Grow Dammit!

Recension - IOS - tors 17 januari 2013, kl 09.39

Släppdatum: 2013-01-01    Genre: Pussel
Utvecklare: Poio Games    Åldersgräns:

"Kort men naggande gott!"

Pusselspel på IOS är vårt decenniums motsvarighet till 90-talets maskotplattformare och andra världskrigsskjutarna på 00-talet. Med så mycket gjort, sagt, släppt och sålt inom genren är det med andra inte det lättaste att komma på något nytt och sticka ut. Men åtminstone den bedriften har norska Poio faktiskt lyckats med. Den avskalade grafiska stilen är snygg, och användandet av endast gråskalor och blodrött (som ett betydligt gulligare Sin City, ungefär) gör att spelet just sticker ut.

Men mer imponerande är kanske att även spelmekaniken känns riktigt fräsch. Rymdblomman Uncle Red har tappat bort sin avkomma på diverse planeter runtom i galaxen och för att rädda dem behöver han sprida sina sporer så att de når de vilsekomna plantorna. Den enda direkta kontroll man som spelare har är dock över omgivningen. Man måste manipulera sol, regn och andra källor till livgivande ljus och vatten så att Uncle Red kan växa tillräckligt mycket. Men det gäller samtidigt att inte råka nära andra livsformer - vanligen svampar - som i så fall växer okontrollerat och tar död på de små blomliven.

Oftast har man gott om tid på sig att grubbla och pussla, men vissa nivåer kräver mer omedelbar handling vilket inte alltid rimmar väl med hur man hunnit bli van vid att spela. Men ett mer konkret problem är att man inte får så mycket av det goda, själv avverkade jag hela spelet på en dryg halvtimme. Det finns naturligtvis en hel del omspelningsvärde för den som vill få bästa resultat genom att rädda samtliga tre blomster per planet men man kan tyvärr ändå inte räkna med någon riktig långkörare att pyssla med under alltför många toabesök. Att spelets största problem är att man vill ha mer av det är oavsett ett gott betyg, och Poio Games är en mobilstudio att hålla ögonen på.

Starfighter Johanssons bild

Jag är lite sugen på det här faktiskt, vad spelade du på för något? Jag undrar om molnflyttandet med båda händerna samtidigt är genomförbart på en liten ipod touch.

Starfighter Johanssons bild