Moebius: Empire Rising

Recension - PC - fre 18 april 2014, kl 10.38

Släppdatum: 2014-04-15    Genre: Äventyr
Utvecklare: Pinkerton Road    Åldersgräns: 16+

"Förhoppningsvis inte Jane Jensens svanesång utan en trevande början på en renässans för henne och äventyrsgenren"

Jag ska villigt erkänna att jag längtat efter Jane Jensens comeback mycket länge. Senaste äventyrsspelet hon verkligen var med och "gjorde" var Gray Matter och det föll mig verkligen i smaken, även om det inte var någon storhet likt Gabriel Knight-spelen. Det var 2010 och efter det har det varit ganska tyst om henne fram till för ungefär två år sedan då hon via Kickstarter kunde skrapa ihop pengar till att göra ett nytt äventyrsspel – Moebius: Empire Rising. Jag får väl erkänna att jag hållit mig nyktert försiktig i mina förhoppningar om spelet, vilket nu med facit i hand varit klokt. Jane Jensens nya är nämligen ytterligare ett steg ifrån hennes forna storhet, men Moebius är inte utan ljusglimtar.

När jag intervjuade Jane för cirka tio år sedan berättade hon att det skulle kosta ungefär en miljon dollar att skapa ett nytt Gabriel Knight-spel, en summa hon var en bra bit ifrån när hennes insamlig på crowdsourcing-sajten Kickstartera slutades. Att hon ändå lyckades skapa Moebius: Empire Rising är berömvärt, men de bristande resurserna lyser tyvärr igenom väl tydligt. Malachi Rector, protagonisten i spelet och tillika Gabriel Knight-lik i sitt dryga sätt, animeras, tillsammans med resten av spelet, på ett oerhört dåligt sätt. Allt skriker ”beta!” och tillsammans med den ganska töntiga och icke-stämningsfulla musiken blir man ganska besviken och tveksam. Det slår heller inte gnistor om Malachi, som är en superintelligent antikvariehandlare, och hans assistent Gretchen på samma sätt som det gör mellan Gabriel och Grace. Det faktum att Malachi lider av panikattacker tar inte heller en så stor plats som det borde, det hade gett karaktären en extra dimension och verkligen räddat det annars så ytliga karaktärsgalleriet. Det känns som att Jane och Pinkerton Road sår en massa frön som de sedan inte tillåter växa. Denna känsla av hafsighet växer till irritation innan det händer något.

”Något” är egentligen inte helt rätt utan snarare ”någon”. Plötsligt lägger sig ett skimmer av magi över Moebius: Empire Rising och jag glömmer bort tid och rum. Det som sker är att Jane Jensens magiska förmåga att ta perifera historiska händelser och väva in dem i samtiden på ett oerhört intelligent sätt träder in. Handlingen i Moebius börjar, egentligen precis som i Gabriel Knight II: The Beast Within, ganska ointressant men utvecklas fantastiskt fascinerande. Det gör att buggarna, de onödigt bökiga pusslen och den mycket tråkiga avslutningen kan mötas med ett visst mått av axelryckning. I pusselgalleriet finns även en hel del roliga klurerier och till dessa hör de analyser man gör för att koppla nu levande (eller nyss döda) personer till historiska personer. Detta pusselelement är oerhört givande både i äventyrs- och utbildningssyfte.

Det är alltså både med ett sting av besvikelse och en känsla av igenkänning och glädje som jag tar mig genom Moebius: Empire Rising. Det finns för många brister för att jag ska kunna utnyttja detta spel som ännu ett bevis för Jane Jensens storhet, men för mig som ”känt” henne i två decennier är det ändå med glädje jag lämnar spelet. Och det är väl just för sådana som mig som spelet lämpar sig bäst. För en som älskat Jane Jensen sedan Sierras storhetstid är Moebius: Empire Rising lika mycket ett erkännande för oss som för Jane att hon fortfarande är en kraft att räkna med. Det är bara att hoppas på att spelet inte blir hennes svanesång utan en början på ännu en gyllene era för henne och äventyrsgenren.