MotoGP 14

Recension - Playstation 4 - tis 8 juli 2014, kl 07.48

Släppdatum: 2014-06-20    Genre: Racing
Utvecklare: Milestone S.r.l.    Åldersgräns: 3+

"En oslipad upplevelse utan finess eller fart"

Att bränna fram nära marken i över 300 km/h och luta sig ner så knän och armbågar släpar i marken är en häftig känsla. I alla fall i verkligheten. Men när utvecklarna i Milestone konverterar det till tv-spels format blir det tyvärr väldigt platt, låt mig förklara varför.

Att köra motorcykel är svårt jämfört med att köra en bil. Här krävs mer planering, större tålamod, det gäller att vara mjuk på bromsen och lätt på gasen för att inte hamna i en sandfålla långt utanför banmarkeringen. Man kan ställa in simuleringsnivån för att anpassa spelet efter sin egen nivå. En positiv aspekt som låter dig skapa din egen upplevelse. Antingen kan man som jag använda standard inställningar för att ge det en mer ”arkadig” känsla, men är du mer äventyrlig och van vid motorcykelspel finns det inställningar som gör det mer verklighetstroget.

Det huvudsakliga problemet är att känslan inte finns där i MotoGP 14. Det känns styltigt, svårt och omständigt att vinkla runt sin hoj på banorna. Styrningen saknar finess och fartkänslan är så gott som obefintlig. Att jämföra detta mot till exempel Codemasters F1-serie är ungefär som att jämföra natt mot dag. Det går inte och ger definitivt ingen rättvis bild kring hur spelet är som helhet. MotoGP 14 är inget dåligt spel utan det är snarare så att dess konkurrenter inom racinggenren är så otroligt starka vilket ställer Milestones motorcyklar i dålig dager.

I spelet finns åtminstone alla de klassiska spellägena som snabbrace, karriär, mästerskap och tidsträning, men också nya som ”Real Events 2013” och ”Challenge The Champions” vilket låter dig köra situationer som hänt i verkligheten, perfekt för alla MotoGP-entusiaster. Men det som engagerar mest är karriärläget. Här spelar du en egenskapad förare och skriver kontrakt med stall, justerar din utrustning, utvecklar din motorcykel och kör säsong efter säsong för att nå toppen och bli världens bästa förare på två hjul. Det är den spelform som fångar känslan bäst av att vara där på riktigt. Det finns också ett onlineläge för multiplayerracing men det är väldigt grundläggande och låter dig endast köra snabbrace mot andra spelare.

Grafiken är fin men utnyttjar inte prestandan i Playstation 4. Jag vet att spelet släpps till fler och äldre konsoler men det är synd att de inte utnyttjar mer av den nya grafikmotorn utvecklarna så stolt skryter om i sin beskrivning. ”MotoGP ™ 14 has been completely overhauled thanks to the new graphics engine that gives players the opportunity of experiencing all the thrills of being a real MotoGP ™ rider.” Hmm... Ta det med en nypa salt. Presentationen lyfter i alla fall spelet då de utnyttjar den oficiella tv-grafiken vilket gör att intrycket känns proffsigt. Men när man väl kör märker man bristerna som finns.

Tyvärr finns det inte mycket mer att säga än så. Ännu ett år, ännu ett mediokert MotoGP-spel, det är känslan som genomsyrar hela produktionen. Innovationerna, nyfikenheten och sensationerna offras i ett oengagerat format som i slutändan bara luktar pengar. Det är ett välpaketerat spel där gameplayet har lidit till förmån för andra aspekter som grafik och presentation. Det är inte okörbart men det är svårt att blunda för bristerna. Är du ett fan av MotoGP är spelet givet, annars bör du förslagsvis avstå.