Karmaflow: The Rock Opera Video Game

Recension - PC - tis 26 januari 2016, kl 11.19

Släppdatum: 2015-01-16    Genre: Interaktiv rockopera
Utvecklare: BaseCamp Games    Åldersgräns:

"Ambivalent upplevelse med tidernas coolaste spelkoncept och soundtrack"

Premissen för Karmaflow är fortfarande en av spelvärldens intressantaste, en rockopera i tv-spelsform eller möjligen tvärtom. All dialog och alla mellansekvenser sjungs fram och man får tidigt känslan av att spela en musikal. Rent spelmässigt har vi att göra med en pusselplattformare av trial and error-karaktär där man i rollen som The Karmakeeper kan extrahera och injicera karma (energi) i olika föremål för att ta sig vidare, besegra bossar, et cetera.

Karmaflow sträcker sig över fyra banor (plus en femte som binder ihop allt) och varje bana representerar en separat berättelse med någon form av konflikt mellan två olika parter. Genom banan får man veta bakgrunden till konflikten samt båda sidornas ståndpunkt, och i slutet av varje bana är det upp till The Karmakeeper (dvs spelaren) att välja hur det hela skall sluta. Och valen man får att göra är jobbiga och sällan svart på vitt, utan oftast av karaktären rädda en eller rädda många. Den intressantaste reflektionen är att The Karmakeeper är en tyst åskådare från sidlinjen men som i slutänden ändå får hålla hela världens öde i sin hand.

Spelets både största styrka och svaghet är förvånansvärt nog faktiskt just musiken. De sjungna symfonikompositionerna är mäktiga och vackra och i kombination med en ensemble av idel superba artister och musiker (inkl svenska metalsångerskan Elize Ryd och sångare från band som Epica, Cradle of Filth och Dragonforce) får inte bara spelet liv utan genererar samtidigt årets bästa soundtrack. Den stora besvikelsen är däremot själva bakgrundsmusiken på banorna som mestadels består av upprepande, lugna ljudslingor (tänk yogapass) som går om och om igen vilket rimmar dåligt med spelets trial and error - upplägg. Om musiken istället utgjorts av den drivna rock som präglar de sjungna låtarna hade man med nöje kunnat köra om passager om och om igen utan problem då man samtidigt hade haft något riktigt bra att lyssna på. Bakgrundsmusiken verkar dock ibland bli livligare ju närmare slutet av banan man kommer - och kanske var detta just utvecklarnas tanke att musiken ska växa med spelarens progression. Men då man på grund av svårighetsgraden ofta spenderar åtskillig tid att ta sig igenom bara enstaka passager så fallerar hela alltet och de tråkiga, repetitiva ljudslingorna driver istället spelaren till vansinne.

Lika peppad som jag var på spelet från början, minst lika besviken blev jag på dess ointressanta banmusik, galna svårighetsgrad, och stundtals svårbemästrade kontroll. Men kanske är det för att jag aldrig riktigt förstod spelet på djupet. För allt verkar någonstans kunna relateras till de indiska religionerna med karmalära och tron på lidandet och återfödelse, och när man sätter Karmaflow i det perspektivet - snarare än bara ett spel som är en musikal - får man en helt annan förståelse. För den frustration jag känner är ju en typ av lidande och på så vis får trial and error-upplägget helt plötsligt en innebörd och rent utav ett syfte. Spelets flummiga upplösning är också fortfarande oklar för mig och kommer behöva mediteras på ytterligare ett tag, men jag är ändå ganska sugen på att köra en omspelning och verkligen fokusera på det sprituella budskapet.

Karmaflow är koncept- och låtmässigt ett mästerverk och viljan att få höra mer och att få se vart allt skall sluta och vilket val man står inför härnäst är ändå tillräckligt av en morot för att jag skall kämpa vidare även när jag stundtals är på väg att ge upp. Och detta om något är bevis för att spelet, trots en del verkligt tydliga brister, ändå har något speciellt. Och det faktum att man inte bara gjort en pusselplattformare utan även kryddat med exempelvis moralval och något så intressant som ett slags omvänt eskortuppdrag, visar att utvecklarna tänkt utanför boxen på mer än bara ett musikaliskt plan. Genom sin unika idé är Karmaflow helt enkelt ett spel som alla borde uppleva, eller kanske möjligen genomlida.