Mini Metro

Recension - PC - fre 4 december 2015, kl 09.05

Släppdatum: 2015-11-06    Genre: Pussel
Utvecklare: Dinosaur Polo Club    Åldersgräns:

"Ett lika snyggt som beroendeframkallande pusselspel!"

Alla har vi väl drömt om att rita egna tunnelbanelinjer och underlätta transporten för otacksamma resenärer? Nu får du chansen!

Mini Metro utspelar sig under ett antal expanderande städer (bland annat New York, Paris och Berlin). Man inleder spelet med tre stationer som ska anslutas med en tunnelbanelinje och allt eftersom städerna byggs ut ökar trycket på tunnelbanan. Resenärerna representeras av små geometriska figurer som indikerar vilken slags station de vill resa till. I början har man cirklar, trekanter och fyrkanter, men efterhand dyker det upp både fler stationer och fler figurer.

Spelarens uppgift är att få till ett fungerande tunnelbanenät i en allt mer krävande stad. Det blir ganska snabbt stressigt. Med jämna mellanrum i spelsessionerna får man välja en ny funktion som, för en väldigt kort stund, underlättar uppgiften. Det kan röra sig om ett extra tåg, fler tunnlar eller möjligheten att dra ännu en tunnelbanelinje. Målet är att undvika att någon av stationerna korkar igen och när väntetiden har blivit för lång är spelomgången över. Det brukar inträffa när jag kommit upp i 1000-1500 resenärer.

Det som gör att Mini Metro mer till ett pusselspel än ett simulatorspel är att man slipper alla administrativa sysslor som ett spel med namn Subway Architect Simulator 3: Osaka Edition hade inneburit. Man slipper att tänka på budget och teknologisk utveckling och man kan när som helst dra om en linje från grunden eller flytta tåg mellan linjerna utan att det innebär några nackdelar.

Den här typen av spel står och faller med sin förmåga att vara beroendeframkallande. Det är svårt att på förhand veta om spelet ska vara lika beroendeframkallande som rökheroin med ostbågesmak eller lika underhållande som Skånetrafikens reseplanerare. Mini Metro lyckas med det förstnämnda. Det är ett spel som är lätt att komma in, men svårt att slita sig från. Spelmomentet i sig är beroendeframkallande med sina strategiska alternativ och man får belöningar i form av nya kartor med nya egenskaper (Shinkansen!). Och inte minst är det ett av de snyggaste och mest stilrena spel jag har sett i år. Dessutom har det ett ambient soundtrack där händelser indikeras i samklang med musiken och en generös samling statistik över spelandet.

Mini Metro kommer snart att släppas till Iphone och Ipad. Jag har svårt att tänka mig något annat än att det blir en succé.

Euro Truck Simulator 2 12/04/2015 - 11:18