Du har just rivit av plasten på spelet du har sett fram emot så länge, luktat lite på asken för att sedan snabbt stoppa i det i valfri spelapparat. Efter att ha bjudits på en kort introfilm som egentligen inte säger så mycket står du framför en meny med 8 olika klasser kort sammanfattade, 18 olika reglage för att anpassa utseendet på din protagonist och en tom namnruta. Vad gör du?
Relativt många spel kör på taktiken att din karaktär är ett tomt skal som du som spelare får fylla efter eget tycke, ofta utan någon som helst vetskap om hur spelet fungerar eller vad den övergripande historien kommer att handla om. Hur handlar du i dessa slags spel? Skippar du editorn helt och trycker på start på en gång? Har du en standardkaraktär komplett med namn, yrke och utseende som du kör på i alla spel? Gör du en karaktär på måfå bara för att ogilla den och sedan starta om spelet om och om igen?
Själv har jag något av en hatkärlek till spel som erbjuder mig en massa valmöjligheter innan jag har kommit in i spelet. När jag presenteras med olika reglage skall jag maniskt fram och fingra på dem, även om min karaktär ser helt ok som den är. Ofta spenderar jag oproportionerligt mycket tid att trimma ögonbryn och välja ögonfärg.
Kön och namn på min protagonist varierar mycket från spel till spel. Efter att snabbt scanna mina valmöjligheter väljer jag en grund och filar på den, namn väljer jag alltid sist efter hur min karaktär ser ut då (och ibland sitter jag i tjugo minuter på startskärmen bara för att jag inte kommer på ett namn som passar).
Utseendet växlar det med men jag har en riktig pet-peeve mot anatomiskt deformerade ansikten på mina karaktärer (även om jag nästan aldrig ser det under spelets gång) så oftast får jag starta om en 2-3 gånger för att jag inte kunde se hur långt min karaktärs haka stack ut i model-editorn. Jag har nog sett introduktionen till Mass Effect ett dussintal gånger vid det här laget, och jag är bara ett par timmar in i spelet.
När det kommer till min karaktärs yrke så kör jag nästan uteslutande på någon slags ranger/tracker (tänk Ray Mears med en pilbåge). I spel som innehåller en modernare arsenal får det oftast bli en sniper eller liknande som substitut. Gärna kompletterat med andra lite sneaky överlevnadstrick i cyberpunkframtiden; datorhackning, förmåga att reparera utrustning, elektronik och liknande.
Hur ser din standardkaraktär ut?
Trådens mening är läskig. Eftersom folk kan sno ens stil innan man har kunnat skapa karaktärerna

I mitt fall blir det FFXIV som inte har släpps än till PS3 och vill därför inte sabba något. Eftersom jag har karaktärer med för/efternamn och med biografier, roligt att rollplaya lite extra ibland
Men jag sitter ofta och pillar väldigt länge i menyn, men oftast finns det inte SÅ himla många alternativ, inte så att det finns 500 ögon, utan det är väll sådär 3-20st.
Är det tidigt MMORPG, så försöker jag först norpa alla mer kända användarnamn, som huvudkaraktärer ifrån anime eller andra spel.
Jag kör oftast inte med "VodkaCitron" på karaktärer, för det är opersonligt och ser allmänt fult ut, men själva kontot får gärna heta så. Om absolut alla nick man vill ha är upptagna, så får det helt enkelt bli ett ord eller en mening på Japanska.
Absolut - För män som kan sätta gränser.