Metal Gear Solid V: Ground Zeroes

Recension - Playstation 3 - tors 20 mars 2014, kl 09.20

Släppdatum: 2014-03-21    Genre: Sneak 'em up
Utvecklare: Kojima Productions    Åldersgräns: 18+

"Välgjort, men endast för inbitna fans (eller onödigt rika)"

Numera när man har mer pengar och mindre fritid börjar man mer och mer uppskatta korta spel, en fantastisk upplevelse på åtta timmar kan vara mycket lättare att ta sig an än ett 40-timmars j-rpg. Någonstans finns det väl dock en gräns för hur lite som är för lite, och den tror jag Metal Gear Solid V: Ground Zeroes passerat. När Snakes senaste äventyr var över stod spelklockan på hela 84 minuter och för första gången på länge är det "mer valuta för pengarna" att gå på bio. Kojima har redan på förhand försökt parera kritiken genom att påstå att spelet är tänkt att spelas om flera gånger, för att få bättre poäng och spöa sina kompisars rekord. Det är inte ett grundlöst påstående, jämfört med tidigare spel i serien är Ground Zeroes tämligen öppet. Det en inte en total sandlåda, men jag liknar det gärna vid gamla Thief 2 där man släpps ned i mitten av ett område med ett uppdrag och det sedan är upp till en själv att välja hur man skall försöka ta sig an det. Det ger utrymme för en hel del experimenterande och lekfullhet. Själv har jag dock aldrig varit en poängjägare, Geometry Wars låg i träda för mig, så för egen del räcker en genomspelning.

Det skall också tillstås att det utöver huvudstoryn finns fyra sidouppdrag som drygar ut speltiden, men dessa utspelar sig i samma område som huvuduppdraget och saknar förankrande berättande. Så även till ett reducerat pris är Metal Gear Solid V: Ground Zeroes främst för inbitna MGS-fantaster. Med det sagt är det man faktiskt får riktigt välgjort. Det är fasansfullt snyggt även på förra generationens hårdvara och det nya, öppnare smygandet passar som hand i handske med den stora arsenal av vapen och andra tokerier som Metal Gear Solid-serien utmärkt sig för på senare år. Det är tajt, nervkittlande och adrenalinstinnt och kontrollerar än mer kompetent än MGS4.

Men hur är Kiefer då, undrar ni förstås. Jodå, jag får erkänna att han gör ett tämligen kompetent jobb, men han skulle behöva hålla sig några veckor till för att låta lika bajsnödig som David Hayter. Det här med att ersätta äkta röstskådespelare med Hollywood-kändisar som egentligen är utbildade för att stå framför kameran istället är inte en trend jag är kompis med, och särskilt inte i en spelserie som varit så synnerligen välspelad som Metal Gear Solid. Storymässigt utspelar det sig strax efter Peace Walker, så det är med andra ord kalla kriget och Big Boss som gäller. Det lilla berättande de hunnit få in är väl inte så fasansfullt omvälvande, men det finns ändå lite hintar om framtida klassiskt Kojima-mindfuckeri. Men liksom mycket annat med Ground Zeroes är det främst en munsbit som väcker aptiten inför The Phantom Pain.