Destiny

Recension - Playstation 4 - sön 5 oktober 2014, kl 15.10

Släppdatum: 2014-09-09    Genre: FPS, MMO
Utvecklare: Bungie    Åldersgräns: 16+

"En medioker shooter som märkligt nog känns väldigt relevant och bra."

Att sammanfatta ett spel som Destiny är inte helt lätt, till och med lite schizofrent. Lite för att det är något av en känslomässig berg och dalbana med både lysande inslag men också en mängd problem. Inslag som är svår att vikta mot varandra då problemen, som ofta inte är små, är lite för lätta att ignorera då spelet ändå så lätt suger in en och håller en fast mot bättre vetande. Det är samtidigt otroligt roligt som det är otroligt frustrerande.

Den första punkten som bör tas upp är att Destiny i grunden är en typisk förstapersonsshooter som det märks tydligt att den är skapad av Bungie. Fingertoppskänslan i mycket av designen känns tydligt igen. Men så är det ju just det, det är en ganska typisk förstapersonshooter i sin kärna som sagt. Vi har sett det förut, vi har spelat det förut, och de finns i drivor. Destiny är ofta nästan sövande arketypisk på den punkten. Det handlar om att skjuta saker i repetitiva miljöer tills man samlat poäng av olika slag, så man kan ta sig vidare till nästa del där man gör samma sak igen. Uppdragen tar en fram och tillbaka över samma kartor om och om igen, där samma fiender spawnar om allt eftersom. Det är montont, men det bisarra är att det fungerar tillräckligt bra för att man ändå ska sitta där och nöta. Belöningarna kommer in i hyfsat god takt och håller intresset precis flytande.

Balansen i spelet känns inte helt förvånande väldigt mycket Halo. Offensivt spel belönas mer än defensivt och precision samt snabba fötter vinner ofta fler strider än ren taktik. Destiny fungerar alldeles utmärkt i solospel, men det är när man går i grupper tillsammans med andra spelare eller i PvP som Destiny faktiskt lyckas skina lite extra. Här märks det att Bungie vet vad de gör, men det känns inte så mycket MMO som det bara känns som en vanlig multiplayershooter.

Fluffet i Destiny varierar mycket i kvalité. Grafiken, ljuden, landskapen är helt magnifika och skapar en skarp känsla av närvaro. Man hinner dock ofta inte njuta av omgivningarna så mycket då de kantas av konstant eldstrid. Där är det väl en fördel kanske att man får springa fram och tillbaka mycket över planeterna, så att man faktiskt får ta del av intrycken, detaljerna. Handlingen är det fluff som verkligen brister. En vänligt inställd entitet anländer till jorden och ger människorna sin kunskap. Men med sig för eniteten en ondska, ett mörker, som nu nästan utplånat mänskligheten. Mycket mer än så får man heller aldrig veta. Förhoppningsvis låter utvecklarna oss få ta del av mer i de expansioner som redan är på gång. Just nu gäspar man mest åt att spelet ens ids försöka berätta en historia.

Det jag kanske stör mig mest på i Destiny är bristen på att känna att man utvecklas. De första få levlarna finns den där, känslan av att man blir bättre, skjuter hårdare, har bättre utrustning. Men eftersom spelet nästan är för bra balanserat i sitt motstånd, och levlandet sker i jämn takt, känner man sig nästan lite lurad stundvis. Frågan om ifall det är överflödigt att ha ett progressionssystem när balansen måste hållas i status quo dyker upp i skallen. Det för nästan tankarna tillbaka till Bethesdas Oblivion, även om det inte är riktigt så illa. I övrigt är det annars en ganska varierad och spännande arsenal av vapen, förmågor och rustningar som erbjuds.

Jag låter väldigt kritisk, men i grund och botten är Destiny faktiskt bra. Stundvis riktigt bra. Men det är aldrig lysande, och Bungie har allt annat än löst problemet alla MMO ständigt lider av, nämligen det konstanta grindandet. Men trots att detta i grunden bara är en helt vanlig shooter i MMO-kläder känns Destiny helt rätt i tiden. Märkligt nog.