Man5ons bild

Har inte hunnit med att spela förrän nu, och måste helt klart säga att detta är det bästa Halot sedan ettan. Har kört 6-7 nivåer och är klart impad. Detta kommer då från en person som håller Halo 1 som den kanske bästa fps'en genom alla tider.

Dock skall det sägas att jag hatade Halo 2 och ODST, båda två är skitspel. Ettan, trean och nu Reach ligger dock väldigt, väldigt högt på min lista över tidernas bästa spel.

Last chance to lose control

spanjoars bild

Man5on skrev:
Dock skall det sägas att jag hatade Halo 2 och ODST, båda två är skitspel. Ettan, trean och nu Reach ligger dock väldigt, väldigt högt på min lista över tidernas bästa spel.

Hur kan du tycka det? Kampanjen är så jäkla långtråkig!

Jag gillade ettan också, eftersom den var så nytänkande. Men Reach är ju precis samma sak, fast i ny förpackning!

eskimås bild

spanjoar skrev:
Men Reach är ju precis samma sak, fast i ny förpackning!

:love:

Älskar striderna i Reach. Fullskaligt krig på legendary! :D

Och Man5on, hur kan du hata ODST?! |(

c",

spanjoars bild

eskimå skrev:
Älskar striderna i Reach. Fullskaligt krig på legendary! :D

Den känslan får jag om jag spelar online, till exempel Invasion. Men absolut inte när jag spela kampanj. Då känns det fortfarande som första Halo-spelet.

eskimås bild

spanjoar skrev:
Då känns det fortfarande som första Halo-spelet.

Och det skulle vara negativt...? Kan inte påstå att jag håller med heller, hursomhelst.

c",

spanjoars bild

eskimå skrev:
Och det skulle vara negativt...? Kan inte påstå att jag håller med heller, hursomhelst.

Ja, det är väl klart att det är negativt att spelet inte har utvecklats på 10 år. Singleplayerkampanjen är linjär och väldigt upprepande. Men första Halo-spelet är helt klart min favorit.

eskimås bild

spanjoar skrev:
Ja, det är väl klart att det är negativt att spelet inte har utvecklats på 10 år.

Inte nödvändigtvis. If it ain't broke, don't fix it - eller vad brukar man säga? Nämn något FPS-spel som inte är linjärt. Det som gör att Halo är så mycket roligare än resten är ju just att man kan strida i princip hursomhelst. Det är en öppen värld, finns massor olika typer av vapen samt fordon, olika typer av fiender och spelet har en grym fysikmotor som gör att striderna blir extra heta. Dessutom har vi ju uppdragen där man flyger omkring och skjuter i rymden, varefter man även slåss i no-gravity. Vad mer kan man begära? 0:)

c",

spanjoars bild

eskimå skrev:
Det som gör att Halo är så mycket roligare än resten är ju just att man kan strida i princip hursomhelst. Det är en öppen värld, finns massor olika typer av vapen samt fordon, olika typer av fiender och spelet har en grym fysikmotor som gör att striderna blir extra heta.

Fast det är ingen öppen värld, det är snarare en illusion. I Reach finns det oftast en eller två vägar man kan välja mellan. Det är inte som Red Dead Redemtion direkt där man kan ta sig precis hur man vill.

Arsenik (inte verifierad)
Arseniks bild

spanjoar skrev:
Bara jag

Japp. Bara du :)

Man5ons bild

spanjoar skrev:
Hur kan du tycka det? Kampanjen är så jäkla långtråkig!
Jag gillade ettan också, eftersom den var så nytänkande. Men Reach är ju precis samma sak, fast i ny förpackning!

Nu är du säkert en bra människa så du får inte ta det allt för personligt, men sådana uttalande får mig att se rött. Vad exakt förväntar du dig av Bungie?! Att man ska jonglera med pruttande hönor medans Tjeckiens ishockeylag dansar jenka i Lady Gaga-utstyrsel? Det är väl klart som fan att det är "samma sak i ny förpackning", om man då med "ny förpackning" menar "Mycket bättre grafik, extra lulllull, och en HELT NY KAMPANJ!".

Jag blir bara lite så smått förvirrad. Hur vill du egentligen att Halo Reach ska vara? Hur vill du att det fortfarande ska vara "Halo", men samtidigt tillräckligt annorlunda för att du inte ska tänka på Halo 1? Jag tror helt enkelt att du är en person som aldrig blir nöjd, om jag får lov att göra ett snap judgment utan att veta ett dugg om dig :bigsmile:

För mig så kombinerar Reach allt det som är bra med Halo i ett slickt paket. Underbar leveldesign, episka strider och helt rätt känsla. Påminner det om Halo 1? Tack o lov; JA!

eskimå skrev:
Och Man5on, hur kan du hata ODST?!

Flashback-banorna är bra, men varenda sekund jag spenderade i staden fick mig att vilja sluta spela. Jävla backtrackande och repetetiv bandesign. Varenda gång en flashback tog slut och man var tillbaka i natten i staden så ragequitade jag i ren depression |(

eskimås bild

Man5on skrev:
Flashback-banorna är bra, men varenda sekund jag spenderade i staden fick mig att vilja sluta spela. Jävla backtrackande och repetetiv bandesign. Varenda gång en flashback tog slut och man var tillbaka i natten i staden så ragequitade jag i ren depression

Vavava!!? Det är ju så sjukt skön känsla i ODST så att det inte är sant! Själv tyckte jag flashback-banorna var det som gjorde en motiverad att spela vidare, man ville liksom veta vad som hade hänt och skiftandet mellan nu- och dåtid gav spelet variation. :ghost:

c",

Man5ons bild

eskimå skrev:
Själv tyckte jag flashback-banorna var det som gjorde en motiverad att spela vidare

Nu misstänker jag att du inte läste noggrant? Det är ju just flashback-banorna som jag gillade, men allt sabla harvande i staden mellan dessa banor tycker jag var totalt jävla fitt-trist. :~

eskimås bild

Man5on skrev:
Nu misstänker jag att du inte läste noggrant?

Nej, jag läste rätt. Formulerade mig lite märkligt bara. :bigsmile:

Man5on skrev:
men allt sabla harvande i staden mellan dessa banor tycker jag var totalt jävla fitt-trist.

Upplevde det inte alls så, däremot tycker jag att man skulle kunnat lagt in något som gjorde just vandrandet och det där mer värdefullt. Nu var det ju i princip bara att ta sig från punkt A till punkt B för att sedan spela flashbackdelen. Det fanns i och för sig en liten historia om någon tjej man kunde lyssna på men det var väl uppenbarligen inte tillräckligt för att motivera lite extra promenad. 0:)

c",

Man5ons bild

eskimå skrev:
Det fanns i och för sig en liten historia om någon tjej man kunde lyssna på men det var väl uppenbarligen inte tillräckligt för att motivera lite extra promenad.

Ja det var nåt om en tunnelbana tror jag. Lyssnade en gång och sen var det nog med det. Tips från coachen: Loot bör hjälpa spelandet; inte berätta en historia.

Som du säger så borde de ha proppat staden full med saker att hitta, låsa upp nytt gear osv. Att strö ut lite kassettband om nån fiktiv irrelevant karaktär...nej.

spanjoars bild

Man5on skrev:
Nu är du säkert en bra människa så du får inte ta det allt för personligt, men sådana uttalande får mig att se rött. Vad exakt förväntar du dig av Bungie?! Att man ska jonglera med pruttande hönor medans Tjeckiens ishockeylag dansar jenka i Lady Gaga-utstyrsel? Det är väl klart som fan att det är "samma sak i ny förpackning", om man då med "ny förpackning" menar "Mycket bättre grafik, extra lulllull, och en HELT NY KAMPANJ!".

Det var ju PRECIS DET JAG SA. Det är INTE en "helt ny kampanj". Det är ju precis samma jävla kampanj som jag spelade när jag köpte första spelet för 10 år sedan!!

Och självklart man utveckla spelet ytterligare! Jämför första Warcraft med Warcraft 3. Eller jämför första Resident Evil med Resident Evil 5.

Jag älskar online-läget i Halo: Reach och det är riktigt beroendeframkallande. Men kampanjen är upprepande och linjär. Det är min åsikt, och jag kan inte förstå att alla gamers och recensenter har svalt hypen som Microsoft har skapat. Men som sagt, min åsikt. Jag var bara nyfiken om jag var den enda som var besviken på Reach.

Man5ons bild

spanjoar skrev:
Det är INTE en "helt ny kampanj". Det är ju precis samma jävla kampanj som jag spelade när jag köpte första spelet för 10 år sedan!!

Det är det ju inte :D

Enligt ditt resonemang så skulle du klaga på om du raggade upp en brunett en kväll på krogen, gick hem och idkade älskog och efteråt klagar du på henne "vafan det var ju ungefär samma sak som med blondinen förra helgen, ge mig nåt nytt kvinna!". Halo är Halo. Halo är sex kanske man också kan säga i samma andetag. It never gets old.

spanjoar skrev:
Eller jämför första Resident Evil med Resident Evil 5.

Det gör jag gärna. Resident Evil 5 kan med lite tur på hålla upp ett ljus åt Resident Evil 1. Dessa jävla utomhusbanor och brist på zombies som har genomsyrat Resident Evil 4 och 5, där man gått LÅNGT ifrån originalgenren "survival horror", och istället blivit ett actionspel med horribel handkontroll, det är verkligen inte "framsteg" enligt mig. Varje år önskar jag mig av tomten att nästa Resident Evil är exakt som Resident Evil 2 eller Code Veronica. Ge mig lite extra lullull, bättre grafik osv. Inga jävla spanjorer som springer runt och säger "mierda" i tid och otid. O inga jävla snipergevär i ett Resident Evil heller tack.

Dagen då Resident Evil släpptes till Playstation...det var en...bra dag. Det var en episk dag rent av. Sommaren 1996 var EM i England...och Resident Evil.

eskimås bild

spanjoar skrev:
Men kampanjen är upprepande och linjär.

eskimå skrev:
Nämn något FPS-spel som inte är linjärt.

0:)

c",

Man5ons bild

Avverkade ytterligare två banor igår i Reach, först Exodus där man stormade nåt torn inne i staden och sedan den efterföljande banan där man flög omkring över den brinnande staden i en Falcon och landade lite här och där.

Alla får ju ha sin egna åsikt, men min är iaf att dessa två levlar är ren och skär Halo-magi. Dom är en blueprint över exakt så jag vill ha mina Halos. Hoppas nu att resten av spelet fortsätter i samma stil som det har börjat, för ja, det här är i särklass det bästa Bungie har gjort sedan ettan.

Alexanders bild

spanjoar skrev:
Bara jag som tycker att singleplayer-kampanjen är seeeeeeeg och väldigt upprepande?

Ja.

eskimås bild

Man5on skrev:
Avverkade ytterligare två banor igår i Reach

Jag antar att du spelar på Legendary också, då Halo är som bäst? ;)

c",

Josef Diktatorns bild

spanjoar skrev:
Det är INTE en "helt ny kampanj". Det är ju precis samma jävla kampanj som jag spelade när jag köpte första spelet för 10 år sedan!!

Näääääääääää.... det är det ju verkligen inte. Visst grundkonceptet är oförändrat men konstigt vore ju annars. Samma sak gäller Half-Life, Resistance och allt annat inom FPS-genren som fått mer än en del.

Själv är jag helt på Man5on´s linje. Reach är helt klart det bästa Halo-liret. Kampanjen är varierad, intensiv och överraskande välskriven (jag bryr mig om karaktärerna).
Sedan är MP´n en enda stor våt dröm den också. En given fullpoängare i min bok och lätt mitt GOTY. :love:

F.K... in the coffee...

Maxxons bild

http://www.newgrounds.com/portal/view/549991

Är det...

...

... bra? :cry:

Man5ons bild

Slutet kom lite väl hastigt, hade nog väntat mig en lite mer episk sistabana. Blev rent av lite paff när creditsarna började rulla. Men allt som allt...sjukt bra spel och en ytterst värdig avslutning för serien.

spanjoars bild

Haha, det är ju helt meningslöst att vara kritisk mot Halo i en Halo-tråd :p Tråkigt att alla är så hjärntvättade så att de inte kan se något negativt med spelet.

På tal om vakuum, nu har jag 41/49 achievements! :)
Någon annan som grindar?

Haha.. precis så där känns det! :p

Senast ändrad av spanjoar, 21 oktober, 2010 - 20:34.
Man5ons bild

spanjoar skrev:
Tråkigt att alla är så hjärntvättade så att de inte kan se något negativt med spelet.

Tycker att jag har en ytterst sober syn på det här med kvalité i spel. Hjärntvätt hade ju varit att säga "Exakt ALLA Hejlospel är BEST!! Utom Warsch för det gjorde inte bungie! MEn alla andra é BEST!".

Jag är den första att kritisera när kejsaren är naken. Fråga bara kaktusen, vi har en bra saying som går långt tillbaka, men essensen är "It's a piece of shit, walk away.".

Men iaf, jag hyllar Reach just pga att det går tillbaka till det viktiga, det som gjorde Halo 1 så in i norden fantastiskt. Just pga att det får mig att minnas hur man kände med ettan. Någonting som faktiskt har saknats i de tre mellandelarna har återfunnits.

Med hela Reach nu i backspegeln så vill jag dock säga att det var för kort, jag hade väntat mig mer än nio banor, och framförallt en mer episk avslutning. Så där blir det minus. Hade även gärna sett en bana där man flyger runt med en mindre flygare. Allmänt saknades det lite vidsträckta banor med vehicles. Bästa banan i trean är ju den där man spöar Scaraben med en Jackal (eller vad heter fyrhjulingen?), lite fler sådana episoder hade inte skadat i Reach.

Men som tidigare sagts, det är för mig utan tvekan det bästa Halo't sedan ettan. Helt magiskt vackert och så mycket kvalité rakt igenom.

eskimås bild

spanjoar skrev:
Tråkigt att alla är så hjärntvättade så att de inte kan se något negativt med spelet.

Eller så är det allmänna intrycket att det är ett bra spel, helt enkelt. :tard:

Du har fortfarande inte svarat på min fråga. 0:)

c",

spanjoars bild

Man5on skrev:
Men iaf, jag hyllar Reach just pga att det går tillbaka till det viktiga, det som gjorde Halo 1 så in i norden fantastiskt. Just pga att det får mig att minnas hur man kände med ettan. Någonting som faktiskt har saknats i de tre mellandelarna har återfunnits.

Håller med. Första Halo var helt fantastiskt, och Reach kommer helt klart på en andraplats.

Man5on skrev:
Med hela Reach nu i backspegeln så vill jag dock säga att det var för kort, jag hade väntat mig mer än nio banor, och framförallt en mer episk avslutning. Så där blir det minus. Hade även gärna sett en bana där man flyger runt med en mindre flygare. Allmänt saknades det lite vidsträckta banor med vehicles. Bästa banan i trean är ju den där man spöar Scaraben med en Jackal (eller vad heter fyrhjulingen?), lite fler sådana episoder hade inte skadat i Reach.

Tack för din redogörelse :)
Men jag tycker ändå att man ska spela kampanjen co-op med en polare för att inte tröttna. Att spela Reach själv känns lite som att spela Gears of War själv.

Man5on skrev:
Det gör jag gärna. Resident Evil 5 kan med lite tur på hålla upp ett ljus åt Resident Evil 1. Dessa jävla utomhusbanor och brist på zombies som har genomsyrat Resident Evil 4 och 5, där man gått LÅNGT ifrån originalgenren "survival horror", och istället blivit ett actionspel med horribel handkontroll, det är verkligen inte "framsteg" enligt mig. Varje år önskar jag mig av tomten att nästa Resident Evil är exakt som Resident Evil 2 eller Code Veronica. Ge mig lite extra lullull, bättre grafik osv. Inga jävla spanjorer som springer runt och säger "mierda" i tid och otid. O inga jävla snipergevär i ett Resident Evil heller tack.

Resident Evil har utvecklats, om det är till det bättre eller sämre får man avgöra själv. Att de "tänker utanför lådan" och tänjer på gränser inom genren är absolut inget negativt i min mening, det kallas att experimentera och kan ofta resultera i något bra. Bungie har däremot inte experimenterat, de har kört safe och släppt ännu ett Halo-spel som inte skiljer sig speciellt mycket från de tidigare spelen. De vet att om de skulle göra något annorlunda skulle alla Halo-fanboys bojkotta spelet och då hade det antagligen inte sålt lika bra. Fanboys är konservativa och bungie har bara gett fansen vad de vill ha istället för att utveckla spelet. Skönt att det är det sista Halo-spelet, så att bungie får testa sina vingar.

eskimå skrev:
Eller så är det allmänna intrycket att det är ett bra spel, helt enkelt. :tard:
Du har fortfarande inte svarat på min fråga. 0:)

"Det allmänna intrycket" är att Pokémon-spelen är bra. Eftersom de sammanlagt har sålt 200 miljoner upplagor. Eller tetris som har sålt 125 miljoner, eller the sims som totalt också har sålt 125 miljoner.

Vilken fråga? :)

Senast ändrad av spanjoar, 22 oktober, 2010 - 02:08.
eskimås bild

spanjoar skrev:
"Det allmänna intrycket" är att Pokémon-spelen är bra. Eftersom de sammanlagt har sålt 200 miljoner upplagor. Eller tetris som har sålt 125 miljoner, eller the sims som totalt också har sålt 125 miljoner

Vad är din poäng? Du nämner tre spel som uppenbarligen attraherar miljontals personer ur olika målgrupper men menar att de är dåliga spel? Sen när har ett barn inte gillat Pokémon? Jag kan till och med än idag påstå att de första spelen är bra spel - för om man ska vara ärlig räcker det med de första spelen. Jag har dessutom haft hur kul som helst med The Sims, vilket jag också kan säga om Tetris. 8)

spanjoar skrev:
Vilken fråga?

Nämn ett FPS-spel som inte är linjärt.

spanjoar skrev:
bungie har bara gett fansen vad de vill ha

Sorry, men det här ska vara negativt? :bigsmile: Eller menar du att de som inte är fans inte får vad de vill ha? :~

Senast ändrad av eskimå, 22 oktober, 2010 - 14:16.

c",

spanjoars bild

eskimå skrev:
Sorry, men det här ska vara negativt? :bigsmile: Eller menar du att de som inte är fans inte får vad de vill ha? :~

De gör vad fansen VILL HA inte vad de själva VILL GÖRA. Förstår du skillnaden? Det är precis som om du skulle ha kyssa din mamma, utan din vilja. Men du vet att det är vad din mamma vill.

eskimå skrev:
Nämn ett FPS-spel som inte är linjärt.

Det är ingen fråga. Men i alla fall:

Crysis, Far Cry 2, S.T.A.L.K.E.R, Borderlands, Fallout 3 ... osv. osv

Men jag har absolut inget emot linjära spel, men det var någon annan här i forumet som hävdade att man fick en känsla av fullskaligt krig och jag vet att flera spelsidor har hävdat att spelet är "open world".

eskimå skrev:
Vad är din poäng? Du nämner tre spel som uppenbarligen attraherar miljontals personer ur olika målgrupper men menar att de är dåliga spel? Sen när har ett barn inte gillat Pokémon? Jag kan till och med än idag påstå att de första spelen är bra spel - för om man ska vara ärlig räcker det med de första spelen. Jag har dessutom haft hur kul som helst med The Sims, vilket jag också kan säga om Tetris. 8)

Min poäng: Försäljningssiffror talar inte om hur bra ett spel är.

Du menar snarare att på Halo-forum på andra spelforum så är det allmänna intrycket att Halo: Reach är bra. Men då glömmer du bort miljontals människor som också har spelat spelet men som inte vistas på internetforum eller kanske internet i huvudtaget.

Senast ändrad av spanjoar, 23 oktober, 2010 - 15:04.
eskimås bild

spanjoar skrev:
Det är precis som om du skulle ha kyssa din mamma, utan din vilja. Men du vet att det är vad din mamma vill.

Jämför du det här med incest?

spanjoar skrev:
Min poäng: Försäljningssiffror talar inte om hur bra ett spel är.

Vad talar det om då? Hur hjärntvättade folk är, som du sa?

spanjoar skrev:
Men då glömmer du bort miljontals människor som också har spelat spelet men som inte vistas på internetforum eller kanske internet i huvudtaget

Du vet lika mycket som jag om vad de miljontals människorna tycker om spelet - i princip ingenting. Du kan ju inte använda det som grund för att visa att det finns en mycket större del människor som är lika kritiska till spelet som du. Därför måste man förhålla sig till försäljningssiffrorna och det allmänna intrycket på spelforum liksom i recensioner att dessa reflekterar vad spelarna tycker om spelet. Jag menar, det finns uppenbarligen samband.

spanjoar skrev:
Crysis, Far Cry 2, S.T.A.L.K.E.R, Borderlands, Fallout 3 ... osv. osv

Och på vilket sätt förutom sämre vapenbalans, strider och fiender erbjuder de här spelen en annorlunda upplevelse än Halo?

Senast ändrad av eskimå, 23 oktober, 2010 - 18:39.

c",

Copyright Skillpoint™     Chefredaktör: Sebastian Magnusson
Inget material på sajten får kopieras utan tillstånd.