Hyrule Warriors

Recension - Wii U - tors 25 september 2014, kl 07.25

Släppdatum: 2014-09-19    Genre: Hack 'n slash
Utvecklare: Tecmo Koei    Åldersgräns: 12+

"Dynasty Warriors + Zelda = fulländad underhållning"

Det skall nämnas att jag aldrig spelat ett Dynasty Warriors-spel men däremot en hel del Zelda. Och då jag är lite svag för spel där man får springa runt och banka på saker kunde jag inte bli annat än peppad då trailern för Hyrule Warriors kablades ut på årets E3.

Och visst har vi här att göra med ett hack 'n slash, den saken är det inget snack om. Varje bana består av en karta där dina hjältar (blå) och fiendens arméer (röd) försöker roffa åt sig så mycket område som det bara går. Det finns baser att ta, som dessutom frammanar nya soldater åt den sida som äger dem, och drivor med fiender att oskadliggöra. Man styr en huvudkrigare på varje bana, medans övriga allierade sköter sig själva, och man får hela tiden små uppdrag som det gäller att försöka uppfatta och klara av mitt under rådande stridskaos. Krigarna pratar dessutom konstant med varandra i form av en textruta på skärmen, så det gäller verkligen att ha hjärnan fokuserad och ögonen åt alla håll för att försäkra sig om att allt skall sluta till ens egen fördel. Personligen tyckte jag det var ganska svårt och frustrerande i början men till slut får man in känslan för det och då blir spelet både utmanande och (framförallt) riktigt underhållande.

Så hur går det då att para ihop ett spel som detta med äventyrsspelserien Zelda? Jag skulle säga alldeles utmärkt. För Zelda-fans är det fanservice till 100% och för egen del kan jag aldrig få nog av tjusningen över alla små och stora detaljer jag lyckas identifiera från Zelda-universat. Det finns krukor att slå sönder, rupier i drivor, hönor och fefontäner. Och det är även en fördel att kunna sina Zelda-bossar…

Grundstoryn i kampanjläget känner vi igen. Hyrule Castle är under attack och mitt i allt försvinner prinsessan Zelda vilket gör att Impa och Link tar upp jakten. Fler spelbara krigare ansluter sig efter hand som alla har olika vapen och element vilket gör dem mer eller mindre lämpliga att ha som huvudkaraktär på olika banor, och man kan dessutom samla material med vilka man kan utrusta sina krigare med olika egenskaper. Det finns även kistor att hitta och öppna på banorna som innehåller klassisk Zelda-utrustning, exempelvis bomber eller pilbågen, och som krävs för att kunna avancera. Och om man finner spelet i svåraste laget finns olika svårighetsgrader och det är dessutom möjligt att spela co-op vilket också förenklar saker och bidrar med en rolig strategisk tvist eftersom man då kan täcka upp flera delar av slagfältet samtidigt.

Man får även mycket valuta för sina slantar med Hyrule Warriors då det finns ett flertal olika spellägen vid sidan av kampanjen. Det som sticker ut mest är förmodligen Adventure Mode där man - på en karta hämtad från det allra första The Legend of Zelda - skall ta över kartbitar genom att klara olika utmaningar, oftast strider med någon typ av villkor. Adventure Mode är svårt att förklara men jag kan garantera att för Zelda-älskare är det bättre än en påse lördagsgodis.

Jag skulle således säga att Hyrule Warriors är ett givet köp för alla fans av Zelda-serien (förutsatt att man kan leva med hack 'n slash-upplägget förstås) och förhoppningsvis skall det inte vara någon besvikelse för Dynasty Warriors-fantaster heller. Det är utmanande, underhållande, stort, varierande och i slutändan även extremt beroendeframkallande. Det är ett visuellt snyggt och på alla plan välgjort spel som erbjuder många timmars slagkraftig underhållning.