Efter att jag börjat spela The Old Republic och i samma vända köpte den då galet billiga Dungeons & Dragons-samlingen (innehåller Baldurs Gate 1&2, Planescape Torment, Icewind Dale 1&2 och The Temple of Elemental Evil) har jag fått ett enormt sug av att sluka västerländska rollspel, både gamla som nya.
Men eftersom detta är retro-sektionen av forumet tänkte jag ta i akt att diskutera lite gamla klassiska CRPG och se om vi inte kan tipsa varandra om vilka godbitar som man verkligen bör spela. Vilka som kanske håller måttet bättre än andra idag. Speciellt i samband med Kickstarter-projektet att finansiera en uppföljare till Wasteland som ju är lite av en föregångare till några av mina favoritspel nämligen Fallout-serien.
Så vilka är enligt dig de bästa klassiska CRPG-spelen? Finns det bortglömda spel som kanske förtjänar mer uppmärksamhet (typ som Planescape Torment)? Vilka är dina favoritminnen från dessa klassiska episka resor?
Skillpoints lista över bra CRPG
Fallout 1 och 2
Baldurs Gate 1 och 2
Planescape: Torment
Icewind Dale 1 och 2
The Temple of Elemental Evil
Arcanum of Steamworks and Magic Obscura
Neverwinter Nights (?)
Knights of the Old Republic 1 och 2
Jade Empire
Dungeon Master
Eye of the Beholder
Lands of Lore
Wizardry
Bards Tale
Stonekeep
Ultima-serien
Knights of Legend
Betrayal at Krondor
Finfin tråd! Jag hoppas den utmynnar i ett par oupptäckta guldkorn man inte kände till innan.
Älskade Fallout 1 och 2 när det begav sig och ser väldigt mycket fram emot Wasteland 2 som trots allt var inspirationskälla till nyss nämnda spel. Äger alla spel i Baldurs Gate-serien men har knappt rört dem. Har kört några timmar av Planescape Torment men efter en olycklig datorkrasch och sen sparfilen försvann har jag inte fått tummen ur igen. Men jag ska definitivt köra igenom det en vacker dag, gillade verkligen det jag hann uppleva.
Vad säger du Berg, ska vi ta oss an Planescape Torment tillsammans och göra en podcast av det?
http://radiospeltorsk.se http://farfarsparadoxen.se