Angry Birds Star Wars

Recension - IOS - fre 9 november 2012, kl 12.58

Släppdatum: 2012-11-08    Genre: Pussel
Utvecklare: Rovio Mobile    Åldersgräns:

"George Lucas och Rovios skapelser fungerar fint ihop!"

Jag gillar verkligen Angry Birds och äger samtliga versioner av Rovios spel om de kacklande fjärderfäna. Vi har till och med dubbletter av några av spelen vilket nog placerar mig på ”superfantast”-delen av anhängarskalan. Konceptet är lysande och även om jag aldrig skulle vilja hävda att spelen ens nuddar någon typ av briljans eller mästerverksgrad så har jag alltid kul med ett nytt Angry Birds-spel, även om nyheterna är få.

Nu när fåglarna kommer utrustade med lasersvärd i den senaste adaptionen är det bara att kapitulera, Angry Birds Star Wars var ett givet inköp så snart det anlänt på App Store. Jag ska inte ljuga, visst finns det tendenser till mjölkning när Star Wars-etiketten klistras på Angry Birds-serien, men å andra sidan görs det med bravur. Speciellt om man diggar varumärket sedan tidigare.

När det klassiska Star Wars-temat dundrar ur min Iphones högtalare i en ny skön Angry Birds-remix är det svårt att inte dra på smilbanden och leendet blir ännu större så fort en ny känd karaktär introduceras. Luke, Han Solo och alla vi känner igen från George Lucas episka science fiction-saga gestaltas på ett bedårande vis. Dessutom har de blivit begåvade med förmågor vi känner igen från filmserien. Luke kan svinga sitt lasersvärd, Obi Wan använder kraften och Han Solo avfyrar sin laserpistol med ett simpelt tryck på skärmen.

Angry Birds Star Wars blandar friskt från tidigare spel och vi får både en dos av Space med sina gravitationsfält men också mer klassiska banor vi känner igen från de första delarna. Star Wars-inkarnationen är en oerhört lyckad Angry Birds-titel och varumärket gör sitt för att spä på behovet av att spela vidare för att upptäcka nya karaktärer. Det blir fortfarande repetitivt och spelet är snabbt avklarat, men Rovio fortsätter trots allt att leverera perfekt underhållning för toalettbesöket eller den kortare tågresan.

Jesper aka @hadirajans bild

Det får bli ett köp ändå på detta. Tack Andreas för övertygandet :)