Andreas Ljungströms bild

Dags att dra mitt strå till stacken här känner jag, för vad är väl ett spelforum utan en fet Zelda-tråd? Vi har alla hört historien om en ung Miyamoto och hans små upptäcksfärder bland grottor och skogar i hemstaden Sonobe. Men i den här tråden pratar vi om våra egna minnen från de upptäcksfärder vi själva fått vara med om i Zelda-spelen. Vi hypar kommande spel, diskuterar den komplicerade tidslinjen och avgör vilket spel som är det bästa. Allt som rör Zelda med andra ord.

Huvudserien:
The Legend of Zelda
The Adventure of Link
A Link to the Past
Link's Awakening
Ocarina of Time
Majora's Mask
Oracle of Ages
Oracle of Seasons
Four Swords
The Wind Waker
Four Swords Adventures
The Minish Cap
Twilight Princess
Phantom Hourglass
Spirit Tracks
Skyward Sword

Fräcka Zelda-länkar:
Radio Speltorsks Zelda-special (del 1 och 2)
Zeldapedia
Zelda Universe

Aktuellt:
The Legend of Zelda: Skyward Sword, release 18 november

Trailer:

Omröstning: 
Vilket Zelda-spel är det bästa?
A Link to the Past
40% (4 röster)
The Wind Waker
30% (3 röster)
Ocarina of Time
10% (1 röst)
Link's Awakening
0% (0 röster)
Twilight Princess
10% (1 röst)
Majora's Mask
10% (1 röst)
Skyward Sword
0% (0 röster)
Nåt annat (skriv i tråden)
0% (0 röster)
Andreas Ljungströms bild

Edge ger Skyward Sword full pott (10/10)!

"Firstparty experiments have tested Wii’s boundaries, deducing what does and doesn’t work. Their findings resonate throughout Skyward Sword. In Wii Sports-powered bomb bowling. In skydiving and swordplay learnt on a Wuhu holiday. In the surreal beauty and orchestral bombast beamed down from Super Mario Galaxy. In the metallic Metroid chu-chunk of a door lock. Even the opinion-dividing Wii Music is vindicated in subtle moments of auto-tuning cleverness. How apt that this ultimate tale of heromaking should see Nintendo’s hardware become the console it was always meant to be."

Peppen! :love:

VodkaCitrons bild

1: A Link to the Past
2: Ocarina of Time
3: Majora's Mask
4: The Legend of Zelda
5: The Adventure of Link
6: Twilight Princess
7: The Wind Waker

Zelda :love:

Slår vad om att ingen här inne delar samma lista ^^ Ser fram emot Skyward! Lär dock inte sätta vantarna på spelet förrän våren 2012 och ska få tag på kontrollen även, då jag inte äger en Remote+.

Fin tråd! :) :beer:

Absolut - För män som kan sätta gränser.

Starfighter Johanssons bild

VodkaCitron skrev:
Slår vad om att ingen här inne delar samma lista ^^

Detta vill jag se! Här är min!

1. A Link to the Past
2. Twilight Princess
3. Ocarina of Time
4. The Legend of Zelda
5. Link's Awakening
6. The Wind Waker
7. Phantom Hourglass
8. Spirit Tracks
9. The Adventure of Link
[...]
39. Majora's Mask

Jag har ännu inte spelat: Oracle of Ages, Oracle of Seasons, Four Swords, Four Swords Adventures, The Minish Cap och Skyward Sword.

Vargavakas bild

Min lista ser ut ungefär så här. Jag har fortfarande ett antal spel i serien som jag bara har påbörjat, och ett par som jag inte har testat.

1. The Wind Waker
2. Four Swords Adventures
3. A Link to the Past
4. Annat

Sebastian Magnussons bild

1. A Link to the Past
17. Alla andra.

Definitionen av glädje är försvinnande plattformar.

Andreas Ljungströms bild

Om någon undrar varför Skyward Sword finns med bland alternativen i omröstningen beror det på att man kan gå in och ångra sin röst i efterhand. Så skulle ett senare spel äga röven av alla tidigare så kan man alltså välja att omplacera sin röst. Fiffigt inte sant!

Spännande att se era listor!

Vargavaka skrev:
2. Four Swords Adventures

Det där är nog en rätt så ovanlig favorit men inte alls oförtjänt på nåt sätt. Ett väldigt underskattat co-op-spel sanna mina ord! Missar precis min egna topp 5-lista faktiskt:

1. A Link to the Past
2. Twilight Princess
3. The Wind Waker
4. Link's Awakening
5. Ocarina of Time

Skyward Sword har för övrigt blivit recenserat av Official Nintendo Magazine UK där det fick 98/100.

"98 It's not something we say lightly, but the Zelda series really has never been this good...[Skyward Sword is the] best Zelda game ever made."

Låter fortsatt lovande med andra ord även om jag i ärlighetens namn inte riktigt litar på recensioner från officiella Nintendo-tidningar... :p

VodkaCitrons bild

Rätt förvånad att ingen har Ocarina som 1a just nu :p

Absolut - För män som kan sätta gränser.

Vargavakas bild

Andreas Ljungström skrev:
Det där är nog en rätt så ovanlig favorit men inte alls oförtjänt på nåt sätt. Ett väldigt underskattat co-op-spel sanna mina ord!

Jag spelade det även under ganska optimala förutsättningar, med fyra spelare under en långhelg, så det hjälper ju till. Sedan tycker jag att det är trevligt att de tänjer lite på formeln. Four Swords är Zelda-seriens mysko mix-tape med funky remixar av de klassiska hitsen :)

Skyward Sword verkar ju inte helt fel om Edge gav det full pott. Jag får se vad de skriver om det när numret dimper ned i brevlådan.

Senast ändrad av Vargavaka, 26 oktober, 2011 - 22:28.
Andreas Ljungströms bild

Vargavaka skrev:
Jag spelade det även under ganska optimala förutsättningar

Ja, det krävs en del för att det ska upplevas på bästa sätt. Körde själv igenom de med två andra personer så var nära nog. Känns som en uppföljare kan göra sig grymt bra till Wii U för övrigt om man slipper slipper sladdar och GBA-enheter.

Vargavaka skrev:
Jag får se vad de skriver om det när numret dimper ned i brevlådan.

Jag länkar till online-recensionen ovan om du inte orkar vänta. ;)

Vargavakas bild

En uppföljare kan egentligen göra sig bra till vilken hemkonsol som helst. Visst var det lustigt att "hoppa in" i gameboy-skärmen, men på det stora hela skulle det göra sig finfint med en vanlig kontroll.

Tack för länken, jag glömmer alltid bort att Edge publicerar mycket av sitt material online. Jag får se om nyfikenheten blir för stor, annars föredrar jag alltid att läsa text på papper.

Kletets bild

Av de jag har spelat fullt ut är det nog:

1. A Link to the Past
2. Ocarina of Time
3. Majora's Mask
4. The Wind Waker
5. Phantom Hourglass

I can't remember to forget you.

1. A Link to the Past
2. Twilight Princess

:beer:

Andreas Ljungströms bild

10 dagar kvar, nedräkningen kan börja...

Whaaaat, får VI spelet två dagar innan USA? Det var som fan..

OhNoSpywares bild

Alltså, till och med jag som inte alls gillar Zeldaspelen blev lite sugen på denna...

Andreas Ljungströms bild

OhNoSpyware skrev:
Alltså, till och med jag som inte alls gillar Zeldaspelen blev lite sugen på denna...

Skulle matcha min guldfärgade Zelda-DS fint! :love:

OhNoSpyware skrev:
inte alls gillar

Haha, typiskt dig Ina att först bry dig när det släpps något onödigt dyrt och pråligt. :D

OhNoSpywares bild

Starfighter Johansson skrev:
onödigt dyrt

Ja den kostar hela ETTHUNDRA mer än att köpa en ful3DS + spelet separat på Webbis ;)
Men ja. Ganska typiskt mig :D

Priset för den där smaskiga bundlen är alltså 2190 kr.

Synd att man inte har en massa pengar att slänga ut på spelkonsoler man egentligen inte är intresserad av ;D

Den svarta är väl inte ful? Fast jämfört med den här Zelda-versionen är klart alla 3DS fula. :) Fast om man tänker att det kostar bara 100 kronor mer än "vanligt" 3DS + spelet så får man förutsätta att man köper DS-spel till fullpris i butik. Så galen blir jag aldrig. Nevaaaahh!

Andreas Ljungströms bild

Var har ni andra förresten förhandsbokat ert Skyward Sword och vilken version av spelet väljer ni? Jag avbokade precis min order på Cdon och bokade istället på Electro World. 350 spänn är ändå 350 spänn. :p

Carefaces bild

Jag åker och köper det på release, vågar inte riskera att inte få det på releasedagen.
IGN klassade precis det här spelet 10/10 "Masterpiece". :love:

Perggs bild

Har mitt bokat på Cdon men får se hur det blir nu när jag kan spara lite pengar.
Bra tips herr Ljungström!

Per Gustafsson
Twitter: Per_Machine

Andreas Ljungströms bild

Prologen avklarad efter två timmars spelande. Nu börjar äventyret på riktigt.

Andreas Ljungströms bild

Levels chefredaktör Tobias Bjarneby pratar Skyward Sword i P3 Populär idag. Programmet startar 10.00.

http://sverigesradio.se/

Carefaces bild

Hur jävla bra är musiken i Skyward Sword? Jag dör.. :love:

Andreas Ljungströms bild

Careface skrev:
Hur jävla bra är musiken i Skyward Sword? Jag dör..

Håller med. Den är helt fantastisk. :)

Carefaces bild

Håller med. Den är helt fantastisk. :)

Jag föll speciellt för ett stycke när Zeldas pappa kommer och pratar med Zelda och Link i början, ska scouta youtube lite och se om jag inte kan hitta den. :)

Carefaces bild

17:41 :love:

Andreas Ljungströms bild

Har anlänt till det första templet nu. Jag börjar uppskatta rörelsekontrollen mer och mer, nästan varenda liten fiende känns som ett hot den här gången och det går inte att svinga wiimoten som en galning. Det känns lovande inför de riktiga bossarna.

Perggs bild

Fick meddelande om att det var postat nu, en ledig fredag har sällan varit mer välkommen!

Per Gustafsson
Twitter: Per_Machine

Copyright Skillpoint™     Chefredaktör: Sebastian Magnusson
Inget material på sajten får kopieras utan tillstånd.