Goat Simulator

Recension - PC - mån 14 april 2014, kl 08.59

Släppdatum: 2014-04-01    Genre: Getsimulator
Utvecklare: Coffee Stain Studios    Åldersgräns:

"En knasigt underhållande men på tok för dyr getupplevelse"

Jag var från början skeptisk till om Goat Simulator var ett spel som lämpade sig för en seriös recension då det mest verkade vara en ploj av det man kunde utröna om det på förhand. Min bild av spelet var att man i rollen som en get skulle springa runt och krossa saker, vilket jag i och för sig tyckte och fortfarande tycker är en helt hysteriskt kul idé, men jag trodde inte att spelet skulle ha något mer att erbjuda.

Och visst är man en get som förstör saker men det finns samtidigt en hel del att göra och utforska. Goat Simulator påminner kanske närmast om Grand Theft Auto, och man ska i en relativt öppen värld springa runt och stånga och stampa ner allt man ser, från lyktstolpar till människor. Man har även en lång, kladdig tunga med vilken man kan släpa med sig personer och allehanda föremål. Man samlar hela tiden poäng och kombos med roliga namn, och är man inaktiv får man minuspoäng. Detta är premissen för spelet och främst är det nog riktat till spelare som finner poängsamlande och high score-jagande särskilt underhållande.

Men vill man ha mer substans i spelet kan man vända sig till de olika achievements som finns, för de skulle lätt kunna ses som uppdrag och utmaningar att försöka ta sig an, och på så vis kan man själv ge spelet mer djup och mening om man känner för det. Och det finns även en hel del platser att utforska, som exempelvis Low Gravity Testing Facility eller utvecklarna Coffee Stain Studios egna kontor (!) där man kan gå bärsärkagång på både inredningen och de anställda. Här skulle jag personligen kunna tänkt mig att man skulle kunna få upp en game over-skärm eller liknande med motiveringen "du har krossat oss som skapade dig alltså finns du inte längre", men tyvärr sker aldrig det. Men spelet är ändå fyllt av fyndiga gliringar, ordvitsar och anspelningar. Som när en tv-skärm visar spelet Flappy Goat – givetvis en flirt med Flappy Bird – eller när en achievement man får för att fightas mot andra getter heter Alexander Goatsafsson.

Det främsta klagomålet jag har mot Goat Simulator är prislappen, då den knappa hundralapp det går på är på tok för dyrt i förhållande till vad man får. Det är inget dåligt spel men man kan få många både längre och mer kvalitativa spelupplevelser för en betydligt billigare peng. Jag fick till en början även stångas en hel del med kontrollen, då jag inte är van mus och tangentbord. Men jag har inget horn i sidan till utvecklarna, för det visade sig att spelet har stöd för handkontroll och på vis blev det genast bää-ttre. Och även om spelet kanske inte är get-e-roligt så är det ändå helt klart väldigt underhållande. Eller som Skillpoints betygskala för två poäng uttrycker det: "ett godkänt spel men man bör antagligen vänta tills det går att hitta i reabacken".