Josef Diktatorns bild

Den 19 Januari så släpps ett spel som kan komma att skapa historia eller få spelindustrin att skippa konsoll-mmos i ett par deccenier till.
Spelet jag talar om är såklart DC Universe Online som släpps på PC och Playstation 3 samtidigt och det är superhjältefasoner i mmo-tappning som står på menyn.

Om det ska bli en välsmakande gourmémiddag eller en ryslig soppa återstår ännu att se men om det smakar gott kan det lätt bli ett av årets största spelfester.
Som urgammal serienörd så har jag svårt att bli annat än fånigt upphetsad över möjligheten att utforska en hel värld som hemmasnickrad superhjälte/skurk tillsammans med tusentals andra likasinnade dårar.
Förutom det fantastiska att man spelar som superfjant så finns det andra element som lockar för min del.
För det första så är spelet ett actionspel i mmo-form, det vill säga man springer själv runt och utdelar slag, skjuter plasmaskott eller svingar sig upp för närmsta skyskrapa, det är med andra ord inte ett WoW med spindelmannenpyjamas utan ren och skär serieaction i stort format.

SOC har tydligen också fått till en bra kontroll med pad, så man måste inte sitta med tangentbord och mus som det vanliga är i ett mmo, vilket jag som konsollnörd ser som något jättestort.

Spelet börjar med att man får välja om man vill vara skurk eller hjälte, krafter och skapandet av en dräkt såklart. I själva dräkt och karaktärskapandet kan man antingen bygga en helt egen karaktär från scratch eller välja en arketyp från serierna om man så vill.

Som vanligt när det är mmo-spel så tillkommer en månadsavgift men SOC har lovat dyrt och heligt att man kommer få valuta för pengarna i form av nytt material varje månad och patchar regelbundet.

På fredag kommer detta och det kommer bli sjukt spännande. Kommer förmodligen skapa en skurk och en hjälte och som vanligt är mitt psn: Fahlke

Kan dra storyn lite kortfattat.

I framtiden knycker superelakingen Brainiac all världens superkrafter från skurkar och hjältar och förintar dom alla, utom en, självaste Lex Luthor. Lex flyr från Brainiac och lyckas roffa med hans små robotliknande superkraftmyggor som han tar med sig till nutiden och släpper loss dessa över världen. Detta leder till att en jävla massa svenssons berikas med S-vitamin och börjar genast sy i spandex.
Lex varnar världens superhjältar för framtidens fasor och ber dessa guida alla nOOb-hjältar och förberede dessa inför Brainiacs attack.
Detta presenteras i en äckel-läcker trailer som finns på nätet.

Håller tummarna att detta blir asbra!

F.K... in the coffee...

Andreas Ljungströms bild

Mycket fin trådtitel. ;)

Josef Diktatorn skrev:
Detta presenteras i en äckel-läcker trailer som finns på nätet.

Antar att du menar denna? Riktigt fet ivf. :love:

Ollebros bild

testade Betan KORT KORT, verkade intressant. på PS3 då. det funkade ju faktiskt att spela. men körde ca 10 min endast.

In the beginning the Universe was created.
This has made a lot of people very angry and been widely regarded as a bad move.

TTV
TTVs bild

Jag tycker det ser intressant men jag gillar inte att betala för att spela spelet alá Wow-style. Om man slapp det skulle jag definitivt vara mer intresserad.

Mathias Novaks bild

Rekommenderar Champions Online istället som blir gratis nästa vecka.

Som DC Universe Online, fast mycket, mycket bättre.

Josef Diktatorns bild

Mathias Novak skrev:
Som DC Universe Online, fast mycket, mycket bättre.

Har du redan hunnit lira DC? Motivera gärna vad som är dåligt med DC om du menade att du tycker det är dåligt.

Champions klarar tyvärr inte min dator av och konsollbiten lockar vida när det kommer till DC.

F.K... in the coffee...

Aggesans bild

Josef Diktatorn skrev:
Champions klarar tyvärr inte min dator av och konsollbiten lockar vida när det kommer till DC.

Hej på dig Fahlke! Allt väl med dig?
Kul att du ska köra DCUO, vi måste se till att hamna på samma server!
Appropå DCUO vs Champions så väljer jag DC helt enkelt för att jag kan sitta i soffan med handkontrollen och peta mig i naveln medans jag spelar. Det är HELT avgörande.

Josef Diktatorns bild

Aggesan skrev:
Kul att du ska köra DCUO, vi måste se till att hamna på samma server!

Ja såklart. Kommer starta som skurk.
Aggesan skrev:
Appropå DCUO vs Champions så väljer jag DC helt enkelt för att jag kan sitta i soffan med handkontrollen och peta mig i naveln medans jag spelar. Det är HELT avgörande.

Samma här och så älskar jag superhjälte-serier och DC har många bra karaktärer, ska bli spännande att se hur dessa används.

Aggis vi kan väll hålla lite kontakt på fredagen då och bestämma vart vi ska leka.

F.K... in the coffee...

Aggesans bild

Josef Diktatorn skrev:
Aggis vi kan väll hålla lite kontakt på fredagen då och bestämma vart vi ska leka.

Det får tyvärr vänta lite för min del. PS3'an är på lagning efter en släng av ylod. Tidigare har den haft problem med BD-läsaren. Ett riktigt måndags exemplar.

Josef Diktatorns bild

Har spelat nu nästan hela helgen och jag gillart! Antar att man nästan måste vara lite av en serienörd för att uppskatta detta fullt ut men det har många kvalitéer. Det är jävligt snyggt, superhjältekänslan är total och stridssystemet är smidigt och bra.
Mitt favoritmove hittils är att få en brinnande meteroit att kraschlanda in i fienderna, sedan kan man plocka upp meteoriten och dunka den i skallen på dom.

Har valt Superman som mentor och har därför rollen tank/dps. Krafterna är eldbaserade. Jag kan flyga och kallar min superdonna för Righteous Hammer.

F.K... in the coffee...

Aggesans bild

Josef Diktatorn skrev:
Jag kan flyga

Nice! :bigsmile:

Jag beställde det idag från spelbutiken, så jag får det väl förhoppningsvis redan imorgon... eller på fredag.

Anyways, vilken server lirar du på, och är du onding eller goding?

Alexanders bild

Josef Diktatorn skrev:
Har spelat nu nästan hela helgen och jag gillart! Antar att man nästan måste vara lite av en serienörd för att uppskatta detta fullt ut men det har många kvalitéer. Det är jävligt snyggt, superhjältekänslan är total och stridssystemet är smidigt och bra.
Mitt favoritmove hittils är att få en brinnande meteroit att kraschlanda in i fienderna, sedan kan man plocka upp meteoriten och dunka den i skallen på dom.

Har valt Superman som mentor och har därför rollen tank/dps. Krafterna är eldbaserade. Jag kan flyga och kallar min superdonna för Righteous Hammer.

Hur är det som MMO då, jämfört med WoW och andra "klassiska" MMO?

Gör man quests åt NPC:s? Spelar man i grupp? Finns det "instanser" med bossar och loot? Dödar man varandra i "world PvP"? Finns det "instanser" för PvP? Finns det något motsvarande raidande?

Utifrån det jag har sett har jag inte förstått mer än att man spelar som superhjälte eller superskurk och "springer/flyger runt och slåss".

Senast ändrad av Alexander, 2 februari, 2011 - 18:23.
Josef Diktatorns bild

Alexander skrev:
Hur är det som MMO då, jämfört med WoW och andra "klassiska" MMO?

Ofta känns det mer som ett tredjepersons actionspel med mmo-inslag. Visst man gör fortfarande uppdrag åt NPC´s och gör instanser men känslan i DCUO är inte alls i närheten av mer klassiska mmo-titlar.

F.K... in the coffee...

Alexanders bild

Josef Diktatorn skrev:
Ofta känns det mer som ett tredjepersons actionspel med mmo-inslag. Visst man gör fortfarande uppdrag åt NPC´s och gör instanser men känslan i DCUO är inte alls i närheten av mer klassiska mmo-titlar.

Hmm ok. Måste väl testa själv för att riktigt förstå, antar jag.

Aggesans bild

Och nu har även jag tagit på mig den färgglada trikån! Ni hittar Lectro på servern For All Seasons (pve). Han är en onding. Lirar du fortfarande, eller har du släppt det, Fahlke? Jag dingar lvl 9 när som helst nu, så vi skulle ju kunna göra någon Alert, eller vad säger du?

Copyright Skillpoint™     Chefredaktör: Sebastian Magnusson
Inget material på sajten får kopieras utan tillstånd.