Jag skulle vilja ha tips på bra indiespel, både gamla och nya.
Själv kan jag starkt rekommendera LIMBO, en helt fantastisk och sällsam historia där man spelar som en pojke som vaknar upp i skogen. Man vet inte vad man gör där eller vad som kommer att hända. Hela spelet är i svartvitt, och den skira, lummiga atmosfären tillsammans med starka konstraster, skuggor och ljus bidrar till en en mystisk stämning. Musiken är också väldigt passande, lika trevande som resan genom skogen ter sig. Sedan ska man pussla sig framåt och ta sig förbi diverse fällor.
Man inser snart att man inte är ensam i skogen, och sällan har ett spel skrämt mig så mycket, utan att ens vara ett skräckspel. Spelet är konstigt, obehagligt och helt fantastiskt. De obehagliga vidunder man möter uppenbarar sig som skuggvarelser, någon slags spegling av inre ångest och osäkerhet. Och enda sättet att fly undan döden är att fortsätta framåt och möta nya hinder.
Jag spelade det på ps3 men jag tror det går att få tag på via Steam också.
Dela gärna med dig av dina egna tips!
Asbra spel, det finns på 360 också!
Mitt favoritindiespel är i dagsläget Passage. Gratis nerladdning: http://hcsoftware.sourceforge.net/passage/ (funkar på windows, os x, både intel och ppc samt linux och vad jag vet även på ios) Jag vill inte säga något om det, för en bekant till mig som läst vad recensenterna tyckte om det - hatade det.
Det är en ganska intressant motreaktion, om exempelvis tidningen LEVEL skriver en mustig analys om hur fantastiskt konstnärligt ett visst indiespel är så vill man nästan på pin kiv inte tycka om det. Och om man ger en ärlig chans når det sällan upp till de höjder man fått intrycket av efter en hyllande text. Eller så är det bara jag och min bekantskapskrets som inte gillar att bli skrivna på näsan om hur vi ska uppleva spel, jag vet inte... Det är en diskussion för en annan tråd!
Fast Striker är ett ballt shoot 'em up från samma indieutvecklare som gjorde Last Hope och Gunlord. Deras spel hittar du billigast på Dreamcast.