För en tid sedan upplyste Ina mig om ett speciellt sätt att spela Pokémon som populärt kallas "Nuzlocke-challenge". Det går helt enkelt ut på att skapa sig en egen uppsättning regler om hur Pokémon får spelas och syftar endast till att ge en annorlunda upplevelse av ett spel man redan kan utantill.
Häromdagen satt jag och funderade lite på hur man kan hitta på liknande koncept för andra spel eftersom jag var lite småsugen på att dra igång GTA IV igen men redan klarat det några gånger. Jag tänkte att jag skulle försöka spela så laglydigt som jag kan mellan uppdragen och även under uppdragen om det är möjligt. Istället för att springa och sno alla bilar jag får syn på så måste jag hålla mig till taxi tills jag har tillräckligt med pengar för att gå ut på nätet och köpa mig en egen skrothög att ta mig runt i.
Jag ska försöka hålla mig till trafikens regler i den mån det går, och om jag ändå skulle råka göra något som förargar farbror polisen så får jag vackert ta mitt straff och betala böter. Däremot kommer jag nog att låta spelet skicka mig till närmsta sjukhus om det skulle gå illa, trots att man skulle kunna ha som regel att när man dör så är man död och får starta om från början.
Anledningen att jag gör en tråd om detta är att jag tror det skulle kunna bli riktigt intressant att höra om några andra här har liknande idéer om olika spel att dela med sig av. Så skriv gärna om du brukar göra något liknande och hur du går tillväga, eller om du bara får en idé till något liknande.
Just GTA-varianten har jag själv gett mig på i GTA III efter att jag tröttnade totalt på spelet efter att var och varannan spelomgång slutade i ren kaos
Då valde jag att göra precis tvärtemot och vara helt laglydig, det funkade en tid innan jag tröttnade på det också ^^
Annars är det ett fenomen som jag också har lekt runt lite med och tycker är skitkul sätt att skapa variation i sitt spelande. Det exempel jag kommer på på rak arm är från World of Warcraft där vi varje fredag hade events i vårt guild som var helt dedikerade till att spela spelet på något sätt som inte hör till vanligheterna. Exempelvis gav vi oss på en extra stark level 10-fiende (Hogger för de som spelar spelet) i en grupp om en massa level 1-karaktärer. Eller sprang genom halva spelvärlden då också som level 1-karaktärer med många roande dödsfall som följd.
Ett annat exempel som inte kommer från mig utan var någon på Gamereactor-redaktionen (tror det var Jonas Mäki) som fick för sig att sno och samla alla skedar i hela Cyrodiil i Oblivion och lagra dem i sitt hus. Fenomenet att skapa unika och personliga utmaningar i spel är verkligen riktigt kul och ser fram emot fler svar i tråden
| Samarbetar i CoOp-cirkeln - http://skillpoint.se/coop | Podradiopratar i Skillpod - http://www.skillpoint.se/podradio/skillpod |