Dungeon Keeper

Recension - Android - tis 4 februari 2014, kl 00.00

Släppdatum: 20134-01-20    Genre: Tower Defense
Utvecklare: Electronic Arts    Åldersgräns:

Betyg: 0/5
"Upprörande skamlöst"

De flesta av er som läser det här är nog redan medvetna om den massiva negativa kritik den mobila versionen av Dungeon Keeper har fått på bara några dagar. Personligen är jag glad att jag inte är ensam med mitt gnäll. För det finns bokstavligen ingenting positivt med detta spel. Det är en enorm ansträngning av mig att hålla igen på kraftorden i denna recension. Men vi tar det från början innan jag spårar ur redan.

När spelet släpptes i slutet av förra veckan var jag en av alla de som blev rätt glada över att se att det släpptes ett nytt spel på denna gamla kultförklarade franchise. Det är ett koncept som det någonstans kändes som att det är svårt att misslyckas med, även till mobilt format. Men besvikelsen lät sig verkligen inte dröja.

Den enda screenshot ni behöver se av spelet
Det första man la märke till var att man bytt ut den gamla stilen mot en ny tecknad variant. Det var helt okej med mig, så länge spelkänslan kunde vara hyfsat intakt. Jag hinner dock inte börja spela innan Dungeon Keeper frågar mig om jag vill connecta mot mitt Google-konto. Jag ser ingen anledning till det så jag tackar nej genom att trycka cancel. Det verkar fungera och jag hoppar raskt in i spelets tutorial.

Oron börjar direkt när jag inser att trots grottgrävandet och basbyggandet har spelet väldigt lite gemensamt med gamla Dungeon Keeper, faktiskt knappt ens något gemensamt med RTS-spel alls. De arbetare man behöver för att gräva, imps, måste man betala för och man börjar bara med en. En andra kostade runt 150 eller 250 gems om jag inte minns fel. Har svårt att dubbelkolla då spelet redan är avinstallerat i vredesmod. Hursomhelst blir min första tanke där hur tusan man får nya gems. Jag vet att spelet finansieras med mikrotransaktioner, så oron börjar direkt stiga.

När jag är klar med tutorialen, som visade upp ett hjärndött och tråkigt tower defense-spel med mördande tråkiga strider, kollar jag in de achievements spelet erbjuder. Där ser jag att jag belönas med gems om jag klarar av dem. Den första kräver att jag köper fler imps, så jag kollar efter och ser att en tredje imp skulle kosta mig 800 gems. Achievementen ger mig 50 gems om jag klarar av den. Chockerad kollar jag nu upp hur mycket gems kostar att köpa. Hakan slår rakt i bordet när jag ser att 500 gems kostar mig runt 20 spänn. Det räcker ju inte på långa vägar till en imp ens.

Om man ändå vill se mer av spelet så borde den här duga
Jaha, tänker jag, då får jag väl traggla på med bara 2 imps. Sagt och gjort börjar jag gräva ut min dungeon och försöker gräva upp en ny gruva. Dock stöter jag på patrull när den är omgiven av lite hårdare stenar. Stenar som tar 4 timmar att hacka upp. Jag kan förstås snabba upp detta genom att betala... 50 gems! Ännu hårdare stenar visar sig ta närmare 15 timmar eller kosta runt 250 gems att hacka ner. Det innebär att jag för runt 20 spänn får hacka 2 riktigt hårda stenar. Då spelet fullkomligt översållas av dessa är det lätt att se hur priserna snabbt springer iväg. De erbjudanden som finns med fler gems till rabatterat pris är fortfarande hutlösa, då jag med motsvarande summa som lagts ned på gems för att hacka 50 hårda stenar skulle kunna få ett helt nytt spel till min Playstation 4.

När jag loggar ur spelet visar det sig att spelet helt struntat i att jag tryckte Cancel angående Google-kontot, och spelet har redan spammat min inkorg bland annat.

Dungeon Keeper för mobiler är ett dåligt skämt. Ett spel som i sitt grundutförande är dåligt, men som med mikrotransaktionerna dessutom blir helt ospelbar. Jag lessnade efter någon timme och avinstallerade skiten.

Det är deprimerande att Electronic Arts börjar det nya året med ett av årets förmodligen sämsta spelsläpp. Ett spelsläpp som dessutom på ett vulgärt sätt visar upp allt som är fel med den här typen av "pay 2 play"-mikrotransaktioner. Girigheten tog tio steg framåt och förtroendet för spelutvecklingen till det mobila formatet fick en dolk i ryggen. Dungeon Keeper franchisen i sig riskerar att dö med det här spelet.

47 februari, 2014 - 13:02
Inte nog med att ingenting är bra eller dåligt, om inte tänkandet gör det så; utan ingenting är någonting alls, förutom i den utsträckning tänkandet har gjort det. 10/01/2012 - 22:04

Skriv ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.
CAPTCHA
Fyll i texten från bilden för att bevisa att du inte är en maskin.
Copyright Skillpoint™     Chefredaktör: Sebastian Magnusson
Inget material på sajten får kopieras utan tillstånd.