NEO XYX

Recension - Multi - mån 3 mars 2014, kl 09.36

Släppdatum: 2014-02-20    Genre: Shoot 'em up
Utvecklare: NG:Dev Team    Åldersgräns:

"Dreamcast har fått ytterligare en knivskarp skjutare!"

Efter den fullkomliga kalldusch som var Redux: Dark Matters var jag nästan lite nervös över att prova deras nya shoot 'em up. Det visade sig emellertid att förtroendet var lätt återställt - för NEO XYX är, spoiler alert, skitbra.

Vi har en ganska traditionell vertikal skjutare på bordet. Sex banor långt, optimerat för att spelas i TATE-läge (TV:n på sniskan), endast ett single player-läge och begränsade continues. Jag blev initialt lite besviken när jag såg att det inte fanns några skepp att välja mellan. Jag brukar tycka det är rätt roligt att prova olika skepp, som alltså beter sig annorlunda gentemot varandra, för att hitta det som passar min spelstil allra bäst. Mina favoritskepp tenderar att vara snabba och ha en bra balans mellan breda och starka skottsalvor. I NEO XYX får man inte välja något annat än standardfarkosten - vilket som sagt inledningsvis kändes lite synd. När spelet drog igång insåg jag däremot att skeppet man får är precis vad jag brukar vilja ha - så det var bara glada miner i soffan. Gillar man att spela med tekniska skepp sitter man däremot i knipa.

De detaljerade och färgglada banorna skiljer sig markant från varandra, musiken dunkar på i bakgrunden precis som sig bör och kontrollen är extremt responsiv. Jag nämner just kontrollen för att spelet går oerhört fort. Fiendeskotten kommer farande som om det inte fanns någon morgondag och det finns så gott som ingen "blink-tid" när man dött. Det går med andra ord osedvanligt snabbt från att ha ett gäng med extraliv till att vara helt död om det vill sig riktigt illa. Men med knivskarp och blixtsnabb kontroll går det att vänja sig vid, och till och med behärska, situationen. Precis som med andra bra skjutare är det ett rent nöje att skjuta sig fram genom NEO XYX och helt enkelt lära sig banorna, fienderna och bossarna genom blod, svett och tårar. Poängsystemet är centrerat kring medaljer som ska plockas upp i följd och enligt utvecklarna ska det även finnas ett rankingsystem (som brukar innebära att ju bättre/girigare du är desto svårare blir det) men det är inget jag har känt av så pass att jag kan kommentera det i dagsläget.

Där bilden lämnade en hel del att önska i deras föregående spel får man här full kontroll över vad som visas på skärmen. Det går att köra spelet i TATE-läge och ha skärmen vertikalt, som sig bör med sådana här spel, men också att ändra kontrollen så man inte behöver vända skärmen utan istället spela spelet som om det vore horisontellt. På så vis behåller man skärpan på varenda pixel oavsett vad man väljer. Vidare kan man ställa in att köra spelet vertikalt och få den klassiska "smala rutan i mitten". Här får man ställa in pixel för pixel exakt hur utsträckt man vill ha det - och hitta precis den kompromiss man är nöjd med mellan skärpa och spelbar skärmyta.

Sammanfattningsvis kan man säga att NEO XYX är ett traditionellt, men välgjort, vertikalt shoot 'em up som är lätt att ta till sig och förstå sig på, men kräver en hel del av dem som vill nå imponerande poängsummor. Jag vet helt enkelt vad jag kommer att spela i helgen.