Nahojs bild

För en tid sedan upplyste Ina mig om ett speciellt sätt att spela Pokémon som populärt kallas "Nuzlocke-challenge". Det går helt enkelt ut på att skapa sig en egen uppsättning regler om hur Pokémon får spelas och syftar endast till att ge en annorlunda upplevelse av ett spel man redan kan utantill.

Häromdagen satt jag och funderade lite på hur man kan hitta på liknande koncept för andra spel eftersom jag var lite småsugen på att dra igång GTA IV igen men redan klarat det några gånger. Jag tänkte att jag skulle försöka spela så laglydigt som jag kan mellan uppdragen och även under uppdragen om det är möjligt. Istället för att springa och sno alla bilar jag får syn på så måste jag hålla mig till taxi tills jag har tillräckligt med pengar för att gå ut på nätet och köpa mig en egen skrothög att ta mig runt i.

Jag ska försöka hålla mig till trafikens regler i den mån det går, och om jag ändå skulle råka göra något som förargar farbror polisen så får jag vackert ta mitt straff och betala böter. Däremot kommer jag nog att låta spelet skicka mig till närmsta sjukhus om det skulle gå illa, trots att man skulle kunna ha som regel att när man dör så är man död och får starta om från början.

Anledningen att jag gör en tråd om detta är att jag tror det skulle kunna bli riktigt intressant att höra om några andra här har liknande idéer om olika spel att dela med sig av. Så skriv gärna om du brukar göra något liknande och hur du går tillväga, eller om du bara får en idé till något liknande. :)

Jonas Wahlström i ett samtal om vildsvin:
"Det är viktigt att komma ihåg att det är nassarna på två ben som är de största svinen."

Andreas Bergs bild

Just GTA-varianten har jag själv gett mig på i GTA III efter att jag tröttnade totalt på spelet efter att var och varannan spelomgång slutade i ren kaos :p Då valde jag att göra precis tvärtemot och vara helt laglydig, det funkade en tid innan jag tröttnade på det också ^^

Annars är det ett fenomen som jag också har lekt runt lite med och tycker är skitkul sätt att skapa variation i sitt spelande. Det exempel jag kommer på på rak arm är från World of Warcraft där vi varje fredag hade events i vårt guild som var helt dedikerade till att spela spelet på något sätt som inte hör till vanligheterna. Exempelvis gav vi oss på en extra stark level 10-fiende (Hogger för de som spelar spelet) i en grupp om en massa level 1-karaktärer. Eller sprang genom halva spelvärlden då också som level 1-karaktärer med många roande dödsfall som följd.

Ett annat exempel som inte kommer från mig utan var någon på Gamereactor-redaktionen (tror det var Jonas Mäki) som fick för sig att sno och samla alla skedar i hela Cyrodiil i Oblivion och lagra dem i sitt hus. Fenomenet att skapa unika och personliga utmaningar i spel är verkligen riktigt kul och ser fram emot fler svar i tråden :D

| Samarbetar i CoOp-cirkeln - http://skillpoint.se/coop | Podradiopratar i Skillpod - http://www.skillpoint.se/podradio/skillpod |

OhNoSpywares bild

Jag spelar ju Nuzlocke-Pokémon, förstås :D
Har även gjort lite saker i WoW. Jag och Johan skaffade tex Noble-titeln på så låglevlade karaktärer som möjligt. Vi skapade varsin karaktär och gjorde bara Noblegarden-grejer med dem. Tror det var på lvl 3-4 eller så som vi fick titlarna.
Jag försökt mig även på Explorer-titeln med en så låglevlad som möjligt. Tror jag gjorde halva Northrend innan jag gav upp hela spelet :D
Har även gett mig på lite utmaningar i The Sims 3. Där kan man hitta på grymt mycket saker. Legacy är väl det mest populära. Det handlar om att spela sig igenom 10 generationer och få så mycket poäng som möjligt (vilket man får av att tex uppfylla simmars livsmål och sådant).

Skulle vilja hitta fler spel där det går att göra sånahär saker utan att det blir störigt eller tråkigt (tex att spela Spel X utan att levla eller nåt annat som "gimpar" en för mycket). Hmm.

Edit: Hittade en lista på TV Tropes (förstås) över sånt här: Self-Imposed Challenge. Lite intressant läsning, även om de flesta låter himla trista just för att det ska göras så svårt hela tiden (mycket som handlar om att inte uppgradera, inte levla, inte använda några färdigheter osv.) men också för att många inte är spelarskapade utan sådant som det till och med finns achievements för.

Senast ändrad av OhNoSpyware, 13 maj, 2012 - 19:36.
Nahojs bild

OhNoSpyware skrev:
men också för att många inte är spelarskapade utan sådant som det till och med finns achievements för.
Mjo, jag får känslan av att såndat här var betydligt vanligare i äldre spel innan achievments gjorde sitt intåg i alla spel. Jag gillar 'cheevos när de är "rätt" gjorda, men det är långt ifrån alltid de är det tyvärr :(

Jonas Wahlström i ett samtal om vildsvin:
"Det är viktigt att komma ihåg att det är nassarna på två ben som är de största svinen."

Starfighter Johanssons bild

De enda spelen jag går in i med ett bestämt sätt att spela på är shoot 'em ups, där jag aldrig tillåter mig själv att använda en enda continue. Det orsakar förvisso en hel hög med shoot 'em ups jag aldrig sett slutet på, men tusendubblar glädjen i de jag lyckas klara.

VodkaCitrons bild

Jag har trophies, det räcker för det mesta ^^ Men om man blir för bra i något spel så brukar jag öka svårighetsgraden. Typ "köra Tekken online, men inte blocka, ta samma karaktär som motståndaren" och dylikt. Men har aldrig haft lusten att göra ett Pokemon spel ännu längre, eller rättare sagt, det har aldrig varit nödvändigt. Mitt save på Diamond är 150timmar, min max level är 75 och jag har bara 80 Pokémons :p

Händer ju att man festar till det liksom för att få det mer utmanande. Men skulle aldrig ha en lista framför mig med saker man får och inte får göra, det gör bara saken tråkigare enligt mig iaf :p

Eller... Jag har sånna listor ibland, men då gäller det ju MMORPG där jag är guildledare :p "Man får bara hjälp med sin quest ifall man har hjälpt andra, saker man inte behöver för andras klasser ska in i guildhallen" m.m.

Absolut - För män som kan sätta gränser.

Copyright Skillpoint™     Chefredaktör: Sebastian Magnusson
Inget material på sajten får kopieras utan tillstånd.