Jag skall inte hymla. Jag älskar Steam och tycker i mångt och mycket att digital distribution har öppnat mer dörrar än de har stängt. Men i dessa digitala tider där spel levereras som nedladdningsbara episoder och Ubisoft skär ner på förpackningsmaterial saknar jag ändå någonting; tjocka pappkartonger och manualer i fullfärg med bakgrundshistoria som inte levereras i spelet. Jag är barnsligt förtjust i ambitiösa spelförpackningar och på den punkten är dagens spel överlag ganska torftiga.
Vilka är era favoritmanualer och omslag? Vad går ni igång på när det kommer till ytan (bokstavligt talat)? Vad skall ingå i en spelmanual och vilka extra godbitar hittar ni gärna när ni öppnar en spelförpackning?
Jag rotade lite bland mina spel för att hitta några personliga favoriter. Tyvärr har jag inga gamla förpackningar till PC och hemdatorer liggande här (men desto mer anledning att skapa en tråd och fiska efter bilder från er) så det fick bli ett par lite nyare spel som ändock är riktigt fint förpackade.
Först ut bland mina val är MGS2. Själva DVD-fodralet är inte alltför spektakulärt (även om det ser helt ok ut) så jag nöjde mig med att scanna manualen. Manualen är ganska tunn egentligen, vad som gör att den står ut är själva innehållet. Manualen förtäljer en alternativ version av introduktionen på själva spelet i serieformat och introducerar alla nyheter till kontrollen medan det gör det.
Det andra spelet som jag valde är Introversions boxade version av Defcon. Skivan med jorden i wire-frame är nog en av de snyggaste jag har sett och representerar bra vad som komma skall. När man sedan slår ut manualen (vilken är tryckt på tjockt gulbrunt papper) bjuds det på en redigt tjock manual med överlevnadstips efter katastrofen uppblandat mellan själva spelinformationen. Allt formgivet i en enhetlig stil som passar ämnet.
Och sist så tog jag PAL-versionen av SotC. Framsidan är egentligen inte särskilt speciell; en mysig bild som dras ner av att titeln är tryckt alldeles för stort med ett ganska fult typsnitt. Vad jag däremot verkligen gillar är själva formatet, digipack med kartonghölje lyckas med att vara PC-charmigt utan att ta upp för mycket plats och de tillhörande vykorten är trevliga om lite menlösa. (Ico skulle även funka här, där är titeln snyggare tryckt, men SotC har betydligt mer enhetliga tryck på alla delar av förpackningen.
Vad jag själv verkligen skulle vilja se mer av som extramaterial är kartor. Och då menar jag inte generella WoW-världskartor eller alldeles för smått upptryckta kartor (som i Chrono Trigger) utan stora detaljerade kartor med mycket information. De enda nya spel jag kan komma på som gör kartor okej är GTA-serien och de spelen spelar jag bara sporadiskt. Om någon har exempel på spel med mysiga kartor får de gärna scanna dem
Så, goa spelmanualer och förpackningar. Vilka är era favoriter?
edit: Jag skall väl även inte sticka under stol med att Sebastian Magnussons "unpacking-video" influerade mig i att dra upp det här ämnet
Ah, förpackningar, samt en fysisk kopia av spelet på skiva. Jag undviker Digitalt distribuerade spel så långt som bara möjligt, och jag skulle gärna betala extra för att få ett spel i fysisk form, (dock är det alternativet dock billigare för det mesta).
Jag vill ha en "riktig skiva". Jag vill ha en manual med licensnyckeln vackert tryckt på baksidan och jag vill ha ett fodral att ställa i hyllan, istället för bara filer på datorn. Ska jag bara ha spelet digitalt på datorn kunde jag lika gärna laddat ner det i min mening.
När jag köper spel så är det bara fysiska kopior som gäller, förutom när det endast är digital distribution som gäller. Det känns inte lika lagligt annars, och just att ha fodralet i hyllan, manualen och allt. Fast jag är inte ett särskilt stort fan av manualer. Jag vill ha dem i spelfodralet, men jag läser dem i princip aldrig. Jag läser i princip aldrig manualer. Trial and Error all the way, eller Manualer är det man roar sig med när man för en gångs skull köpt spel i en butik och sitter i bilen hem, eller när spelet man beställt håller på att installeras. Då läser man manualen och försöker få bakgrundshistorien. Att bläddra igenom manualen i PDF-form på datorn är inte samma sak.
Sen kan jag dock inte riktigt säga vad jag tyckt mest om i manualform o.s.v, och omslag finns det en hel del jag gillar. T.ex. Mirrors Edgeomslaget, även Hearts of Iron III-omslaget gillar jag. Sen finns det några fler men jag kan inte komma på just nu vilka spel det var.
Sen, något jag verkligen uppskattar när det kommer till spelmanualer är färg. När manualen är tryckt i färg blir jag glad, det känns lite exklusivare.
Jaja..