Beat Da Beat

Recension - Multi - tors 3 mars 2016, kl 18.22

Släppdatum: 2016-03-11    Genre: Shoot 'em up
Utvecklare: 2Players    Åldersgräns:

"Ett rytmbaserat shoot 'em up med dubstep, neonfärger och pixlar!"

Bullet hell-elementet är närvarande!
Hur ska ett shoot 'em up som är framtaget för pekskärm portas till PC utan att gå miste om den omedelbara kontrollen? Genom att låta spelaren styra med musen, naturligtvis. Beat Da Beat är ett rytmbaserat shoot 'em up som tar steget från våra mobila enheter in i våra speldatorer och lyckas göra sig riktigt hemmastadd när allt kommer omkring. Skeppet skjuter automatiskt medan vänster musknapp avfyrar bomben och höger musknapp aktiverar specialattacken. Snabbt och lätt att plocka upp och bara börja spela.

Lås upp nya skepp, uppgradera dem och ge dig ut på ett nytt försök!
Det finns en del shoot 'em ups som blir enklare ju längre tid vi lägger ner på dem. Alltså som låter oss låsa upp bättre och bättre förutsättningar att klara dem i form av starkare vapen, fler bomber, större sköldar och så vidare. Senast jag lät ett sådant fånga min uppmärksamhet under någon längre period rörde det sig om Radiant Silvergun. Nu har jag återigen blivit smått beroende av att levla upp ett (eller till och med flera) skepp, fast den här gången rör det sig inte om ett kultförklarat Saturnlir utan om det stöddiga lilla mobilspelet Beat Da Beat. Twisten spelet har med sig i bagaget, utöver möjligheten att låsa upp skepp och uppgradera dessa på olika vis, är att fienden attackerar i takt med den dubstep som spelas i bakgrunden. Detta är långt mycket trevligare än som i DubWars där musiken styr spelarens egna skottsalvor och alltså lämnade mig snopen och stendöd mer än vad jag orkade med. Nu är det i stället fiendeskotten som lyder trummans slag och jag kan därmed få en känsla av hur och när situationen kan komma att bli hektisk, genom att helt enkelt lyssna på låtarna.

Här ser vi ett par av de många skeppen som finns i spelet. De har både olika attacker och ser väldigt olika ut också.
Problemet med ett sådant här upplägg är att många dubsteplåtar är åt skogen för långsamma, de kan ta väldigt god tid på sig att bygga upp till renset vi vill höra och där det kanske funkar rent musikaliskt blir det bitvis ganska drygt att behöva spela spelets tidigare skeden om och om igen där ganska lite händer. Det är först i de sista banorna som musiken, och därmed de färgsprakande fiendeskotten, går loss ordentligt och det närmast hypnotiska flytet uppstår. Men då går det bananas fullständigt också.

Beat Da Beat är inte ett spel jag tänker återkomma till på daglig basis och nöta likt ett riktigt mustigt shoot 'em up (främst för att jag redan klarat det och att det inte är särskilt poängcentrerat), det är i stället ett spel jag kan tänka mig att dra igång när jag har några minuter till övers och jag känner mig sugen på lite färgglatt ögongodis - lite som det säkert var tänkt när det ursprungligen skapades för våra telefoner.