A Golden Wake

Recension - PC - fre 10 oktober 2014, kl 08.39

Släppdatum: 2014-10-09    Genre: Äventyr
Utvecklare: Grundislav Games    Åldersgräns: 12+

"Ett suveränt, men aningen spretigt och lätt, äventyrsspel av den gamla skolan"

Gemini Rue och Resonance är två utmärkta bevis på att den klassiska äventyrsgenren är långt ifrån död, om det nu är någon som fortfarande hävdar det. Wadjet Eye har med härlig retrotouche tagit de gamla äventyrsspelen in i 2010-talet. Gemini Rue var härligt noiresque med filosofiska undertoner och Resonance ett mer ambitiöst och omfattande spel, men båda fantastiskt bra. Att Wadjet Eye nu utökar sin portfölj med utvecklarna Grundislav Games retrodoftande A Golden Wake är inte konstigt, däremot sticker det ut på ett lite speciellt sätt som direkt fångade mig.

A Golden Wake är något så fantastiskt som en berättelse om en framgångsrik fastighetsmäklare i 20-talets New York som på grund av lite dåligt kamratskap tvingas söka lyckan på annat håll. Alfred "Alfie" Banks bestämmer sig helt enkelt för att fara till oexploaterade och soliga Miami, där han ska skapa sig framgång för att hedra sin faders namn. Gång efter annan reflekterar jag över hur fantastiskt trevligt det är med en "vanlig" berättelse om något så ospännande som fastighetsmarknaden. Grundislav Games lyckas ändå att fånga mig genom finurliga och varierande pussel som tar Alfie framåt i berättelsen och i tiden. Efterhand som tjugotalet passerar blir protagonisten mer och mer framgångsrik, men tyvärr tar karriären inte den fart som han väntat sig. Ett par kapitel stund in i spelet ställs man därför inför ett intressant val som klyver spelet i två riktningar. Jag vill ogärna spoila något, utan nöjer mig helt enkelt med att utlova en intressant vändning.

Inramningsmässigt i A Golden Wake är så retro det kan bli. Grundislav Games har verkligen plockat fram allt det som kittlar en gammal äventyrsräv utan att helt ha struntat i att ta med sig lite nya idéer. De nya idéerna märks främst i de minispelsaktiga pusselmoment som bland annat innebär att man måste para ihop hus med potentiella köpare, eller att syna byggnationsfel i ett hus. Ett stort plus ska utvecklarna även ha för den otroligt stämningsfulla musiken och ett röstskådespeleri som stundtals är överraskande bra. Det märks för övrigt att Grundislav Games har äventyrshistorien med sig - A Golden Wake är berikat med ett antal syftningar till några av mina favoritspel, exempelvis Leisure Suit Larry som hedras med en episod på kubansk mark.

Även om det finns mycket positivt att säga om A Golden Wake är spelet tyvärr aningen för spretigt för att ramhandlingen ska hålla hela vägen. Det blir stundtals lite hackigt med korta episoder som inte fördjupar vare sig karaktärer eller handling tillräckligt. A Golden Wake är dessutom ganska enkelt, det är sällan jag känner mig intellektuellt utmanad i någon större utsträckning. Jag kan dock inte undvika att rekommendera A Golden Wake för alla er som liksom jag älskar äventyrsspel av den gamla skolan. Ni lär inte bli besvikna.