Nästa Defon-kväll
Torsdag 8e September, 21.00
Kontorsstolsdiktatorer
Andreas Berg
Gustav Granlund
Kletet (demo)
Sundance Kid (demo)
UfU (spelledare)
Vargavaka
Nätverksguide
DEFCON kräver lite pillande med portar för att skapa spelsessioner. För att ställa in detta har Introversion ställt samman en nätverksguide. Ta gärna några minuter med guiden och kolla om du kan agera spelledare. Säg gärna till i tråden om så är fallet.
---
Media
---
Jag hade tänkt känna pulsen på om det är några som är sugna på att pricka en kväll för att spela lite DEFCON. DEFCON är Introversions gamla multiplayer-RTS som släpptes något år efter Darwinia där du itar rollen av en världsledare i ett globalt kärnvapenkrig. Spelet stödjer upp till sex spelare samtidigt och spelas i fem olika faser där du placerar ut missilsilos, radarstationer, flygbaser och skepp för att försöka utplåna dina motståndare med så få förluster som möjligt bland dina egna invånare. Även om spelet tekniskt är ett RTS har det ett väldigt långsamt tempo och påminner mer om Risk än StarCraft. Då det egentligen inte går att vinna DEFCON (det gäller att förlora minst) så är det mer av en (något obehaglig) upplevelse än ett tävlingsinriktat spel.
DEFCON finns tillgängligt till PC, Mac och Linux via Steam eller Introversions webshop (där det även finns i boxad version). Det går att köpa löst eller som en del i Introversions samlingsbox som innehåller studions samtliga spel (Uplink, Darwinia, DEFCON och Multiwinia). En samlingsbox som är väl värd pengarna om du inte har tagit del av Introversions spel tidigare.
För den som är sugen att pröva på finns det även en demoversion av spelet. Demoversionen har ett antal begränsningar gentemot det fullständiga spelet varav de två viktigaste är att en demospelare enbart kan agera spelledare i sessioner med maximalt två spelare (vilket i praktiken betyder att han inte kan agera spelledare för en DEFCON-kväll) samt att maximalt en spelare i en session kan vara en demospelare (resten måste ha det fulla spelet).
Själv har jag inte spelat det sedan det var nytt men jag skulle, som sagt, gärna ta en kväll och återuppliva det lite grann igen. De (som jag hoppas) är intresserade får anmäla intresse i tråden så får vi försöka planera ett par kvällar framöver.
Jag är definitivt sugen. Jag har inte spelat DEFCON i mer än några minuter dock så man lär inte se skogen för alla svampmoln hos mig, men lite stryk måste man få ta.
Skillpoint.se - Be there or be sär