Dead Nation

Recension - Playstation 3 - fre 19 november 2010, kl 10.49

Släppdatum: 2010-12-01    Genre: Shoot 'em up
Utvecklare: Housemarque    Åldersgräns: 18+

"En omtumlande resa i en fantastisk zombie-apokalyps"

Zombies, dessa zombies. Hur många vi än dödar så kommer det alltid fler. Jag råkar älska dessa levande döda, men även jag kan hålla med om att zombiekvoten i dagsläget befinner sig på gränsen till översvämning. Med detta i åtanke är det smått ironiskt att jag nu ska försöka bedriva konsumentrådgivning till er och uppmana er till att direkt köpa Dead Nation när det släpps. Låt mig förklara varför.

Man blir snabbt omringad, vilket aldrig är en bra idé.
Utifrån sett har inte Dead Nation många faktorer som talar för sig. Handlingen består av i stort sett samma karbonkopia som används i de allra flesta zombie-berättelser. Du spelar en av två valbara karaktärer med snarlika förutsättningar, ensamma och övergivna i en zombiehärjad stad. Men det är när man kommer in i spelet, får känna på den rena och precisa kontrolluppsättningen, den täta tunga atmosfären och de stilistiskt snygga stillbilderna i mellansekvenserna som man också börjar förstå att Dead Nation är ett spel att räkna med.

Det är svårt att grafiskt kräva mer av ett nedladdningsbart spel än vad man får i Dead Nation. Visst, mellansekvenserna består som regel endast av stillbilder, men dessa är riktigt snygga och fungerar väl med den övriga presentationen. Anmärkningsvärt är också vilken detaljrikedom det finns i spelandet, där i stort sett varje föremål går att interagera med. Detta trots att man under stora delar av spelet befinner sig rätt långt från karaktären och staden i sig. Hela spelet utspelar sig nämligen från ett perspektiv sett ovanifrån. Trots detta så känns det som att staden en gång i tiden var en väldigt levande och pulserande metropol, som nu fördärvats till den apokalyps som våra karaktärer befinner sig i.

"Things are about to go BOOM!"
Upplägget i själva spelandet är enkelt, du styr din karaktär med vänster spak och siktar ditt vapen med den högra. Du har därtill möjlighet att kasta granater, kasta dig fram en kortare sträcka och använda en effektiv melee-attack om dina fiender kommer för nära dig. Det låter basic och det är det också, men utförandet är så vansinnigt bra att jag snabbt får slut på superlativ när jag ska beskriva det för vänner och bekanta. Det som står ut mest är en balansfråga, där du med ditt primära vapen kan hålla nere avtryckaren, för att på så vis sikta mer noggrant och pricka av huvuden på ett flertal zombies samtidigt. Dock tar det tid att göra det och dessa zombies är både många till antalet och snabba, så det gäller att inte överanvända denna funktion.

I kampanjen, som sträcker sig mellan 5-8 timmar beroende på hur du spelar, kan du även spela på delad skärm eller online över Playstation Network. Och ingen blir väl förvånad av att veta att det med en gång blir dubbelt så kul med en andra spelare vid din sida, även om det tenderar att bli lite väl rörigt stundtals. Oavsett om du spelar själv eller med en kompis så bjuder kampanjen på en omtumlande karusell där du konstant blir utmanad av fler och fler, starkare och farligare fiender. Varje bana består av flera olika segment där du ska ta dig från punkt a till b. Lyckligtvis finns det på varje bana kontrollpunkter där du kan köpa ny ammunition till dina vapen, fylla på din hälsa och framförallt spara dina framsteg. Det är en nervkittlande känsla att stå vid en kontrollpunkt och mentalt förbereda sig för att ta sig an den massiva skaran zombies som väntar utanför. Tid att andas ger också tid för reflektion och det var just här, under kontrollpunkterna, som jag insåg hur roligt jag faktiskt hade med spelet.

Man leker ofta med ljus i Dead Nation, på ett väldigt effektivt sätt.
Du samlar hela tiden på tre saker i spelet: poäng, pengar och föremål. Poängen multipliceras ju längre du klarar dig från att bli attackerad, pengarna använder du för att köpa nya vapen eller uppgradera ditt befintliga och föremålen används för att ge din karaktär bättre skydd eller ökad mobilitet. Vapenediteringen är den funktion som jag uppskattar allra mest, då det finns en riktigt bra samling av vapen att tillgå som dessutom går att uppgradera flera gånger om. Poängsamlandet fyller ingen större funktion, men hör samman med en annan funktion som är rätt unik för Dead Nation. När du har klarat en nivå laddas nämligen din statistik upp på leaderboards i vanlig ordning, men här dyker även statistik för ditt egna land upp, därav namnet Dead Nation. Länder tävlar således mot varandra för att utrota sådan stor procentandel zombies som möjligt. Ju fler zombies som vi i Sverige dödar, desto högre upp på listan - en funktion som kan bli riktigt kul när spelet väl släpps för den stora massan.

Så om ni tror att Dead Nation endast består av ett utnött koncept med trött handling är ni fel ute. Det är ett spel som oavsett förutsättningar underhåller spelaren mycket och länge, inte minst med den attraktiva prislappen i åtanke. Housemarque har övertygat ännu en gång - jag hoppas att jag var lika övertygande i min konsumentrådgivning.