Guacamelee! Super Turbo Championship Edition

Recension - Playstation 4 - tors 3 juli 2014, kl 08.22

Släppdatum: 2014-07-02    Genre: Plattform
Utvecklare: Drinkbox Studios    Åldersgräns: 7+

"Den bästa versionen av detta fenomenala beat ém up-äventyr!"

Smaka på titeln - Guacamelee! Super Turbo Championship Edition. Den känns influerad av nåt, eller hur? Influenser är nämligen någonting det finns gott om i Guacamelee (ja, jag väljer att skippa underepitetet från och med nu). Chozo-statyerna från Metroid-serien, en referens från Bowser-striderna i Super Mario Bros. och andra gästspel som Castle Crashers och Strong Bad förekommer i spelet. Men det här visste vi om redan 2013 när spelet släpptes för första gången, men också när det släpptes för andra gången i form av “Gold Edition”, och nu hoppas jag verkligen det gått in i skallen när spelet släpps i ny utgåva för den tredje gången. För har man inte plockat upp denna guldklimp tidigare är det hög tid att göra det nu. Den här versionen är nämligen den bästa.

“Metroidvania” må vara ett slitet, överanvänt begrepp men i detta fall befogat att använda när så mycket i Guacamelee flörtar med just Metroid. I subgenrens rätta bemärkelse ska det plattformsskuttas, förmågor upptäckas, fiender besegras i en öppen, men till en början, begränsad värld. På klassiskt manér öppnas världen upp ju fler förmågor man som spelare besitter.

Världen är är inte bara öppen utan också oerhört träffsäkert designad. Det är en färgsprakande sagoversion av Mexiko utvecklarna på Drinkbox trollat fram. Inramningen med den stolt, framstudsande hjälten, fienderna i sombrero, de ståtliga, medryckande melodierna och den underbara grafiska designen är klockren. Guacemelee har verkligen en helt egen stil.

Sen har vi slagsmålen som spelar en stor roll. Huvudkaraktären är nämligen en superhjältelik mexikansk wrestlare och i samband med att nya förmågor erhålls blir spelarens slagsmålsfärdigheter förbättrade men påverkar också plattformshoppandets bredd. Genom att avfyra en lång slagkombination kan man plötsligt nå platser man tidigare inte kunde komma åt. Detta innebär inte bara att din skicklighet som fighter ökar utan också din räckvidd som platåhoppare. De olika färdigheterna leker också med färgkombinationer där vissa block och fiender kan oskadliggöras med rätt typ av attack.

Nytt för denna version är ett par nya banor och miljöer, samt en purfärsk boss. I övrigt är det mesta sig likt, vilket inte är fy skam. Guacamelee är nämligen ett fartfyllt, färgglatt och skojfriskt litet äventyr. Bandesignen är perfekt balanserad och även om upplägget innebär att platser återbesöks så känns det aldrig förutsägbart eller trist. Det går dessutom att spela igenom spelet med en kompis vilket gör det till en ännu trevligare upplevelse. Det kanske inte griper tag i en på samma gåshudsframkallande sätt som de allra bästa spelen i den här subgenren men jag kan inte lovprisa Guacamelee nog, vet du med dig att du gillar klassiska actionäventyr i två dimensioner är det bara att slå till.

Min sidas bild

Ser bra ut!!