UfU__Xs bild

Andreas Ljungström skrev:

Jag tycker iofs att Zero Mission och Fusion är rätt så tjusiga fortfarande även om jag ännu hellre hoppas på ett nytt 2D-Metroid till 3DS eller DS.

Jo det är också riktigt snygga, speciellt Zero Mission även om det har lite tråkigare bakgrunder än Fusion, men de når inte upp till samma nivå gällande animationer och detaljrikedom på fiender och miljöer och saknar med få undantag helt gibs och lite roligare fysik på något annat än Samus.
Castlevania spelen till DS känns liksom mer sjudande av liv än Metroid-spelen till gba kan jag tycka.

Stabil spelskörd där btw!

Tack. :)

"HI! I LIKE SHORTS! THEY'RE COMFY AND EASY TO
WEAR!"

Crimson Thunders bild

LittleBigPlanet

Fick det i och med Welcome back, men jag har inte orkat spela det förrän nu. Det har sina bra och dåliga sidor, ibland är det riktigt roligt och skönt spel men allt för ofta stör jag mig på kontrollen då sackboy tycks göra lite vad han själv vill.

PSN: Mr_jump

Tobias Jensens bild

Crimson Thunder skrev:
LittleBigPlanet

Jag och min sambo har fortfarande sista banan kvar att köra igenom. Kommer inte ihåg riktigt vad, men något var det i alla fall som vi hade stora problem med.

Däremot klarade vi Kirby´s Epic Yarn i helgen som var. Otroligt charmigt spel, med fantastisk musik.

Spelklassiker Musik - Spelmusik varje vecka.

Nate Travellers bild

Efter att Herr Ljungström talat så väl om Beyond Good & Evil, så plockade jag upp den HD-versionen på XBLA. Resultatet? Jag blev inte besviken. Det var väldigt länge sen jag spelade på gamla Nintendo och överhuvudtaget spelade något Zelda-spel, men det här väcker den gamla nostalgikänslan hos mig. Leta hjärtan, samla föremål, köp loss uppgraderingar och leta runt i världen. Love it! Nu står jag bara inför problemet att det inte direkt (vad jag vet) finns många liknande spel till Xbox 360. Överlag ett mycket stabilt spel - helt klart värt 4 av 5 skillpods.

Det enda jag undrar är varför man ska avsluta spelet med en förtäckt Quick Time-event för? :tired: Det är egentligen det enda riktiga klagomålet jag har mot spelet.

Sebastian Magnussons bild

Nate Traveller skrev:
Nu står jag bara inför problemet att det inte direkt (vad jag vet) finns många liknande spel till Xbox 360.

Kameo. But it suxors.

Definitionen av glädje är försvinnande plattformar.

Nate Travellers bild

Får kolla in spelet (och se om det har något demo). Sugiga spel har aldrig hindrat mig tidigare, utan nostalgins skimmer kan dölja stora brister.

Nate Travellers bild

Eftersom jag inte kunde sova efter att klarat av Beyond Good & Evil drog jag fram Portal: Still Alive till XBLA. Folk hyllar spelet rikligt och jag vet inte riktigt om jag är beredd att göra detsamma. Visst, det är charmigt - riktigt charmigt. Hur GladOS kommunicerar med en och hur hon skiftar stämningen från vänligt till mardrömslikt är briljant. Det hade gjort ännu starkare intryck på mig om jag inte visste om att den skulle komma.

Men spelet är obalanserat. 17 tutorialbanor och 2 riktiga? Det upplevde jag som ett problem (särskilt eftersom mitt achievementjagande fick ett abrupt stopp på bana 18 då banorna blev märkbart svårare).

Överlag, ett charmigt spel som inte riktigt imponerar sådär magiskt på mig som jag trodde. En solid trea av fem skillpoddar.

Vargavakas bild

Det senaste spelet jag tog mig igenom är Thief 2 som jag köpte begagnat för ett tag sedan. Det senaste i raden av gamla PC-spel från milleniumskiftet som jag har tagit mig för att spela det senaste året (tidigare spel var Planescape, System Shock 2 & Deus Ex).

Thief 2 var riktigt bra, men det märks att det är gammalt. Framför allt modellerna och animationerna på de mänskliga modellerna kräver en del fantasi från spelaren, och kontrollen känns onödigt krånglig. Att behöva klicka sig förbi femton föremål för att hitta sin rökgranat kan bli rejält enerverande i en tight situation. Vad som däremot fortfarande håller bra är miljö- och uppdragsdesignen. Thief 2 är destillerad upptäckarglädje. Att metodiskt planera och sedan utföra det perfekta inbrottet är en fröjd. Jag tror inte att jag har spelat något spel som gör någonting liknande. Det skulle vara just Deus Ex isf.

Jag känner mig ganska övertygad att jag tar mig an det första (och kanske även det tredje) spelet i serien någon gång senare, men just nu känner jag lite mätt. Jag får se vilket spel det blir härnäst. Kanske Dreamfall?

Lars Jensens bild

Vargavaka skrev:
Kanske Dreamfall?

Det är bra skit. Bättre än ettan tyckte jag, som hade oerhört långa och många dialoger. För mycket att läsa.

Besök gärna min samlarsajt RetroQuest.se!

Andreas Ljungströms bild

Nate Traveller skrev:
Nu står jag bara inför problemet att det inte direkt (vad jag vet) finns många liknande spel till Xbox 360.

Jo, Kameo är som Sebbe lite likt men jag instämmer i klagosången, det är rätt kasst.

Om du vill ha äventyrsaktiga spel med Zelda-vibbar är Darksiders, Fable 2 och 3 det närmaste du kan komma på 360 och det är ändå inte speciellt nära egentligen. Jag har hör en del gott om Nier också. Det verkar vara lite åt samma håll. Alla dessa är dock mer actionbetonade i jämförelse med BG&E men delar den utforskarvänliga, större värld-aspekten.

Nate Travellers bild

Om du vill ha äventyrsaktiga spel med Zelda-vibbar är Darksiders, Fable 2 och 3 det närmaste du kan komma på 360 och det är ändå inte speciellt nära egentligen.

Fable 2 och 3 är maxade till fullo så de är tyvärr redan spelade, men Darksiders hör jag många prata gott om så jag hoppas att det kommer att falla mig i smaken då jag lägger vantarna på det. Drömde jag på jobbet eller skulle Darksiders ha lite av ett Metroidvania-upplägg också?

Nier är dock helt och hållet obekant, så det måste jag kolla in och se vad det är för något. Tack för tipset!

Andreas Bergs bild

Nate Traveller skrev:
Drömde jag på jobbet eller skulle Darksiders ha lite av ett Metroidvania-upplägg också?

Lite så, men det är mer linjärt än vad man kanske oftast väntar sig av ett Metroidvania-spel. Det är mer likt Zelda-spelen i hur man avancerar tycker jag nog.

| Samarbetar i CoOp-cirkeln - http://skillpoint.se/coop | Podradiopratar i Skillpod - http://www.skillpoint.se/podradio/skillpod |

Vargavakas bild

Lars Jensen skrev:
Det är bra skit. Bättre än ettan tyckte jag, som hade oerhört långa och många dialoger. För mycket att läsa.

Jag har varit sugen på att testa den serien så jag plockade upp båda spelen under sommarrean på Steam. Det första spelet har jag testat demot på men det kändes lite... gammalt. Tror du det funkar att köra på Dreamfall först och ta orginalet efteråt (om jag gillar Dreamfall dvs) eller är det helt bananas?

Vad gäller Zeldaktiga spel skulle jag helt klart köra på Okami om du inte redan har spelat det Nate (även om det inte finns till 360). I mitt tycke ett spel som är bättre än många spel i just Zelda-serien. Fast själv tyckte jag inte att BG&E kändes så mycket Zelda. men åas fastnade jag aldrig för BG&E så min åsikt bör kanske tas med en nypa salt.

Senast ändrad av Vargavaka, 14 augusti, 2011 - 18:50.
Nate Travellers bild

Andreas Berg skrev:
Lite så, men det är mer linjärt än vad man kanske oftast väntar sig av ett Metroidvania-spel.

Ah. Tråkigt, men iofs. hade jag en del kul med Zelda också så det kan fungera.

Vargavaka skrev:
Vad gäller Zeldaktiga spel skulle jag helt klart köra på Okami om du inte redan har spelat det Nate (även om det inte finns till 360).

Jo, jag har hört talas om hur älskat det är. Jag är dock en sådan där fånig person som bara spelar spel på Xbox 360 (även om min iPad börjat stjäla speltiden).

Vargavaka skrev:
Fast själv tyckte jag inte att BG&E kändes så mycket Zelda.

Det var någonting med letandet efter livsmätarna och pusslandet med de olika "templen" som fick mig att tänka på det. När jag tänker på bossfighterna nu så här i efterhand så känns de också lite Zelda-artade. Fast det kan bero på att jag missade ett stort sjok spel från SNES-tiden och X360-tiden.

Lars Jensens bild

Vargavaka skrev:
Tror du det funkar att köra på Dreamfall först och ta orginalet efteråt (om jag gillar Dreamfall dvs) eller är det helt bananas?

Det funkar definitivt. Det är inte en regelrätt uppföljare.

Josef Diktatorns bild

Klarade senast Catherine. Ett våldsamt bra spel för vuxna utan att för den delen vara tråkigt. Tyckte verkligen om allt med Catherine, pusslen var spännande och otrohetshistorien kändes uppfriskande och fräsch.
Skönt med spel som vågar vara annorlunda utan att fastna i någon slags experimentsfas som inte riktigt funkar.

F.K... in the coffee...

Andreas Ljungströms bild

Josef Diktatorn skrev:
Klarade senast Catherine.

Sitter faktiskt och funderar på vad jag ska satsa på mellan Deus Ex, Xenoblade eller Catherine just nu. Orkar inte ta tag i alla på en gång. :p

Nate Travellers bild

Är Catherine släppt till Xboxen här i Europa ännu eller är det import som gäller?

UfU__Xs bild

Då var Portrait of Ruin avklarat också så nu blir det nog inge mer Castlevania ett tag framöver.

Nate Traveller skrev:
Är Catherine släppt till Xboxen här i Europa ännu eller är det import som gäller?

Som jag förstått det är det inte släppt i europa än (är listat för släpp i oktober på wikipedia) men exempelvis webhallen säljer importerade exemplar av spelet här i Sverige.
Fast det verkar av någon anledning bara vara PS3-versionen som finns hos webbis ser jag nu...

WEAR!"

VodkaCitrons bild

UfU__X skrev:
Fast det verkar av någon anledning bara vara PS3-versionen som finns hos webbis ser jag nu.

PS3an regionsfri, Xbox not. Det är ju de ^^

Absolut - För män som kan sätta gränser.

UfU__Xs bild

VodkaCitron skrev:
Xbox not

Fast den är ju också det va, typ ibland men oftast liksom ungefär? :tard:

WEAR!"

Nate Travellers bild

Det förklarar det då. Bockar och tackar för svar. Bara att vänta med andra ord.

...om man nu vågar sig på att äga spelet här i Sverige. Rättsväsendet kanske kommer och tar en för barnporr eller något om man har spelet i sin samling.

Vargavakas bild

360 har möjlighet till regionsskydd men det är inte nödvändigtvis låst. Utgivarna väljer själva om de vill använda sig av skyddet eller inte, det varierar från titel till titel.

Och jag har ingen aning hur det ser ut för Catherine :)

Senast ändrad av Vargavaka, 18 augusti, 2011 - 19:50.
Andreas Bergs bild

Catherine är som jag förstått det regionslåst på 360, men fungerar givetvis bra på PS3.

| Samarbetar i CoOp-cirkeln - http://skillpoint.se/coop | Podradiopratar i Skillpod - http://www.skillpoint.se/podradio/skillpod |

Vargavakas bild

Idag blev jag klar med Dreamfall. Jag vet inte riktigt hur det här gick till, mitt Steam-konto säger att det tog tolv timmar men det känns som det gick snabbare (i positiv bemärkelse).

Om jag hade varit på det humöret skulle jag kunna säga att det rent spelmekaniskt är ganska torftigt. För att vara ett äventyrsspel är det en väldigt strömlinjeformad resa utan mycket till kluriga pussel, mest bara en massa dialoger att klicka sig igenom. Men i det här fallet gör det faktiskt ingenting, jag är snarare glad att jag inte fastnade någonstans för Dreamfall är, på gott och ont, en resa. Inte mer, inte mindre. Men det är en sjujäkla resa. Dreamfall är ett av tre spel jag har spelat i år som har fått mig att känna någonting (de andra två år Portal 2 och Planescape så det säger en del). Anledningen att Dreamfall platsar bland dessa giganter är mycket på grund av de starka karaktärsporträtten. Att kontrastera en (i ärlighets namn ganska klassisk) berättelse om parallella världar med väldigt värdsliga problem och våndor är ett bra recept för att få mig att sympatisera med huvudkaraktärerna. Ärlig talat, Jade kan slänga sig i väggen. Varför nämns aldrig Zoë är i den eviga debatten om starka tv-spelshjältinnor?

Det finns mycket gott att säga om berättelsen som förtäljs men framför allt slutet sticker ut. Att spelet slutar i samband med Zoës resa är både modigt och starkt. Jag hade inte tänkt så mycket på det innan, men det faktum att i stort sett varenda tv-spelshistoria skall knytas ihop med ett klimax av en slutstrid är egentligen väldigt begränsande. För i ärlighetens namn, de flesta historier värda att berättas slutar inte med besegrandet av en slutboss. De slutar inte med att alla problem är lösta, de slutar med att livet fortgår. Näe, Zoës öde kommer att vara kvar med mig en stund.

Spoiler: Highlight to view
När jag väl kom fram till slutet hade jag helt glömt bort prologen och blev helt överrumplad av Zoës (inte helt naturliga) koma.

Det enda stora "problemet" med Dreamfall är väl att jag inte känner att jag inte har fått nog. Är Dreamfall Chapters helt nedlagt? :~

VodkaCitrons bild

Littlebigplanet 2 ^^ Eller klarat och klarat. Räknar PS3-spel som helt avklarade när man fått 100%/Platina, då kan man lägga dom helt åt sidan och har förmodligen gjort exakt allt som går att göra i spelet :p

Absolut - För män som kan sätta gränser.

Lars Jensens bild

Vargavaka skrev:
För att vara ett äventyrsspel är det en väldigt strömlinjeformad resa utan mycket till kluriga pussel, mest bara en massa dialoger att klicka sig igenom.

Fast äventyrsspel, framför allt bra, är just strömlinjeformade. Pusslen blir aldrig ett hinder för berättelse, vilket jag tycker är positivt. Dock gäller detta endast de mer seriösa äventyrsspelen. Monkey Island och dylikt har ju inte en stark handling som främsta behållning utan humor, varför det inte är lika viktigt med ett mer strömlinjeformat upplägg.

Vargavakas bild

Lars: Jo, det kan jag väl hålla med om. Iaf så länge vi pratar om "äventyrsspel" som ett större begrepp och inte "peka-klicka" (lite shooter/shmup terminologi). Däremot skulle jag säga att det kan vara ganska farligt att göra spel som bygger så mycket på dialogen som Dreamfall gör. Med ett sämre utförande hade ett spel med Dreamfalls spelmekanik kunnat blivit en riktig pina.

Fast nu är Dreamfall väl utfört, och riktigt bra (._.) :beer:

Crimson Thunders bild

inFamous för andra gången, nu som ond. Jag gillade faktiskt spelet mer nu än under första genomspelningen. Jag ska nog försöka ta platina nu också tror jag.

PSN: Mr_jump

OhNoSpywares bild

Vargavaka skrev:
Det enda stora "problemet" med Dreamfall är väl att jag inte känner att jag inte har fått nog. Är Dreamfall Chapters helt nedlagt? :~

Spelade det förra året eller så, och fick precis samma känsla efteråt. Helvete vilket bra spel det är.
Wikidelen om hela grejen kan nog ge dig lite hopp. Senast för en månad sedan sa Tørnquist "It's still part of a series. The story will continue."
Hoppas.

Senaste jag klarade var Magicka. Spelade co-op med min lillebror och upplevde en hel del spelförstörande buggar på vägen mot slutet. Vi både svor och skrattade hela vägen, ibland mest det första. Under en bossfajt kunde min bror inte se fienderna på skärmen och inte heller skada dem eller liknande, men de kunde fortfarande döda honom. Under samma bossfajt kunde kameran fastna nån helt annanstans och då kunde brorsan inte ens röra sig.

Skulle verkligen älska spelet om det inte var så sjukt trasigt, men just nu är det mest jobbigt att försöka spela med andra. Att bli utkastad ur spelet efter "Level Complete"-texten, och sen inse att spelet inte sparade att man klarat banan... argh. Nåja, det gick ju att klara tillslut, och det är ett jävligt kul spel när det funkar.

Senast ändrad av OhNoSpyware, 24 augusti, 2011 - 10:06.
Copyright Skillpoint™     Chefredaktör: Sebastian Magnusson
Inget material på sajten får kopieras utan tillstånd.