Grid Autosport

Recension - PC - mån 30 juni 2014, kl 12.25

Släppdatum: 2014-06-27    Genre: Racing
Utvecklare: Codemasters    Åldersgräns: 3+

Betyg: 4/5
"Codemasters fortsätter att leverera suveräna racingupplevelser!"

När det gäller min erfarenhet av racingspel kommer en stor portion av den från Codemasters genom deras Colin McRae-serie. Jag minns fortfarande de oerhört nervkittlande bataljerna jag hade med min frus morbror och det lyckorus jag upplevde när jag genomförde en bana närmast perfekt och därmed slog min kombattant i överlägsen stil. Men det var då och nu är nu. Colin McRae är död men Codemasters har fortsatt att leverera bra racingspel och utvecklat både rally- och banracingspel. GRID-serien är en vidareutveckling av den fantastiska TOCA-serien, vars första del släpptes 1997, och har roat banracingfantaster i nästan sex år. GRID Autosport fortsätter på seriens inslagna bana och levererar högklassig racing i ett dieselluktande paket fyllt av spelglädje.

Ja, GRID Autosport kan nog klassas som banracingfantasternas våta dröm. I karriärläget ska man återigen kämpa sig mot toppen och detta i fem olika eventtyper som väljs inför varje säsong. Valet står mellan Touring, Street race, Endurance, Open wheel och Tuner. Touring är "vanlig" banracing likt dem i TOCA Race Driver, medan Street race är banracing i stadsmiljö. Endurance är oerhört tufft då man ska köra så långt som möjligt innan däckslitage tvingar en att bryta och Open wheel är banracing i formel-bilar. Sist men inte minst har vi eventtypen Tuner som är time-attack-lopp, classic-racing samt drift-tävlingar. Personligen finner jag Street race samt Open wheel absolut roligast. Street race-banorna är riktigt tajta och körkänslan är på topp. Att man återigen får kliva in i bilen med in car-vyn ökar dessutom närvarokänslan och adrenalintillförseln med ett par gånger. Att jag skulle gilla Open wheel så mycket var däremot en överraskning. Jag har aldrig fastnat för F1-spelen, men att få köra snabba bilar med suveränt grepp är en njutning.

Övriga eventtyper har också mycket att erbjuda, men just Endurance älskar jag inte. Det är fruktansvärt tålamodsprövande att köra samma bana varv efter varv för att komma så långt som möjligt under den angivna tiden. Minsta lilla snedsteg kan betyda att man tappar placeringar och även om man kan ångra sig genom flashback-funktionen räcker det sällan. Mitt tålamod tryter och jag ger upp och struntar i eventtypen helt. Samma aversion hyste jag gentemot drift-delarna av Tuner-eventen ända tills jag förstod hur man skulle göra och då var det plötsligt kul att sladda runt på banorna. Kanske kan jag lära mig att älska Endurance i sinom tid, men just nu finns det för mycket annat skoj att roa sig med. Motståndet kan dessutom i princip tweakas hur som helst så att man får exakt den utmaning som man för stunden söker. Själv gillar jag exempelvis utmaningen med att köra med full skademodell på bilarna. Det ökar spänningen avsevärt och skadorna är trovärdiga och tvingar en att vara mer taktisk och försiktig vid omkörningar. Jag hatar dock alldeles för svåra motståndare, men genom att öka den ena och sänka den andra kan jag ändå landa i en svårighetsgrad som passar mig perfekt.

Förutom karriärläget finns både online- och cup-lägen. Gemensamt för allt i GRID Autosport är att man konstant befinner sig i ett tillstånd av glädje, oavsett om det är Touring-lopp på menyn eller partylägets Destruction Derby. Det är riktigt skönt att Codemasters hantverkskänsla består i en annars föränderlig värld. GRID Autosport är riktigt bra och ett absolut måste för alla som gillar racingspel.

Varför har jag inte spelat Endless Legend tidigare?! 06/06/2015 - 00:46

Skriv ny kommentar

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas publikt.
CAPTCHA
Fyll i texten från bilden för att bevisa att du inte är en maskin.
Copyright Skillpoint™     Chefredaktör: Sebastian Magnusson
Inget material på sajten får kopieras utan tillstånd.