ge en till dimension. Men det tar emot att göra detta, då jag är av åsikten att det är förjävligt att utomstående personer har så stort inflytande att dom kan få en jätteutvecklare som Bioware att släppa ytterligare material. Det är inte okej då det i mitt tycke kränker artistens (i det här fallet Bioware) frihet.

"Any problem solved is a new problem made."
Pilko

Nate Travellers bild

Furio skrev:
Dock ska jag ladda ner extended cut också, då jag har hört att det ska ge en till dimension.

Jag tyckte inte det gjorde det. Informationen som den tillförde var sådant som jag redan förstått och läst mellan raderna, så det handlade mest om att skriva saker på näsan. Någon liten scen här och där putsades till något. Visst, det blir smidigare men också lite fördummande. Inte ett måste, och jag förlåter Bioware eftersom det inte ändrar någonting bara fleshar ut med lite extra förtydligande info. :)

Furios bild

Nate Traveller skrev:

Alright! Jag har ju en aning om vad som kommer tas upp, men det finns fortfarande en del grejer som jag undrar lite över. Får se vad jag kommer tycka om det :).

Pilko

OhNoSpywares bild

Jag är en av dem som absolut inte kan tolerera ME3s slut. Varför förklaras bra av andra. Speciellt det här blogginlägget är fantastiskt. Det fortsätter i inläggen efter (vilka kan nås enkelt precis ovanför titeln på blogginlägget. De till höger där är senare inlägg så det är bara att klicka sig vidare genom dem).
Denna video är ganska bra för att enkelt bara förklara vilka punkter de flesta stör sig på och den här videon är FANTABULÖS och måste absolut ses. Mycket att läsa/kolla på, men vill du förstå "oss" så är detta det bästa sättet.

Jag skrev senare vad jag tyckte om Extended Cut här.

Jag har spelat ME1 över 30 gånger (har tappat räkningen). Tvåan var en trevlig transport mot trean som jag antog skulle bli ett hyfsat trevligt avslut, men som visade sig vara en hög skit.

Hela debatten om ändrandet tycker jag är en ännu större hög skit. Slut och andra viktiga delar i berättelser ändras hela tiden i film och TV-serier efter att man visat dessa för en testpublik som får uttrycka åsikter. Det verkar ingen ha några större problem med. Jag har då inte alls hört nåt som liknar det som sades efter BWs ändring.
Det går mycket rykten om att slutet stressades fram, att det inte genomgick samma kvalitetskontroll som resten av berättelsen, att en person skrev det utan att ta in åsikter från de andra osvosv. Vi kommer aldrig veta vad de som skapade spelet egentligen tycker och tänker om det hela för sånt går man inte ut med öppet. De kanske älskar att de fick tillåtelse från högsta hönsen att förklara sitt framstressade slut bättre? Men sånt kan man ju inte erkänna :p
Bioware gjorde själva valet att släppa en förklarande DLC, de tvingades inte till det av någon utan hade ett helt fritt val. Om de låter sig påverkas av fans åsikter är inte fansens "fel". Så om någon "kränkt artistens frihet" är det alltså Bioware som gjorde valet att ändra, ingen annan. Dessutom var "Extended Cut" långt ifrån vad fansen krävde.

...puh.

Furios bild

Jag har suttit och filat på ett vettigt svar i en halvtimme nu, men orden vägrar komma fram som dom ska. Tack för blogglänken, väldigt matnyttigt och intressant.

Jag håller inte med dig om det hela med artistisk frihet och dina poänger där, men jag ska se om jag kan formulera mina tankar på ett bra sätt framöver.

Pilko

Diskussionen kring slutet på Mass Effect-trilogin intresserar mig, långt mycket mer än själva trilogin (som jag inte ens spelat, så jag kan tyvärr inte delta här i tråden). Bra inlägg Ina, jag sitter och kollar på en av videorna nu och saker klarnar ännu mer.

Nahojs bild

Uncharted: Golden Abyss (PSVita)

Överlag är detta ett riktigt bra spel, snyggt och lättstyrt. Som jag förstått det så var det ett krav att alla launch-spel skulle använda alla Vitans funktioner (touch fram och bak, kamera och gyro). Men trots detta så känns det sällan som en gimmick, vilket ju är rätt ovanligt kan jag tycka. Man har dessutom oftast ett val att använda traditionella kontroller istället.

Mitt enda riktiga problem med spelet är att det är alldeles för långt, paddingen gjorde sig påmind efter ett tag och jag ville till slut bara att spelet skulle ta slut. Åtminstone en tredjedel av spelet skulle kunna ha kapats utan att påverka handlingen märkvärt.

Jonas Wahlström i ett samtal om vildsvin:
"Det är viktigt att komma ihåg att det är nassarna på två ben som är de största svinen."

Nahojs bild

Dead Space - Extraction (Wii)

Om man gillar Dead Space är det här en intressant upplevelse av händelserna innan det första spelet.

Det är dessutom en railshooter där mycket arbete har lagts på att karaktärerna man spelar med ser sig omkring hela tiden efter faror vilket ger en bättre närvarokänsla... rent teoretiskt. Tyvärr förstörs den en hel del av att man hela tiden måste plocka upp ammo och hälsa genom att peka med siktet på detta och dra åt sig looten. Det blir extremt enerverande när kameran håller på och flackar fram och tillbaka samtidigt som man försöker pricka en liten ikon bland en massa skrot under några hundradels sekunder som karaktären faktiskt tittar dit.

Förutom detta så är mitt största klagomål röstskådespelet, det låter för det mesta väldigt oengagerat och dåligt regisserat.

Värt att spela en gång om man vill se händelserna från början, men någon omspelning för min del lär det inte bli fråga om.

Jonas Wahlström i ett samtal om vildsvin:
"Det är viktigt att komma ihåg att det är nassarna på två ben som är de största svinen."

The Legend of Zelda: Skyward Sword (Wii)
Dåligt upplagd berättelse, det kändes som att allt man gjorde var sidospår. Och den vedervärdiga kontrollen drar av minst två poäng. Så 7/10 skulle jag säga. Hade roligt nästan alla 35 timmarna men var också ganska frustrerad till och från.

Journey (PS3)
Svag sexa fram till slutet och så tvingades jag omvärdera till en stark sjua. Jag vill inte spoila nånting så jag håller det vagt. Jag gillade att det var en upplevelse som ändå hade spelmoment utan att förta den lite abstrakta känslan. Jag skulle vilja kategorisera det i den där konstiga genren som Flower hänger i. Värt att prova, helt klart. Fast det har ungefär alla i hela världen redan gjort. ;)

OhNoSpywares bild

Klarade Heroes of Might and Magic häromdagen, efter många om och men. Höll på att ge upp på sista banan men det gick tillslut. Spelade Knight vilket jag ångrar i efterhand. Trodde att det skulle bli lite olika banor i kampanjen beroende på vilken man spelade som, men läste efter ett tag att det är precis samma. Tänkte "väljer Knight först för den är lite trist" och planerade att spela igenom med alla, men när det visade sig vara same-same så orkade jag inte börja om. Nu har jag ingen lust att spela om allt med nån annan, eftersom sista banan var så jobbig.

Mycket intressant att spela första delen efter att ha älskat den tredje i så många år iaf. Ska bli ännu mer spännande att spela tvåan!

VodkaCitrons bild

Ni no Kuni som sagt :)

Nästa spel att klara blir Naruto Storm 3 ;)

Absolut - För män som kan sätta gränser.

Year Walk (iOS)
Väldigt bra. Väldigt, väldigt bra. Jag skulle vilja diskutera det här spelet lite djupare...

Crysis 3 (360)
Det var bra, recension på väg!

Dead or Alive (Saturn)
Jag lärde mig två nya saker och ångrade en gammal sak av det här spelet. Lärdomar: Saturn behöver inte alltid förlora när det finns portar av samma spel på Saturn och PS1. Dead or Alive är ett underhållande fightingspel helt utan tuttarna. Gamla saken jag ångrade: Jag fortsatte köpa Tekken-spel när DOA kom för jag avfärdade det som flummig japansk tuttskit som jag alltså ogillade redan som elvaåring. Skulle ha önskat mig spelet i julklapp eller nåt, för det har deffo kvalitéer under ytan som är värda att tas till vara på. Senare delar i serien har jag ingen erfarenhet av.

Quake 4 (PC)
Så jävla bra det var! Väldigt simpelt FPS med väldigt lite valmöjligheter och istället morbida miljöer med extra splatter. Varenda sekund var nomnomnom för min del. Tyckte absolut det var bättre/roligare än Doom 3, som är den närmsta liknelsen jag kan komma på.

1916: Der Unbekannte Krieg (PC)
Det var bra!

OhNoSpywares bild

Assassin's Creed 3 - BLEH. Sämst i serien, helt klart. Mycket konstigheter. Spretigt och platt.

Planescape: Torment - Ett av de bästa spelen jag spelat. :love:

Origin of Pain (360) DLC till Trials Evolution
Roliga banor och tillgång till fler användarskapade banor. Yeah!

Vanquish (360)
Snabbt tempo, mycket pangpang och precis så ostig dialog som man förväntar sig när Sega... om inte utvecklat så åtminstone gett ut spelet. Lite kort bara, hade gärna spelat nån timme till.

OhNoSpyware skrev:
Assassin's Creed 3 - Sämst i serien, helt klart.

Det har fått ungefär samma metacriticmedelvärde som Revelations, hur tycker du det står sig gentemot det? Gärna spoilerfritt då, för jag har bara spelat ettan och tvåan. :) (Jag har trean hemma och vill väl i framtiden gärna ha både Brotherhood (hört mycket gott om detta) och Revelations också.)

OhNoSpywares bild

Starfighter Johansson skrev:
hur tycker du det står sig gentemot det?

Svårt att säga, minns inte Rev jättebra nu.
Jag skrev visst detta efter att jag klarat det i oktober iaf:
OhNoSpyware skrev:
Assassin's Creed: Revelations
För det mesta samma gamla åsmness. Gillade inte Den Defense, som de flesta andra, men annars var det precis lika bra som de tidigare delarna. Störde mig lite på att man behövde samla ihop så mycket pengar dock. Det sista jag fick göra i spelet var att ha det stående i 3 timmar (jag låg i en höstack och lät ett tjuvgäng sno pengar från alla som gick förbi ;D) för att få ihop de sista slantarna jag behövde för tre böcker.

Det är kanske lite väl same-same som de andra två spelen om Ezio och många lär vara lite less på upplägget när de når Rev om de spelat 2 och BroHood. Men jag är en såndär som gärna tar mer och mer och mer av något som funkar för mig. Behöver inte finnas så mycket nytt för mig alltså.

AC3 ändrade helt enkelt för mycket och på fel sätt. Dessutom blev berättelsen ännu tunnare och tristare. Jag gillade majoriteten av båtuppdragen och det var småkul att springa runt i skogen och leta efter djur (med RDR gör det så mycket bättre). Överlag håller jag Rev betydligt högre än trean.

Furios bild

Starfighter Johansson skrev:
Vanquish (360)
Snabbt tempo, mycket pangpang och precis så ostig dialog som man förväntar sig när Sega... om inte utvecklat så åtminstone gett ut spelet. Lite kort bara, hade gärna spelat nån timme till.

Bra sammanfattat. Var länge sen jag spelade det nu i och för sig, men det låter ungefär som intrycken jag hade efter att ha spelat det. SEGA och Platinum Games kan verkligen det här med ösig action, vilket Vanquish måste betraktas som. Vågar man hoppas på en uppföljare till nästa generation kanske? Kontrollen och stridssystemet är ju båda förbaskat trevliga, så jag skulle nog gärna se ett till spel i serien.

Pilko

OhNoSpyware skrev:

Okej, bra att känna till! Jag gillar åsikter som skiljer sig lite från den vedertagna inställningen, jag brukar känna samhörighet med sådana i slutändan.

Furio skrev:
Kontrollen och stridssystemet är ju båda förbaskat trevliga, så jag skulle nog gärna se ett till spel i serien.

Ja men precis, det var verkligen spelets starkaste sida, det var helt enkelt lätt/roligt/smidigt att styra. "Bring it on för faaaan, jag är ready!" kände jag hela tiden. Kontrollen var som den i Gears of War fast lite sladdrigare/snabbare vilket gjorde den mycket medgörlig och... Vad heter det... Alltså man tänkte inte på den. Jag gillar när spelens kontroll är utformad på det viset att det inte är något man måste lära sig, utan den helt enkelt underlättar för spelaren i egenskap av att inte ens vara något man reflekterar över.

Orpons bild

Proteus (PC)

Häromdagen spelade Proteus och gick runt ön och tittade på löv och sprang efter hönor och harar som lät fint. Efter 1½ timme tröttnade jag på att bara gå runt och glo och stängde av. Tänkte "fint, men totalt meningslöst". Sen fick jag höra att det faktiskt finns ett slut på Proteus. Jag gav det en chans till och det visade sig att det måste ha blivit något fel på min första värld (världen är annorlunda varje gång) som gjorde att jag inte kunde komma vidare. Den här gången tog det väl 30 minuter från början till det konkreta slutet.

Proteus var en ganska trevlig upplevelse, men kanske inte värt 10 dollar. Alla spel med krabbor i förtjänar en eloge dock.

Senast ändrad av Orpon, 24 mars, 2013 - 14:07.

Orpon skrev:
Alla spel med krabbor i förtjänar en eloge dock.

Jag är mycket sugen på att spela detta, men jag kanske ska ta Miasmata först om du ville "samköra" det?

Copyright Skillpoint™     Chefredaktör: Sebastian Magnusson
Inget material på sajten får kopieras utan tillstånd.