Bad Piggies

Recension - IOS - tis 2 oktober 2012, kl 09.42

Släppdatum: 2012-09-27    Genre: Pussel
Utvecklare: Rovio Mobile    Åldersgräns:

"De gröna grisarna lockar till experimentlusta"

Det går bra för Rovio Mobile. Med Angry Birds har man erövrat hela världen och inte minst mobilspelsmarknaden. Kanske inte för att man utvecklat ett enastående spel, utan för att det är simpelt, lättförståeligt och tilltalar både mormor och femåriga Olle. Det är ett spel alla kan spela och det är imponerande hur de finska spelutvecklarna lyckats med att bevara den gigantiska spelarbasen med kontinuerliga uppdateringar och uppföljare. Men nu har det blivit dags att ge sig på ett spel som inte bär namnet Angry Birds, Bad Piggies är här.

Det man konstatera snabbt (och kanske lite förvånande) är att efterföljaren trots de grafiska likheterna är ett helt annat spel. De gröna antagonisterna från Angry Birds-serien har ersatt de ilskna fåglarna och istället för att förstöra och riva fysikbaserade banor präglas det nya spelet av uppfinningsrikedom och experimentlusta. Varje bana inleds med att man på ett rutnät ska fördela ut olika föremål. Här hittar vi träramar, hjul av olika slag, fläktar, ballonger, exploderande lådor, skakade kolsyrade drycker och alla möjliga potentiella fordondelar. Tidigt i spelet är delarna man kan använda sig av få och det är inte heller speciellt svårt att ta sig i mål med sitt rangliga fordon. Precis som i föregångaren är det kluriga att göra det med finess. Inga tre stjärnor om man inte helt prickfritt klarar banan alltså. När man anser sig nöjd med sitt bygge startar man helt enkelt banan och kan bara hålla tummarna för att den hemmasnickrade helikoptern eller den fjäderstudsande bilen tar sig hela vägen till mål. Senare i spelet låser man dessutom upp ett sandlådeläge där man får möjlighet att bygga riktigt avancerade fordon och svårighetsgraden höjs därefter betydligt.

Bad Piggies är med andra ord inte lika lättillgängligt som föregångaren. Att tjonga iväg kacklande fåglar med en slangbella klarar varenda människa av medan den här titeln både kräver eftertänksamhet och tålamod. Det är trots att de gröna svinen känns igen ett helt nytt spel och det kommer inte tilltala alla på samma sätt som Rovios dundersuccé gjorde. Det blir riktigt knepigt en bit in i spelet och jag kan tänka mig att många blir frustrerade och ger upp. Man har förvisso en mekaniker som kan hjälpa till med att bygga det perfekta fordonet för just den banan man fastnar på, men lömskt nog kostar han en slant att anställa. Rovio bjussar visserligen på några fria mekaniker om man gillar deras Facebook-sida, men räkna med att få stånga pannan blodig för att få till de optimala fordonskombinationerna om du väljer att helt skippa hjälp.

Jag gillar Bad Piggies. Det finns ett mycket större djup i hur spelet är uppbyggt än i tidigare titlar från Rovio. Upplägget känns väldigt finurligt trots sin enkla fasad och de galna snickerierna man kan åstadkomma fick mig att dra på smilbanden många gånger. Det är dessutom ett oerhört prisvärt spel med många banor som i flera fall går att klara på olika sätt beroende på hur man sätter ihop sin farkost. Iphone-versionen jag har spelat kostar sju kronor medan Ipad-varianten kostar 22. Till Android kostar det ingenting. Det är inte direkt så att plånboken gråter. Bad Piggies är ett stillsammare alternativ för oss som besitter en smula tålamod och gillar problemlösning. Rovio-charmen vi känner igen finns dock kvar. Det är ett lika färgglatt spel som sin storebror och de runda grisarna grymtar och studsar omkring på samma lustiga sätt som de brukar. Banorna är korta och därför perfekt anpassade till formatet. Det går att riva av ett par banor på några minuter men det går också att grotta ner sig en längre tid om man vill bygga det ultimata fordonet i sandlådeläget.

Jag känner ändå av en mättnadskänsla efter en stunds spelande och även om Bad Piggies på många sätt är ett finurligt och välgjort spel blir det lite monotont efter ett tag. Banorna ser likadana ut i slutet av spelet som när man börjar spela och fordonsbyggandet kan bli lite enahanda. Det lyfter aldrig till några oanade höjder utan det man tidigt ser är också vad man får. Inget fel med det egentligen men jag känner att Rovio kunde gått ännu längre med konceptet. Fler miljöombyten, en annan uppdragsdesign och fler, ännu galnare delar att leka med hade kunnat göra Bad Piggies till ett fantastiskt spel. Nu är det "bara" bra. Men det är å andra sidan inte dåligt.