Call of Duty: Black Ops

Recension - Xbox 360 - tors 11 november 2010, kl 14.16

Släppdatum: 2010-11-09    Genre: Förstapersonsskjutare
Utvecklare: Treyarch    Åldersgräns: 18+

"Call of Duty funkar lika bra utan Infinity Ward som med"

Call of Duty: Black Ops har en lockande premiss. Kalla kriget är nutidshistoriens kanske mest spännande epok och lämpar sig utmärkt för rafflande agentäventyr. Efter att ha hunnit småtröttna på såväl andra världskriget som modern krigföring känns det helt rätt att få rodda runt i 60-talets Kuba, Laos och Vietnam och Black Ops presenterar historiska miljöer och scenarier på ett väldigt övertygande vis.

Tyvärr känns själva spelupplägget också som en historisk relik. Kanske inte ända från 1968, men man kan i alla fall blicka ett decennium tillbaka utan att se några nämnvärda förändringar. Det är samma skriptade lerduveskytte som serien kört på sedan sin tillkomst. Ducka i skydd, ladda om, knäpp några elakingar och upprepa sedan. Gud nåde den som försöker avvika från vattenruschkanan och hitta på kreativa lösningar på de taktiska problemen, i bästa fall händer ingenting men lika ofta är det dödsstraff som gäller. Alla spel behöver inte vara stora sandlådor, men lite interaktion förväntar jag mig ändå i min interaktiva underhållning och när spel som Far Cry har snart sju år på nacken så känns det som att tiden har sedan länge sprungit ifrån Call of Dutys kampanjupplägg.

Men okej, Black Ops har sina poänger. Presentationsmässigt övertygar det rejält och under kampanjens bästa stunder blir man faktiskt insugen i de maffiga scener man deltar i. Bäst är det när det verkligen omfamnar tidsåldern och drar igång tidstypiska slagdängor från Stones eller Creedence mitt under brinnande actionsekvenser. Black Ops är spelvärldens motsvarighet till Transformersfilmerna, en häftig yta men ganska tomt inuti. Inte på något sätt en plåga att ta sig igenom, men aningen oengagerande och oinspirerat.

Detta står i tydlig kontrast till flerspelarläget som av sin natur är betydligt mer dynamiskt och oförutsägbart. Och precis som tidigare i serien, fantastiskt välgjort. Nu skall man inte påstå att det heller bryter någon ny mark, men med mänskligt motstånd krävs betydligt mindre justeringar för att det skall kännas fräscht och kul och trånga lilla kartan Nuketown har redan blivit en ny personlig favorit för mig som är shotgunhora. Den största förändring som tillkommit är annars en valuta som används för att köpa vapen och utrustning. Det som gör detta intressantare än rena erfarenhetspoäng - som för övrigt också finns kvar - är möjligheten att satsa dem i tävlingar mot andra spelare. Bara spänningen i att riskera att förlora sina poäng gör det mer rafflande än en vanlig omgång men dessa “wager matches” har som också betydligt mer udda spelregler, exempelvis att alla startar med endast en kula och utökar sitt ammunitionsförråd genom att döda andra spelare. Något annat som är väldigt trevligt är att man nu kan spela mot datorstyrda botar, det kanske inte är så fruktansvärt kul i sig men det ger en välkommen möjlighet att träna sig på alla de nya banorna utan att behöva skämma ut sig med sin okunskap online.

En träig kampanjdel till trots är detta alltså ändå Treyarchs bästa Call of Duty-spel. Det redan fantastiska flerspelarupplägget har breddats, utökats och förbättrats och även om det är tidigt att uttala sig känns det åtminstone än så länge i klass även med det bästa Infinity Ward spottat ur sig i serien. Kort sagt är Call of Duty: Black Ops som Call of Duty brukar vara. Vilket fortfarande räcker väldigt långt.

Dom borde få pluspoäng för att 70% av dom som köpt spelet till pc inte kan spela alls. :)

Alexanders bild

Det blir förmodligen ett köp av detta, förr eller senare... Det står ändå en del andra saker högre på listan.

Lillbirros bild

Jag skulle säga att Call of duty INTE klarar sig utan Infinity Wards. Treyarchs värdelösa AI på kampanjens svåraste svårighetsgrad är helt retarded... och att man väljer att inplementera en FUCKING RADIOBIL!?!?! i multiplayern får mig att ligga sömnlös på nätterna. Vems påfund var det egentligen?

Josef Diktatorns bild

Radiobilen är ju helt underbar Lillbirro!

Enligt mig är detta ett kalas kul spel och roligare blir det när man låser upp den andra zombie-banan. Tänker inte avslöja ett jota men den presenterar en högst osannolik historisk händelse (underbart är bara förnamnet).

mrkndrs bild

Jag gillar dock Transformers, "I am Optimus Prime", grymt! (inte bara till ytan).. :)

I övrigt verkar det som ett intressant spel, kanske blir ett köp när det sjunker i pris.