I samma anda som Bergs fina tråd om CRPG kommer här också tråden om peka-och-klicka-äventyr. Här kan man samtala om, hylla och såga alla typer av klassiska äventyrsspel. Främst handlar det om att ge varandra tips om bra spel i genren men också om att lyfta fram kommande spel i peka-och-klicka-stil.
En stor källa till glädje för oss gamla äventyrsfantaster är därför Scummvm, som kan spela en stor del av de kultiga Lucas Arts-spelen från förr, men också flera av Westwoods och Revolutions titlar. De som inte funkar med Scummvm brukar i regel gå bra att starta upp med hjälp av Dosbox.
Smidigast är det dock att införskaffa spelen på Gog.com, där man i gengäld slipper trixa allt för mycket med andra verktyg för att få igång dem. De har knappast allt men en del godis går att finna. Fler tips på bra ställen att inhandla spel välkomnas varmt i tråden.
Monkey Island, Sam & Max och Myst i all ära men här är några av mina personliga favoriter (kompletterar med fler senare). Fyll gärna på med era egna i tråden.
The Neverhood
Komiskt och skruvat äventyr som var fantastiskt vackert för sin tid. Med en leranimerad värld stöpt i en färgglad Tim Burton-liknande stil kändes det smått unikt i sin framtoning. Soundtracket var dessutom fantastiskt.
Sanitarium (finns på Gog.com)
Obehagligt skräck-äventyr som utspelar sig i en surrealistisk värld där man som mentalsjukhuspatient försöker återskapa sitt minne. Innehåller allt från missbildade barn till läskiga spöken och galna gudar. Bra skit med andra ord!
The Dig (finns på Steam)
Stämningsfull och välberättad sci-fi-historia där självaste Steven Spielberg faktiskt var med på ett hörn. En del överdrivet frustrerande pussel men annars ett oerhört engagerande spel av mer seriöst slag. För mig är det Lucas Arts allra bästa.
Skillpoints tips på bra peka-och-klicka-äventyr:
The Neverhood
Sanitarium
The Dig
The Conquest of Longbow
Simon the Sorcerer 1 och 2
Beneath a Steel Sky
The Longest Journey
Dreamfall: The Longest Journey
Toonstruck
Hector: Badge of Carnage
Broken Sword
Phantasmagoria
Gabriel Knight 2: The Beast Within
Gray Matter
Botanicula
Machinarium
Resonance
Gemini Rue
Det här är min kopp av te.
The Conquest of Longbow
Under sin storhetstid släppte Sierra X-antal äventyrsspel, men få verkar ha spelat Conquest of Longbow som är ett peka-klicka-äventyr baserat på Robin Hood. Jag hade en speciell period när jag var väldigt fascinerad av legenden om Robin Hood och suktade mycket efter det här spelet. När jag äntligen fick tag i det till min Amiga så var det fel på en av disketterna, så jag fick aldrig chansen att spela klart det. Men det är ett spel som jag ändå tycker håller än idag, så kan ni få tag i det så bör ni spela det.
Spelklassiker Musik - Spelmusik varje vecka.